پیش رونق در بازار مسکن

پیش رونق در بازار مسکن

نشانه هایی از رشد مسکن هویدا شده است

باتوجه به نظر تحلیلگران در عرصه بازار مسکن در طی شش ماهه ی ‌‌نخست سال جاری دوران پیش‌رونق‌ مسکنرا مشاهده خواهیم نمود و این وضعیت در نیمه دوم‌امسال به رونق ‌با شیب ‌صعودی ‌در این حوزه تبدیل خواهد شد. شرایط گویای این نکته ‌است که به تدریج بازار ‌مسکن در حال‌ حرکت و ‌تکاپو، هرچند به میزان کم بوده که این وضعیت پس از چند سال سکون و بی‌حرکتی ‌حاکم ‌در این صنعت می‌باشد.

املاک تهران

شاید بتوان سه عامل‌ مهمی که ‌موجب‌ رونق ‌اولیه در این حوزه شده باشد را افزایش تمایل به خرید واحدهای قدیمی ساز، نزدیک شدن توان متقاضیان واحدهای کم متراژ‌ و متوسط به قیمت مسکن و کمتر شدن قیمت مسکن از نرخ تورم دانست. طبق گزارش بانک مرکزی طی اردیبهشت ماه حجم معاملات آپارتمانی در تهران نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش قابل توجهی ‌را داشته است. همچنین بر طبق این آمار بیشترین میزان معاملات مربوط  به آپارتمان های پنج سال ساخت می باشد به نحوی که نسبت آمار حاکی از آن است که حدود نیمی از معاملات مربوط به این آپارتمان ها می باشد و نوساز به حساب می‌آیند. البته باید اضافه نمود که این مورد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته اما درمقابل حجم معاملات مربوط به آپارتمان های شش تا ده سال و بیش از پانزده سال افزایش داشته است.

بازار مسکن

 

وزیرراه و شهرسازی با توجه به این آمار عنوان کرده اند که:« «اگر شما همین امروز هم به مطبوعات مراجعه کنید، می‌بینید ما در آستانه یک رشد در بخش مسکن هستیم.» ؛ همچنین ایشان مطرح نمودند که: «این رشد، به معنای افزایش قیمت نخواهد بود.» طبق گزارشات منتشر شده مربوط به بخش مسکن از سوی دولت، طی چند سال اخیر همواره ارزش افزوده منفی بوده است و همچنین سرمایه گذاری های بخش خصوصی برای ساختمان های جدید و در مناطق شهری با شیب نزولی همراه بوده است.

علی رغم تمام این شرایط و با نگاهی به وضعیت حاکم به نظر می رسد بازار مسکن در دوران پیش رونق به سر می برد و شاید بتوان رونق خوبی را در آینده نزدیک برای آن پیش بینی کرد. هر چند که برخی از افراد بر این باورند که در شرایط کنونی که رکود سنگینی بر این صنعت حاکم است با توجه به ثابت بودن یا حتی نزول قیمت در بازار مسکن شرایط بهتری برای خرید خانه وجود دارد.

از دید کارشناسان اقتصادی جهش قیمت در بازار مسکن محتمل نمی باشد، زیرا میزان رشد قیمت ها در این صنعت از میزان تورم نقطه به نقطه کمتر بوده و از طرفی معاملات نیز دارای رشدتدریجی بوده و به همین دلایل تنش و اوج گیری قیمت ها را در بازار مسکن بعید می دانند. با توجه به شرایط، کارشناسان حوزه ی مسکن بر این باورند که در نیمه دوم سال جاری بعد از حدود 5/4 سال رکود در بازار مسکن، رونق محسوسی را شاهد خواهیم بود؛ و با این وجود شاید زمان کنونی موقعیت خوبی برای خریداران مسکن باشد. بنا بر نظر رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز در شش ماهه ی پایانی امسال بازار مسکن از رونق خوبی برخوردار می گردد ولی این حوزه دچار اوج گیری قیمت ها نخواهد شد.

با حرکت صنعت ساخت و ساز و مسکن، بسیاری از صنایع وابسته و زیر دست نیز رونق پیدا کرده و اثر خوبی را بر اقتصاد خواهیم دید. زیرا اگر چرخه  بازار مسکن از رکود خارج گردد صنایع سنگین دیگری نیز مانند صنعت سیمان، فولاد، سیم و کابل و ... سرعت بیشتری گرفته و به همین ترتیب صنایع وابسته آنها نیز صاحب نفع خواهند بود. امیدواریم هرچه سریعتر شاهد رونق در بازار مسکن باشیم تا مشکلات عدیده به وجود آمده نیز برطرف شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز