مسکن، نیازمند برنامه ریزی دقیق

مسکن، نیازمند برنامه ریزی دقیق

باید برنامه ریزی دقیقی برای مسکن صورت گیرد

در یک ماه گذشته شاهد نوسانات بسیار زیاد ارز بودیم تا جایی که قیمت ارز به بالای 4000 تومان نیز تسری کرد و رکوردی بی سابقه را از خود بر جای گذاشت. در این شرایط حساس کنونی که رکود تمامی مشاغل را در بر گرفته و بازار همچنان گنگ و مبهم به شرایط پیش رو نگاه می کند، نوسانات ارز هم "قوز بالا قوز" است. در واقع بازار در انتظار به بار نشستن میوه های برجام است که هنوز بعد از گذشت ماه ها از اجرای آن ثمر نداده و تازه از طرف های غربی در حال نقض شدن نیز هست.

البته نوسانات ارز تاثیر چندانی بر روی بازار مسکن نداشته است. این بازار که عملا در خواب زمستانی به سر می برد، نوسانات هم نتوانسته باعث بیدار شدنش باشد. هرچند به گفته کارشناسان قضاوت کردن در این زمینه بسیار زود است که نوسانات اخیر ارز چه تاثیری بر روی مسکن خواهد گذاشت.

ارز

املاک تهران

به گفته حسن محتشم که از فعالانبازار مسکن و رئیس انجمن انبوه سازان است، بازار مسکن سهمی 15 درصدی در اقتصاد کلان ایران داشته و به همین علت تا تغییرات خوبی در اقتصاد کلان کشور اتفاق نیوفتد شاهد اتفاق خاصی نیز در این بازار نخواهیم  بود. اما تفاوت این بخش با بخش های دیگر اقتصادی این است که بازار مسکن یک بخش مولد بوده و به همین علت بسیاری از مشاغل با این بازار در ارتباط تنگاتنگ قرار دارند. اگر بازار مسکن دچار رکود باشد ، مشاغل وابسته به آن نیز دچار رکود شده و حتی ممکن است به راحتی از هم بپاشند و بیکاری را برای جامعه و اقتصاد کشور به همراه داشته باشند.

حسن محتشم همچنین اضافه کرد: از نظر اقتصادی طبیعی است که در این بازار، سرمایه ها به سمت ارز و طلا جذب شود. جذابیت بازار ارز بسیار بالاست که از دلایل آن می توان به نقدشوندگی سریع ارز و همچنین افزایش قیمت آن در مقاطع مختلف اشاره کرد. این جذابیت همیشه بوده و خواهد بود و به همین علت رکود را نمی توان به نوسانات بازار ارز ربط داد. هرچند این نوسانات با تصمیمات دولت به احتمال زیاد در ماه های آینده کنترل خواهد شد و مشکلی نیز در این زمینه نخواهد بود.

این کارشناس حوزه مسکن بر این باور است که افزایش سقف وام یک کار موقتی بوده و نمی تواند دوای درد بازار مسکن باشد. هرچند دولت در سه سال گذشته سعی کرده با این نوع اقدامات مُسَکنی برای بازار مسکن ایجاد کند، اما آن چیزی که مشخص است این است که با این نوع اقدامات این بازار به خواب رفته در رکود، از خواب بیدار نخواهد شد. درست است که کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها، می تواند در رونق دادن به واحد هایی با متراژ پایین موثر باشد؛ اما قطعا مشکلی در این زمینه حل نخواهد شد. همچنین این کارشناس خبره اضافه کرد که راه برون رفت از شرایط رکود، نگاه جدی به طرح جامع مسکن است. سالانه حدودا 700 هزار ازدواج صورت می گیرد که یعنی نیاز به همین مقدار خانه وجود دارد. اما فقط ازدواج پارامتر تعیین کننده نیست و اگر طلاقی نیز صورت بگیرد، نیاز به خانه وجود خواهد داشت چرا که در صورت اتفاق "بد" طلاق، یک نفر در ان خانه می ماند و نفر دوم نیاز به خانه ای دیگر پیدا می کند.

وی ادامه داد که موضوع بعدی نوسازی خانه های فرسوده است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این ما در حال حاضر هم کمبود مسکن در برخی مناطق داریم که باید جبران شود. طبق پیش بینی های انجام گرفته باید تا سال 1404 سالانه 1 میلیون مسکن تولید شود تا به مشکل بر نخوریم. این درحالی است که در اوج مسکن سازی هم به این رقم نرسیده ایم. برای افزایش نیافتن زیاد قیمت مسکن در سال های آتی، باید برنامه ریزی دقیق و مدونی صورت پذیرد و گرنه با جهش روبرو خواهیم شد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز