ایمنی ساختمان و درس هایی از ساختمان پلاسکو

ایمنی ساختمان و درس هایی از ساختمان پلاسکو

حادثه پلاسکو باعث شد تا همه به مبحث ایمنی ساختمان نگاهی دوباره بیاندازند

ایمنی ساختمان یکی از مهمترین و حساس ترین بخش ها برای ساخت مسکن به حساب می آید. متاسفانه در دهه های گذشته ساختمان های ایمنی در کشور ساخته نشده اند و همین امر باعث ایجاد نگرانی های شدیدی شده است. ساختمان های ناایمن اگر چه در حالت های عادی اتفاقی را به هم نمی رسانند اما در مواقع بحران ممکن است فاجعه بار شوند. اساسا ساختمان هایی که در آن ها ایمنی به صورت کامل رعایت نشده ، علاوه بر ایجاد نا امنی برای ساکنان همان ساختمان، باعث می شود تا ساختمان های مجاور نیز دچار خطر شوند. در صورت بروز حادثه تنها ساختمان نا ایمن نیست که ممکن است خطرناک باشد بلکه ساختمان های کناری نیز دچار آسیب می شوند. از این جهت در زمان ساخت و ساز باید تا آنجایی که می شود به امنیت ساختمان دقت شود.

خوشبختانه در سال های اخیر قوانین سخت گیرانه ای برای ساخت و ساز وضع شده است. اجرای این قوانین باعث شده تا احتمال خطرآفذینی ساختمان ها به حداقل برسند. در صورتی که سازندگان مسکن این قوانین را به طور کامل رعایت کنند شاهد مشکلات فاجعه بار در آینده نخواهیم بود. هرچند همچنان بافت فرسوده نگرانی هایی را برای همه مسئولان و مردم به همراه دارد.

ریزش ساختمان پلاسکو

در واقع در بحث ایمنی ساختمان بزرگترین مشکل خودخواهی سازندگان یا مالکان ساختمان ها است. در صورتی که در صورت بروز مشکل هزینه وارد شده به مالک و حتی کشور، خیلی بیش از حد انتظار است. در همین حادثه اخیر ساختمان پلاسکو، که البته یه ساختمان تجاری به حساب می آمد، خودخواهی عده ای از مالکان این ساختمان ها و یا هیئت رئیسه این ساختمان، باعث ایجاد مشکل ملی در کشور شد. در صورتی که این ساختمان به هشدار های آتش نشانی در سال های گذشته توجه می کرد، حالا شاهد این ماجرای پیچیده نبودیم. علاوه بر مشکلات مالی که بر همه واحد های تجاری این مجموعه وارد شد، بی توجهی و خودخواهی باعث شد تا عده ای از آتش نشانان غیور ایرانی دچار مشکل شوند.

همانطور که مشخص است، ایمنی در همه زمینه ها امری بسیار حیاتی به حساب می آید. حتی ایمنی در شهر سازی نیز تاثیر مهمی دارد. به همین منظور باید در هنگام خرید ساختمان و یا حتی اجاره کردن یک واحد مسکونی، به ایمنی ساختمان توجه ویژه ای شود. در صورت حساس شدن مردم در حین خرید یا اجاره مسکن به میزان ایمنی ساختمان، سازندگان و مالکان ساختمان ها به شدن به این موضوع حساس شده و در تولیدات بعدی خود نیز به این موضوع دقت بیشتری می کنند. هرچند در حال حاضر قوانین پیشگیرانه وضع شده اند تا مشکلات به حداقل برسند، اما پیگیری مردم می تواند کمک بسیار زیادی به این قانون کند.

البته نکته بسیار مهم در ایمنی این موضوع است که به هر حال ممکن است اتفاقاتی از قبیل آتش سوزی یا زلزله اتفاق افتاده و یک مسکن دچار آسیب شود. اما آمادگی شهری و حتی آمادگی مردمی است که حائز اهمیت است. شارژ بودن دائمی کپسول های آتش نشانی و کار کردن شلنگ های آتش نشانی در واحد های تجاری یا مسکونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر حادثه ای اتفاق بیافتد، این عوامل به شدت می توانند در کاهش تلفات موثر باشند.

امید است تمامی سازندگان و مالکان ساختمان ها از حادثه پلاسکو درس مهمی برای ایمنی ساخت و ساز و ایمنی در به روز بودن تجهیزات مستقر در محل بگیرند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در کشور عزیزمان ایران نباشیم. چرا که اگر نا امنی برای یک ساختمان مسکونی پیش بیاید، مخاطرات و تلفات جانی آن بسیار بیشتر از آنچه در ساختمان پلاسکو مشاهده کردیم خواهد بود. ایمنی در ساختمان ها باید حرف اول را در اولویت های سازندگان به خود اختصاص دهد

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز