پیش بینی بازار مسکن در سال 1400

پیش بینی بازار مسکن در سال 1400

 پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 : پیش بینی بازار مسکن تهران تا شب عید 1401 : پیش بینی بازار مسکن تا عید 1401,پیش بینی بازار مسکن در سال 1401,پیش بینی بازار مسکن امروز,پیش بینی بازار مسکن در آینده,پیش بینی بازار مسکن در بهار 1401,پیش بینی بازار مسکن در تابستان 1401,پیش بینی بازار مسکن قبل انتخابات 1401,پیش بینی بازار مسکن بعد انتخابات 1401,پیش بینی بازار مسکن در پاییز و زمستان 1401,پیش بینی بازار مسکن بعد از برداشتن تحریم ها سال 1401


 

پیش بینی بازار مسکن تهران تا شب عید 1400

 

پیش بینی بازار مسکن تهران تا شب عید 1401

  • پیش بینی قیمت مسکن بعد از انتخابات

  • جدیدترین پیش بینی قیمت مسکن

  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن تا ۲ماه آینده!

  • زنگ خطر افزایش قیمت مسکن

  • ریزش قیمت مسکن

  • منتظر کاهش قیمت مسکن نباشید

  • پیش بینی قیمت مسکن در بهار ۱۴۰۰

  • پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 

  •  

  •  


 اتفاقی عجیب در بازار مسکن / فروشندگان بازگشتند / خانه ارزان نشد


در اواسط بهار امسال وزیر راه و شهرسازی مدعی شده بود قیمت مسکن حباب دارد و باید منتظر ارزانی قیمت مسکن بود. با این حال روند قیمت مسکن از خرداد ماه امسال مجددا در گزارش‌های بانک مرکزی صعودی گزارش شده است.

به گزارش  املاک صدف به نقل از تجارت‌نیوز، آخرین اوضاع بازار مسکن چطور است؟ آیا ممکن است قیمت مسکن ارزان شود یا انتظارات به گونه‌ای دیگر است؟

در اواسط بهار امسال وزیر راه و شهرسازی مدعی شده بود قیمت مسکن حباب دارد و باید منتظر ارزانی قیمت مسکن بود. با این حال روند قیمت مسکن از خرداد ماه امسال مجددا در گزارش‌های بانک مرکزی صعودی گزارش شده است.

در همین حال امروز دنیای اقتصاد گزارش داده، واسطه‌های ملکی می‌گویند هر روز بر تعداد آپارتمان‌هایی که برای فروش به بازار مسکن عرضه می‌شود، افزوده می‌شود و برخی از فروشندگان انصرافی در ماه‌های گذشته، طی تیر ماه به بازار بازگشته‌اند. با این حال برآوردی که واسطه‌ها دارند این است که قیمت‌ها در این ماه تغییر چندانی نداشته است. البته فروشندگان واحدهای نوساز که تعدادشان در بازار مسکن به صورت بالفعل اندک است، بعضا قیمت‌های پیشنهادی خود را اندکی افزایش داده‌اند، اما این شیوه قیمت‌گذاری در مورد سایر فایل‌ها مصداق نداشته و سایر فروشنده‌ها، حتی قیمت اعلامی اولیه خود را به مقدار جزئی کاهش داده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز از روند صعودی قیمت‌ها گزارش داده و نوشته است: این روز‌ها با تعطیل شدن چند روزه کلان شهر تهران و البرز بازار مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفته و همین خود باعث شده قیمت‌ها در این بازار مسکن دچار جهش‌های در بخش اجاره شود.البته با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مالکان به دلیل مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا سعی کرده اند قرارداد‌های خود را تمدید کنند که البته بسیاری از آن‌ها بیش از ۲۵ درصد اجاره را برای مستاجران خود تعیین کرده‌اند.

تحلیل کارشناسی درباره قیمت مسکن
 

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه کاهش اخیر قیمت مسکن در شرایط رکود معاملات، ما را از کسری پنج میلیون واحد غافل نکند، گفت: طی ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آمارهایی که از رصد کوتاه مدت بازار مسکن به دست می‌آید قابل اعتنا نیست؛ بخصوص در شرایط فعلی که معاملات در رکود به سر می‌برد. موقعی می‌توانیم بگوییم قیمت یک کالا پایین آمده یا بالا رفته که در یک زمان مشخصی تعداد قابل توجهی معامله صورت گرفته باشد و بعد آن را با مقطعی مشابه در گذشته مقایسه کنیم.

وی افزود: اساسا وقتی معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و بازار در رکود قرار دارد، صحبت از کاهش قیمت بی‌معناست. اینکه در یک محله وسیع ۱۰ معامله انجام شود یعنی این موارد شرایط معامله را نداشته است. فروشنده ممکن است تحت اضطرار، پول لازم باشد یا قصد مسافرت داشته باشد و ملکش را زیر قیمت بفروشد. این قراردادها را به عنوان شاخص اعلام می‌کنند که باعث می‌شود در تحلیل‌ها و برنامه‌های بلندمدت دچار اشتباه شویم.

سال گذشته قیمت مسکن ۹۴ درصد افزایش یافت

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: بهار و تابستان سال ۱۳۹۹ معاملات مسکن در کشور مقداری رونق داشت و دیدیم که در تهران هر ماه حدود هشت درصد نرخها بالا می‌رفت. سپس در پاییز معاملات به حدود یک دهم رسید و قیمت دو سه درصد پایین آمد که بسیاری افراد از ریزشی شدن بازار صحبت می‌کردند اما پایان سال دیدیم قیمت‌ها در تهران ۹۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد کرد. در حال حاضر نیز معاملات به حدود یک دهم وضعیت نرمال رسیده و قیمتها اندکی پایین آمده که باز هم عده‌ای از ریزش نرخها و حتی پیش‌بینی ریزش در آینده صحبت می‌کنند.

 

منحنی‌های کلان نشان دهنده کاهش قیمت مسکن نیست

 

ستاریان با بیان اینکه منحنی‌های کلان اقتصادی در حوزه مسکن نشان دهنده رکود یا افت قیمت نیست و نخواهد بود، تاکید کرد: شاخص های توسعه اقتصادی در حال حاضر نشان دهنده رونق بخش مسکن است. سال قبل بعد از چندین سال رشد اقتصادی کشور ما مثبت بود و احتمالا امسال هم ادامه پیدا می‌کند. بحث بودجه عمرانی دولت، اثرات مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد، رشد نقدینگی و چرخش پول، ارتباط با چین و کشورهای غربی، همگی از رشد و توسعه خبر می‌دهند. با توجه به پیشران بودن حوزه مسکن قطعا در این بخش نیز با رونق و رشد مواجه می‌شویم.

 

طی ۳۰ سال قیمت ارز و طلا ۱۸۰ برابر شد؛ قیمت مسکن ۱۲۰۰ برابر

 

وی اظهار کرد: تصور غالب این است که علت افزایش قیمت مسکن، رشد قیمت دلار است. بله نرخ ارز، یک عامل محرک بوده اما بخش املاک در ایران ذاتا ظرفیت دارد. حتی ارز و طلا کالاهای سرمایه‌ای نیستند اما مسکن کالای سرمایه‌ای است. طی ۳۰ سال گذشته قیمت ارز و طلا ۱۷۰ تا ۱۸۰ برابر شده، اما مسکن در بعضی مناطق تا ۱۲۰۰ برابر رشد کرده است. اینکه چرا مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده بحثش جداست. اما این گمانه که سوداگران و دلالان این بلا را سر بازار مسکن آورده‌اند کاملا اشتباه است. مسکن درون خود ظرفیتی دارد که باعث سوداگری می‌شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن، رکود فعلی را نوعی حالت انتظار از سوی کنشگران املاک برای رسیدن به شرایط باثبات سیاسی دانست و گفت: اگر ثبات سیاسی اتفاق بیافتد قدر مسلم بازار مسکن رشد می‌کند؛ زیرا هم حدود پنج میلیون کسری مسکن داریم و هم برای رونق اقتصادی باید این حوزه را راه بیندازیم. از طرف دیگر وقتی نمی‌دانیم دولت آینده برنامه‌ای برای بخش مسکن دارد یا می‌تواند مشکلات این بخش را حل کند، ابهامات و نگرانی از آینده این بازار بیشتر می‌شود. اگر دولت آقای رئیسی بخواهد راه ۵۰ سال گذشته را در بخش مسکن برود همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند.

ستاریان یادآور شد: در ۵۰ سال گذشته هیچ وقت قیمت مسکن پایین نیامده است. در مقاطعی راکد بوده اما رکود تورمی نهفته داشته است. بدین معنی که در مقاطع رکود، قیمتها مثل یک فنر جمع شده و بعد در زمان رونق، پرش کرده است.

دولت‌ها پس از انقلاب با روزمرگی خود را مشغول کردند

وی با بیان اینکه هر دولتی بعد از انقلاب اسلامی آمده در بخش مسکن خودش را با روزمرگی مشغول کرده است گفت: دولتها سناریوهای تکراری را دنبال و صورت مساله را کوچک تصور کردند. در صورتی که مساله مسکن آنقدر بزرگ است که در طول ۴۲ سال گذشته نتوانسته‌ایم آن را حل کنیم. الان خانوارها با ۶۰ سال کار کردن نمی‌توانند خانه بخرند. سهم مسکن در سبد خانوار به طور متوسط ۴۸ درصد شده و در بعضی مناطق کلانشهرها بالای ۸۰ درصد است. مرد خانواده کار می‌کند و پول را دودستی به صاحبخانه می‌دهد. زن هم برای خرج و مخارج زندگی کار می‌کند.

این کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت مسکن در کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: سهم مسکن در سبد خانوار به طور متوسط در جهان ۱۲ درصد است. یعنی یک نفر با ۱.۵ ساعت کار روزانه می تواند اجاره آن روز را تامین کند. مابقی ۶.۵ ساعت را برای خوراک، پوشاک، تفریح، ورزش، درمان و دیگر مسائل کار می‌کند.

ساماندهی بازار مسکن ۲۰ سال طول می‌کشد

ستاریان در پاسخ به این سوال که آیا می توانیم در چهار سال مشکل بخش مسکن را حل کنیم، گفت: خیر چنین چیزی امکان ندارد. حتی اگر دولت جدید ساختار کل اقتصاد دولتی را تغییر دهد و با تمام توان شروع به احداث مسکن کنیم بین ۱۰ تا ۲۰ سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسیم. هرکس مدعی شود من ظرف یک، دو یا چهار سال مشکل مسکن را حل می کنم معلوم است که این بخش را نشناخته است.

وی تصریح کرد: ما حدود پنج میلیون واحد مسکونی کسری مخفی داریم که به شکل حاشیه نشینی، کپرنشینی، خانوارهای گسسته و غیره وجود دارد. این پنج میلیون کسری را کشورهای توسعه یافته هم نمی توانند در بازه زمانی چهار ساله تامین کنند. فقط بعد از جنگ جهانی دوم بود که بعضی کشورهای اروپایی توانستند سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بسازند که آن هم مردم کمک کردند. هیچ دولتی نمی تواند با اختیار و برنامه‌ریزی و بودجه خوش بیش از ۵۰ هزار واحد در سال بسازد. ۹۵ درصد بازار مسکن در اختیار بخش خصوصی است. اگر بخواهیم کسری را جبران کنیم به برنامه‌ریزی وسیع و عمقی نیاز داریم.

قیمت هر متر مسکن در تهران ۲۸.۸ میلیون

بنابراین گزارش، اردیبهشت ۱۴۰۰ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ درصد کاهش و ۶۹.۷ درصد افزایش دارد. تعداد معاملات نیز در این ماه معادل ۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۸۸.۱ افزایش را نشان می‌دهد.

بازار مسکن تا پایان سال آرام است
 

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: قیمت مسکن به دلایلی همچون رکود معاملات، افت شدید توان متقاضیان و تعدیل چشم‌انداز تورمی، افزایش چندانی نمی‌یابد و قطعا پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رشد ۳ درصدی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در خردادماه را به دو دلیل نمی‌شود شروع یک روند افزایشی در بازار دانست؛ زیرا از آذرماه سال گذشته شدت نوسانات بازار مسکن گرفته شده و بازار به ثبات نسبی رسیده است. انتظار می رود تا پایان سال ۱۴۰۰ با همین وضعیت مواجه باشیم و قطعا نرخ رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.

وی افزود: دلیل دوم این است که آنقدر تعداد معاملات کم شده که چندان نمی‌توان روی میانگین قیمت حساب کرد. خرداد امسال در ۱۲ منطقه از تهران تعداد معاملات کمتر از ۲۰۰ فقره بود بنابراین داده‌های قیمتی گمراه کننده است. با همه ابهاماتی که وجود دارد می‌توان تا حد زیادی به این نتیجه رسید که به دلیل رکود حاکم بر بازار و کاهش انتظارات تورمی در سال ۱۴۰۰ جهش قیمتی در بازار مسکن نخواهیم داشت.

بازارهای رقیب در وضعیت انتظار قراردارند

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: بازارهای رقیب شامل ارز، طلا، مسکن و بورس در حالت انتظار قرار دارند. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز تا پایان شهریور درگیر بحث ترکیب کابینه خواهیم بود و وضعیت اقتصاد پایدار می‌ماند.

روانشادنیا دو پارامتر نرخ ارز و سیاست خارجی را در اقتصاد ایران بسیار موثر دانست و گفت: به دلیل مذاکرات برجام، چشم‌انداز مثبتی در جامعه ایجاد شده که به ثبات اقتصاد کمک می‌کند. از سوی دیگر به دلیل جهش قیمت مسکن، تقاضای مصرفی به قدری سرکوب شده که حتی نرخهای فروش در بازار، پایین تر از نرخ تمام شده است. یعنی از یک طرف با رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی مواجهیم و از طرف دیگر، توان متقاضیان به نرخهای فعلی نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: ممکن است در تابستان به دلیل فصل جابه‌جایی با مقداری افزایش تعداد معاملات مسکن مواجه باشیم اما قطعا تابستان امسال یکی از دوره‌های کم رونق سالهای اخیر را تجربه خواهیم کرد.

نرخ‌گذاری در بازار مسکن جواب نمی‌دهد

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به نرخگذاری ۲۵ درصدی برای سقف اجاره بها از سوی دولت گفت: سابقه نشان داده این روشها جواب نمی‌دهد. فقط هم مختص بازار مسکن نیست در همه بازارها این تجارب موجود است و نتایجش هم موجود است. در بازار مسکن دو سال است که صحبت از سقف اجاره‌بها می‌شود و حمایت از مستاجران می‌شود که در عمل می‌بینیم اتفاق خاصی در کاهش قیمتها نمی‌افتد. حتی می تواند اثرات التهابی در بازار مسکن ایجاد کند.

به گفته روانشادنیا، با توجه به تورم حدود ۵۰ درصد اگر به مالک بگوییم حق ندارد بیش از ۲۵ درصد نرخها را افزایش دهد به مرور واحدهای اجاره‌ای را از بازار خارج می کنند. واحدهای نوساز نیز به بازار فروش و اجاره عرضه نمی‌شود. در نتیجه با فشار تقاضا مواجه می‌شویم که می تواند به رشد قیمت مسکن منجر شود.

وی تاکید کرد: اگر نرخها را سرکوب می‌کنیم باید گزینه جایگزین هم بگذاریم تا صاحبان سرمایه در آن سرمایه‌گذاری کنند. اما گزینه جایگزین نداریم و بیش از ۸۰ درصد سرمایه‌ها در حوزه مسکن قرار دارد. بنابراین با نرخ‌گذاری فقط با افزایش پرونده‌های مالک و مستاجری در قوه قضاییه مواجه می‌شویم و شورای حل اختلاف مگر به چه تعداد پرونده می‌تواند رسیدگی کند؟ فقط نمی توان منافع مستاجر را لحاظ کرد. چه بسا بسیاری از مالکان با پول اجاره امرار معاش می‌کنند و با تعیین سقف کمتر از نرخ تورم، زندگی آنها را مختل می‌کنیم.

راه کنترل بازار مسکن افزایش عرضه است

روانشادنیا، راهکاری که دولت آینده برای کنترل بازار مسکن در پیش بگیرد را افزایش عرضه دانست و گفت: احداث یک میلیون واحد مسکونی که دولت رئیسی وعده آن را داده  در صورت تحقق می تواند مشکل بازارمسکن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. با ساخت یک میلیون مسکن با فناوری جدید، سرعت ساخت بالا می‌رود، کیفیت سازه‌ها افزایش می‌یابد، اشتغال رونق پیدا می‌کند و از همه مهمتر مساله تامین مسکن خانوارها حل می‌شود. تجربه این موضوع را هم داریم. سال ۱۳۹۱ حدود ۹۰۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شد که در سال ۱۳۹۳ واحدها تکمیل شد و دیدیم که تا پایان سال ۱۳۹۶نرخ مسکن به ثبات رسید.

متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۹.۶ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۲۹.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

بازار مسکن به سطح مقاومت رسید
 

سیگنالهای دریافتی از بازار مسکن شهر تهران در ماه‌های خرداد و تیر نشان می‌دهد احتمالا انتظارات کاهشی که از آذرماه سال گذشته ایجاد شده به نقطه پایان رسیده است؛ به طوری که بازار در برابر افت بیشتر قیمتها واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش املاک صدف به نقل از ایسنا، بازار مسکن شهر تهران پس از دو ماه رشد نسبی قیمت‌های قطعی به سطح مقاومتی در نرخ‌های پیشنهادی رسید و به نظر می‌رسد روند ریزش قیمت‌ها که از آذرماه سال گذشته تحت تاثیر تحولات سیاسی بین‌المللی آغاز شده بود متوقف شده است. آمارهای غیررسمی از نرخ آگهی‌ها در کنار آمار رسمی از قیمت معاملات گویای آن است که احتمالا محدوده ۳۰ میلیون تومان، سطح حمایتی قوی برای بازار مسکن محسوب می‌شود.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید نشان می‌دهد که بعد از هفت ماه روند کاهشی قیمتها در بازار مسکن متوقف شده است. طبق این آمار، قیمتهای پیشنهادی در آذرماه سال گذشته ۵۶.۸ میلیون تومان در هر متر مربع بوده که در یک فرآیند ریزشی به ۴۳.۵ میلیون تومان در خردادماه ۱۴۰۰ رسیده اما در تیرماه مجددا روند افزایشی به خود گرفته و به ۴۶.۹ میلیون تومان رسیده است.

همزمان قیمتهای قطعی نیز بر اساس آمار بانک مرکزی در خرداد و تیر ۱۴۰۰ به ترتیب ۳ درصد و ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرد. در حال حاضر میانگین قیمت مسکن شهر تهران ۳۰.۰۴ میلیون تومان در هر متر مربع بر اساس معاملات تیرماه ۱۴۰۰ است که تقریبا با متوسط قیمت در اسفندماه ۱۳۹۹ برابری می‌کند. در واقع بازار در یک قفس قیمتی قرار گرفته و با اینکه انتظار جهش قیمتها دور از ذهن به نظر می‌رسد، بازار در برابر کاهش نرخها نیز مقاوم شده است؛ آن هم در شرایطی که معاملات به حدود یک سوم معمول رسیده و در تیرماه فقط ۵۰۷۱ قرارداد خرید و فروش در تهران امضا شد.

بررسی قیمت در پنج ماه گذشته ریزنوسانات بازار در محدوده ۳۰ میلیون تومان را تایید می‌کند. اسفندماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن در تهران متری ۳۰.۲۷ میلیون تومان بوده که در ماه فروردین کاهش یافته و به ۲۹.۳ میلیون تومان رسیده است. در اردیبهشت نیز بازار روند نزولی داشت و ۲۸.۸ میلیون تومان شد. خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت مسکن در تهران مجددا افزایش پیدا کرد و به ۲۹.۶میلیون تومان رسید. در تیرماه نیز میانگین قیمت ۳۰.۰۴ میلیون تومان شده است.

رشد ۱.۸ درصدی ماهیانه قیمتهای قطعی در اولین ماه از تابستان ۱۴۰۰ با افزایش ۷.۹ درصدی قیمتهای پیشنهادی نسبت به خردادماه همراه شد. شاخص کیلید که درصد تغییرات قیمت آگهی‌های تیرماه نسبت به ماه قبل را بررسی کرده نشان می‌دهد که بیشترین افت قیمت مسکن شهر تهران در یک ماه اخیر در منطقه ۲ با کاهش ۴.۵ درصد و بیشترین افزایش قیمت در منطقه ۱۷ با رشد ۸.۸ درصد اتفاق افتاده است.

در منطقه یک که معمولا تحرکات آن به عنوان شاخصی برای ارزیابی تقاضای سفته‌بازی محسوب می‌شود طی یک ماه اخیر قیمتهای پیشنهادی ۱.۷ درصد افزایش یافته و از ۷۹ میلیون تومان به ۸۰.۴ میلیون تومان رسیده است. اما نرخهای قطعی در منطقه یک بر اساس معاملات تیرماه ۱۴۰۰ به ۶۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۴ درصد کاهش نشان داد. علت اختلاف نرخ آگهی‌ها با قیمت معاملات می‌تواند حاکی از آن باشد که قراردادها عمدتا در فایلهای به‌قیمت و دارای تخفیف انجام می‌شود.

منطقه پنج نیز به عنوان پرتقاضاترین محدوده شهر تهران در ماه جاری با رشد اندک قیمت آگهی‌ها و معاملات قطعی همراه بود. در تیرماه ۱۴۰۰ نرخهای پیشنهادی در منطقه پنج ۳۸.۱ میلیون تومان در هر متر مربع شد که در مقایسه با ماه قبل ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد. قیمت معاملات نیز طی ماه مذکور در این منطقه به ۳۷.۷ میلین تومان رسید که رشد ۱.۶ درصدی را به ثبت رساند.

ایجاد ثبات پس از روند نزولی بازار مسکن با رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی همراه شده است. طی هفته‌های اخیر نرخ دو کالای اساسی در بخش ساخت و ساز یعنی سیمان و فولاد برای چندمین بار طی ۱.۵ سال اخیر افزایش پیدا کرد. قیمت سیمان تحت تاثیر قطعی برق کارخانجات از حدود هر پاکت ۳۵ هزار تومان در اوایل تیرماه به بالای ۷۰ هزار تومان در پایان همان ماه رسید و قیمت هر کیلوگرم میلگرد از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. این در حالی است که اواخر سال ۱۳۹۸ قیمت هر پاکت سیمان حدود ۱۰ هزار تومان و میلگرد کیلویی ۴۲۰۰ تومان بود.

از طرف دیگر متغیرهایی همچون نرخ تورم و برداشتها از سیاستهای انبساطی پولی در دولت آینده به انتظارات افزایشی در بازار مسکن دامن زده و تحلیل عمده کارشناسان این است که اگرچه با جهش قیمت مسکن در ماههای آینده مواجه نخواهیم شد اما نمی‌توان تاثیرگذاری تورم عمومی ۴۴ درصد تیرماه ۱۴۰۰ که بالاترین میزان افزایش سالیانه در ۲۵ سال اخیر و بیشترین رشد ماهیانه طی یک هشت ماه اخیر بوده را بر آینده بازار مسکن نادیده گرفت.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز