مسکن اجتماعی ، مسکنی برای افراد کم بضاعت

مسکن اجتماعی ، مسکنی برای افراد کم بضاعت

مسکن اجتماعی هرچند دیر اما شروع به کار خود را در دولت یازدهم را خواهد دید

یکی از مهمترین طرح های دولت یازدهم در زمینه بازار مسکن ، طرح مسکن اجتماعی بوده است که البته بسیار دیر مراحل اجرایی آن شروع به کار کرده است. مسکن اجتماعی که در مقابل مسکن مهر و به منظور ایجاد بستری برای رفع نواقص این طرح ایجاد گشته ، حالا به فاز اجرایی خود نزدیک شده است. البته از حرف های برخی افراد که بگذریم که این شروع به کار را مربوط به فضای انتخابات می دانند ، در صورتی کخه این طرح به درستی کلید بخورد می تواند مشکلات بسیاری از افراد کم بضاعت را به طور کامل برطرف نماید.

املاک تهران

در واقع با اجرای فاز اول مصوبه دولت در زمینه مسکن اجتماعی  تمامی سهمیه استان ها برای برای مسکن اجتماعی مشخص شده است. این طرح که قرار است یک طرح 100 هزار واحدی باشد و 100 هزار خانواده بی بضاعت و کم توان را مشمول خود نماید ، می تواند کمک بسیار زیادی به رفع محرومیتدر بسیاری از استان های کشور باشد.

در طرح مسکن اجتماعی قرار نیست به هیچ وجه از حاشیه شهر ها برای ساخت مسکن استفاده شود . مسکن مهر که به اشتباه حاشیه شهر ها را هدف قرار داده بود باعث شده تا بسیاری از شهرک ها دچار مشکلات زیربنایی و حتی امکانات اولیه مواجه شوند. باید دقت شود که مسکن اجتماعی این مشکلات را به هیچ وجه نداشته باشد و حالا با نظر دولت یازدهم این مشکل برطرف شده است. در واقع دولت با هدف گذاری بافت فرسوده در شهر های کوچک و بزرگ، قصد دارد با یک اقدام هوشمندانه علاوه بر بازسازی بافت فرسوده ، افراد بی بضاعت را نیز صاحبخانه کند.

اما سود تسهیلات وام مسکن اجتماعی 5 درصد مشخص شده است. رقمی که می تواند کمک خوبی به افراد نماید . البته هستند بانک هایی که حتی زیر این درصد تسهیلات ارائه می دهند، اما با توجه به اینکه در این طرح افراد بدون هیچ سپرده ای تسهیلات دریافت می کنند، سود تعیین شده کاملا منطقی به نظر می رسد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مجری ارشد این طرح شناخته شده است. در واقع یکی از مهمترین و سودمندترین گام هایی که دولت یازدهم برداشته است ، تعیین بنیاد مسکن به عنوان مجری است و در کنا آن نیز کمیته امداد ، بهزیستی و خیریههای دیگر را به عنوان حامی این طرح در نظر گرفته است.

مسکن اجتماعی

بنیاد مسکن با شناسایی خانواده هایی که جزو 4 دهک اول درآمدی قرار می گیرند ، توزیع استانی و کشوری این طرح را با کارشناسی دقیق انجام داده و به اطلاع مردم رسانده است. این طرح که در همین اسفند ماه سال گذشته در هیئت دولت به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است ، گام موثری برای خانه دار کردن افراد به حساب می آید.

لازم به ذکر است که این طرح علاوه بر عدم مشکلات زیربنایی به خاطر بنا شدن در مراکز شهر ها و بافت فرسوده آن ها ، مشکلاتی از قبیل تاخیر در تحویل را نیز نخواهد داشت. این طرح قرار است در یک بازه زمانبندی 5 ساله به اتمام برسد ، یعنی تاپایان دولت دوازدهم . هر چند به نظر می رسد تغییرات اساسی در دولت دوازدهم به اجرا برسد اما با توجه به اینکه این طرح یک طرح ملی است ، حتی اگر شخص رییس جمهور نیز تغییر کند ، این طرح به روند خود ادامه خواهد داد.

دولت یازدهم که در ابتدای کار خود با مزخرف خواندن مسکن مهر حاضر به اتمام و تکمیل آن نشده بود ، حالا قصد دارد کمبود های سه سال و نیم گذشته در زمینه مسکن را با طرح مسکن اجتماعی جبران کند. اقدامی مثبت که در صورت اجرایی شدن درست آن شاهد رضایتمندی مردم از این دولت خواهیم بود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز