راهنمای گام به گام دریافت کد پستی ملک

دسته بندی ها: اموزشی

راهنمای گام به گام دریافت کد پستی ملک

در این مقاله خواهید خواند:

کد پستی و اهمیت دریافت آن

با توجه به افزایش ساختمان ها در نقاط مختلف کشور نیاز افرادبه  خدمات شهری و همچنین خدمات پستی مشخص بودن آدرس ها و سهولت در پیدا کردن افراد برای ارائه خدمات بسیار اهمیت یافته است. به طوری که از سال 75 که اطلاعات ساختمان ها به طور کامل جمع آوری شد برای هر ساختمان و یا هر واحدی؛ چه تجاری و چه مسکونی یا اداری کد پستی صادر شد. این کد که شامل 10 رقم می باشد برای گزارش دقیق آدرس ملک مورد نظر ارائه می شود. به طوری که در حال حاضر تنها با دانستن کد پستی می توان ساختمان مورد نظر و واحد مربوطه را شناسایی کرد و در صورت لزوم خدمات لازم را به افراد ارائه داد.

صفحات زیر را هم ببینید :

 

کد پستی چه اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار می دهد؟

کد پستی شامل 10 رقم می باشد که هر کدام از این اعداد نشان دهنده یکی از ویژگی های جغرافیایی و مکانی ملک مورد نظر می باشد و شرایط زیر را برای آن شاهد هستیم:

  • پنج رقم اول نشان دهنده محدوده جغرافیایی مکان مورد نظر
  • رقم ششم تعیین کننده ردیف ساختمان در محدوده جغرافیایی مشخص شده
  • چهار رقم آخر شماره شناسایی مکان مورد نظر در ساختمان(نشان دهنده طبقه و واحد مورد نظر)

کد پستی علاوه بر اینکه اطلاعات مکانی ملک را ارائه می دهد نام مالک و یا مالکین ملک را نیز اعلام کرده و در صوزت پیگیری های لازم می توان فهمید که چه کسی مالک ملک مورد نظر می باشد. به دلیل ثبت معاملات ملکی در سامانه املاک و مستغلات کشور هر گونه خرید و فروش ملک با ارائه کد پستی همراه خواد بود که در نتیجه آن تغییر مالک ملک گزارش شده و پس از آن کدپستی معرفی شده مربوط به مالک جدید خواهد بود.

با بررسی کد پستی افراد و یا ماموران پستی به راحتی می توانند ملک مورد نظر را پیدا کرده و اقدامات مورد نظر از جمله ارائه خدمات پستی را انجام دهند. از جمله خدماتی که می بایست برای آن ها کد پستی ارائه شود می توان موارد زیر را یاد آور شد:

  • خرید و فروش اینترنتی و دریافت کالا درب منزل
  • دریافت مدارک هویتی از جمله کارت ملی
  • دریافت کارت سوخت
  • خرید و فروش ملک
  • ارائه و یا دریافت مدارک و نامه های پستی
  • قبوض مربوطه به شرکت های خدماتی مختلف
  • ارائه خدمات بهداشتی در صورت نیاز

با داشتن کد پستی افراد به راحتی در دسترس بوده و ارائه خدمات به آن ها با سهولت بیشتری همراه می باشد چرا که به طور کان اطلاعات مکانی ملک را مشخص کرده و قابل دستیابی می باشد.

دریافت کد پستی

نحوه دریافت کد پستی ملک

دریافت کد پستی از روش های مختلفی امکان پذیر می باشد که افراد می توانند با استفاده از یکی از آن ها اقدام کرده و کد پستی ملک مورد نظر خود را دریافت کنند. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریافت کد پستی با استفاده از قبوض ملک

در تمامی قبوض خدماتی از جمله قبض برق؛ گاز و تلفن کد پستی ملک درج شده است و افراد می توانند با مشاهده آن ها کد پستی ملک را دریافت کنند. اما با توجه به طرح های حفاظت از محیط زیست و عدم صدور قبوض کاغذی برای املاک مختلف؛ دستیابی به قبوض با مشکل همراه بوده و لذا بایستی از دیگر روش ها برای دریافت کد پستی ملک استفاد کرد.

دریافت کد پستی با استفاده از پلاک ثبتی ملک

برخی از پلاک های ثبتی به گونه ای هستند که کد پستی ملک در پایین آن درج شده است اما استفاده از این مورد نیز در بسیاری از مواقع امکان پذیر نیست. لذا می بایست از روش های مطمئن استفاده کرد.

دریافت کد پستی با استفاده از سامانه اداره پست

سامانه اداره پست به گونه ای است که می توانید به صورت غیر حضوری و با استفاده از اینترنت اقدام به دریافت کد پستی ملک مورد نظر کنید. برای این منظور می توانید در مروگر اینترنت خود آدرس https://epostcode.post.ir را وارد کرده و مراحل مربوطه را انجام دهید.

دریافت کد پستی ملک به صورت گام به گام

  • برای دریافت کد پستی ملک ابتدا مرورگر اینترنت خود را باز کرده و وب سایت اداره پست را جستجو کنید و یا آدرس epostcode.post.ir را وارد کنید.
  • پس از وارد کردن آدرس ذکر شده وارد صفحه زیر خواهید شد.

دریافت کد پستی ملک به صورت گام به گام

  • همان طور که مشاهده می کنید در این صفحه خدمات مختلفی ارائه می شود. اما برای دریافت کد پستی ملک می بایست بر روی کدیاب کلیک کرده و وارد صفحه مربوطه شوید.

دریافت کد پستی ملک به صورت گام به گام

  • پس از ورود به صفحه ذکر شده می بایست اطلاعات مکانی مربوط به ملک مورد نظر را وارد کنید. که شامل انتخاب استان؛ شهر و وارد کردن پلاک شهرداری و معبر می باشد.

دریافت کد پستی ملک به صورت گام به گام

جستجوی کدپستی ملک مورد نظر علاوه بر روش فوق با استفاده از نام ساختمان و همچنین کسب و کار نیز امکان پذیر می باشد. شهرداری برای دسته بندی ادارات و ارگان های دولتی و سازمانی اقدام به نام گذاری آن ها کرده است و برای دریافت کد پستی آن ها می توان از نام ساختمان مورد نظر بهره گرفت.

شهرداری ادارات دولتی و آموزشی را با نام ساختمان کدبندی کرده است. بنابراین املاک و مستغلاتی که اداری یا سازمانی هستند، با نام ساختمان کد گذاری می‌شوند. موتور جستجو در ادرس سایت اداره پست دو صورت است. در حالت عادی شما ابتدا از لیست انتخاب نام شهر یا روستای خود را وارد سامانه نموده و سپس با استفاده از پرسش‌های دیگر مرحله به مرحله پیش بروید و به کد پستی مورد نظر خود برسد. البته در حالت جستجوی پیشرفته کدپستی ملک در همان ابتدا بعد از نام استان و شهر سه مدل جستجوی دیده می‌شود.

هزینه دریافت کد پستی ملک

برای دریافت کد پستی ملکی چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری می بایست مبلغی را به عنوان تعرفه خدمات مربوطه پرداخت کرد که بر اساس مصوبه صورت گرفته این مبلغ در سال 99 برابر با 22672 ريال می باشد که متقاضیان موظف به پرداخت آن هستند.

تاییدیه کد پستی و اهمیت آن در معاملات ملکی

یکی از مشکلاتی که در معاملات ملکی احتمال آن را باید جدی گرفت؛ فروش ملک به چند نفر به صورت همزمان می باشد. این نوع کلاهبرداری ها معمولا زمانی صورت می گیرد که افراد نسبت به برخی نکات حقوقی و ترفند ها آگاه نبوده و یا آن را جدی نمیگیرند. یکی از ترفند هایی که به کمک آن می توان از فروش ملک به چند نفر جلوگیری کرد و با اطمینان وارد معامله شد؛ دریافت تاییدیه کد پستی ملک می باشد. چرا که اگر پیش از انتقال سند ملک و انجام مراحل مربوطه اقدام به پرداخت پول کرده باشید و تنها به گرفتن کد پستی و نه تاییدیه آن اکتفا کرده باشد احتمال کلاهبرداری توسط فروشنده دور از ذهن نخواهد بود.

لذا توصیه می شود در زمان انجام معامله و تنظیم قرارداد نسبت به دریافت تاییدیه کد پستی ملک اقدام کرده و از مالک بودن فروشنده اطمینان حاصل کنید.

نحوه دریافت تاییدیه کد پستی ملک

برای دریافت تاییدیه کدپستی ملک افراد می تواننند به دو صورت زیر اقدام کنند:

  1. مراجعه به دفاتر خدمات پستی
  2. دریافت گواهی کد پستی به صورت آنلاین و غیرحضوری

برای دریافت غیر حضوری گواهی مربوطه می بایست به آدرس epostcode.post.ir مراجعه کرده و وارد قسمت "صدور گواهی کد پستی" شوید. پس از ورود به این بخش از سایت باید اطلاعاتی مانند کد پستی و شماره تلفن مالک را وارد کرده و مراحل مربوطه را گام به گام طی کنید. 

لازم به ذکر است که تاییدیه صادر شده به مدت 15 روز معتبر بوده و پس از آن قابل استفاده نبوده و نباید به آن استناد کرد.

هزینه لازم برای دریافت این گواهی برابر با 31174 ريال بوده و می بایست توسط متقاضیان پرداخت شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (20 رای)
بهترین راه برای دریافت کد پستی ملک چیست؟

سامانه اداره پست به گونه ای است که می توانید به صورت غیر حضوری و با استفاده از اینترنت اقدام به دریافت کد پستی ملک مورد نظر کنید.

هزینه دریافت کد پستی ملک چقدر است؟

برای دریافت کد پستی ملکی چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری می بایست مبلغی را به عنوان تعرفه خدمات مربوطه پرداخت کرد که بر اساس مصوبه صورت گرفته این مبلغ در سال 99 برابر با 22672 ريال می باشد که متقاضیان موظف به پرداخت آن هستند.

تاییدیه کد پستی و دریافت آن در معاملات ملکی چه اهمیتی دارد؟

یکی از ترفند هایی که به کمک آن می توان از فروش ملک به چند نفر جلوگیری کرد و با اطمینان وارد معامله شد؛ دریافت تاییدیه کد پستی ملک می باشد.

برای دریافت تاییدیه کدپستی ملک چه باید کرد؟

1. مراجعه به دفاتر خدمات پستی 2. دریافت گواهی تایید کد پستی به صورت آنلاین و غیرحضوری

کد پستی چه اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار می دهد؟

کد پستی شامل 10 رقم می باشد که: پنج رقم اول نشان دهنده محدوده جغرافیایی مکان مورد نظر؛ رقم ششم تعیین کننده ردیف ساختمان در محدوده جغرافیایی مشخص شده؛ چهار رقم آخر شماره شناسایی مکان مورد نظر در ساختمان(نشان دهنده طبقه و واحد مورد نظر)