رشد مسکن در سال 96

رشد مسکن در سال 96

امسال جهش قیمت و سونامی بخش مسکن پیش بینی نمی شود.

بر طبق گزارشات رسیده از بطن بازار، به نظر می رسد بازار مسکن کم کم درحال پیشروی و پشت سر گذاشتن رکود چندین ساله و رسیدن به رشد مسکن می باشد. از نشانه های شاخص این تغییرات در بازار می توان به تمایل متقاضیان مسکن به خرید خانه های قدیمی ساز ، توانمندی قشر متوسط به خرید واحدهای کوچک و با متراژ پایین و کمتر بودن نرخ افزایش قیمت مسکن از نرخ تورم اشاره کرد. تمامی اتفاقات ذکر شده می تواند برای رسیدن به یک دوره ی پیش رونق  و امید به رشد مسکن در آینده کافی باشد.

املاک تهران

آخرین گزارشات منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهد تعداد معاملات مسکن در ماه اخیر در مقایسه با سال قبل خود افزایش داشته است. در این بین سهم آپارتمان های تا 5 سال ساخت در بین تمامی معاملات نزدیک به 50 درصد عنوان شده است. البته این سهم در مقایسه با سال قبل خود کاهش داشته است و آپارتمان های 10 تا 15 ساله جایگزین سهم سابق آن شده اند.

رشد مسکن

وزیر راه  شهرسازی با استناد به این گزارش و مطالب عنوان شده در مطبوعات که از درون بازار سرچشمه می گیرد، بخش مسکن را در آستانه ی یک رشد می داند. وی عنوان کرده است که باید منتظر رشد مسکن در آینده ی نزدیک باشیم؛ اما این رشد به معنای افزایش قیمت مسکن نمی باشد بلکه رشد مسکن  متاثی از تعداد معاملات و بازگشت اقبال عمومی به بازار مسکن خواهد بود.

گزارشات رسمی دولت در چند ساله اخیر نشان داده که همواره در این سالهای رکودی ارزش افزوده ی بخش مسکن منفی بوده است. همچنین وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز در بازار مسکن سیر نزولی در پیش گرفته و با کاهش میزان قابل ملاحظه ای روبرو بوده است. اما در ماههای اخیر بازار شاهد این است که  این سیر نزولی کم کم رنگ می بازد و بازار مسکن با تحرک و شادابی بیشتری پیش می رود. اصطلاح مناسبی را که برای این دوران می توان نام گذاری کرد، دوران پیش رونق می باشد. دورانی کهه پیش زمینه ای منطقی برای رشد مسکن خوب و اصولی خواهد بود. گزارشات مردمی نشان داده که مردم از وارد شدن به این دوران و در آینده به دوران رونق رضایت ندارند. برای آنها مطلوب تر است که در این شرایط بازار که قیمت ها برای مدت طولانی ثابت مانده و یا حتی کاهش یافته است، بتوانند خرید خود را انجام دهند. در شرایطی که افزایش نرخ مسکن پایین تر از نرخ تورم می باشد افرادی که توانایی نسبی برای خرید واحدهای مسکونی با متراژ پایین دارند امیدوارند که وضعیت بازار مسکن تا رسیدن آنها به توانایی کامل برای تهیه ی مسکن مورد نظر خود راکد باقی بماند. رشد مسکن برای چنین افرادی مطلوبیت به همراه ندارد.  در هر حال با توجه به نظر کارشناسان مسکن نشانه های خروج از رکود مسکن آشکار شده اما مادامی که نرخ رشد قیمت مسکن از نرخ تورم کمتر باشد احتمال جهش قیمتی وجود ندارد و سوداگران مسکن که مصصم به القای این مسئله به بازار هستند، در کوشش خود موفق نخواهند بود.

بر طبق آمار، بازدهی فعالیت های مسکن از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به صفر بوده است،در حالیکه مالکان می توانستند با سپرده گذاری سرمایه ی خود در بانکی که 22 در صد سالیانه سود پرداخت می کند حدود 3.6 درصد سود دریافت کنند؛ یعنی با احتساب هزینه ی فرصت سرمایه گذاری در بخش مسکن با زیان روبرو بوده است.

کارشناسان مسکن بر این باورند که در نیمه ی دوم سال باید منتظر خروج غیرتورمی بخش مسکن از رکود چندین ساله و وارد شدن به دوران رشد مسکن باشیم. در این مرحله افزایش قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم را شاهد خواهیم بود. بنابراین زمان و وضعیت فعلی فرصت مناسبی برای ورود به بخش مسکن برای علاقه مندان این بخش ارزیابی می گردد. اما خریداران باید متوجه این مساله باشند که سونامی افزایش قیمت که در دوران رشد مسکن در گذشته به وجود آمده بود، در سال 96 تکرار نخواهد شد.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز