اندر مصائب بازار مسکن

اندر مصائب بازار مسکن

بازار مسکن نیاز به مشوق هایی برای خروج از رکود دارد

رکود بسیار شدید حاکم بر بازار مسکن حاکی از این است که مردم تمایلی به خرید و سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند. متاسفانه تلاش های دولت در سال های اخیر نتوانسته این بازار را از وضعیت رکود خارج کرده و به رونق برساند. افزایش تسهیلات هم سود چندانی برای خریداران ملک نداشته و همین امر باعث تداوم مشکلات رکود  در کشور بوده است.

املاک تهران

ایجاد انگیزه در خریداران می تواند مهمترین محرک برای خرید مسکن و آب شدن یخ حاکم بر بازار مسکن باشد. مردم و سرمایه گذاران در صورتی که مشوق هایی داشته باشند، قطعا به این بازار روی خوش نشان خواهند داد و از آن استقبال خواهند کرد. یکی از این مشوق ها افزایش قیمت مسکن است. در صورت بروز خبر افزایش قیمت مسکن، مشخصا سرمایه گذاران و حتی مردم برای خرید مسکن دست به کار خواهند شد. همین مساله باعث اعتراض حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک شده است. وی که در حاشیه چهارمین نمایشگاه املاک و مستغلات در نشستی خبری به صحبت با رسانه ها پرداخت، اعلان داشت که برخی از افراد از وی خواسته اند در تلویزیون اعلام کند که مسکن گران خواهد شد. حسام عقبایی ادامه داد که این افراد مدعی هستند که در صورتی که رییس اتحادیه مشاوران املاک این موضوع را بیان کند، یخ رکود بازار مسکن آب خواهد شد.

بازار مسکن

حسام عقبایی با گلایه از این افراد اذعان داشت که هیچ گاه در این زمینه به مردم دروغ نخواهد گقت و آنچه که واقعیت است را با مردم در میان خواهد گذاشت. به گفته رییس اتحادیه مشاورین املاک، فعالیت در فضای مجازی برای گرفتن لگام افسار گسیختگی برخی سوداگران بسیار مفید خواهد بود. فعالیت درست نهادها و مشاورین املاک معتبر، می تواند به ایجاد فضایی مناسب در شاخص قیمت ها داشته باشد و جلوی سوداگری برخی افراد را بگیرد. درست است که برخی از شاخص های قیمتی ارائه شده توسط سایت ها قابلیت اجرایی ندارد اما می تواند در افکار عمومی مردم ایران تاثیر خوبی بر جای بگذارد.

ایجاد شفافیت در قیمت ها از جمله خواص سایت ها و شبکه های مجازی مسکن است که مشکلات گذشته را رفع خواهد کرد. برای مثال از سال 71 تا 94 قیمت مثکن بیش از 104 برابر شده است که دلیل آن نبود اطلاعات شفاف در کشور است. اطلاعاتی که با توجه به فضای مجازی راحت تر در اختیار افراد قرار می گیرد و از بالا بردن بی مورد قیمت جلوگیری می کند. در حال حاضر افراد سود جو خیلی سخت تر از قبل می توانند قیمت های غیرواقعی ارائه دهند چرا که به راحتی از طرف خودمردم پس زده می شوند و کسی به آن ها و ملک شان اعتنایی نخواهد کرد.

اما موضوع مهم در مورد سایت های اینترنتی، نظارت سازمان های مربوطه به خصوص اتحادیه مشاوران املاک به نحوه کار و عملکرد آن ها است. در صورتی که نظارت خوب و دقیق بر روی این سایت ها به عمل نیاید، آسیب های جبران ناپذیر به بدنه فعالیت های مجازی فعالین بازار مسکن خواهد زد. علت این امر هم آنطور که کارشناسان بیان کرده اند، حضور سود جویانی است که به بهای اندکی حاضرند با سایت های جعلی و تقلبی، اقدام به کلاهبرداری از خریداران مسکن نمایند.

عقبایی به آمار بانک مرکزی در خصوص افزایش 6.5 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته اظهار داشت که به هیچ وجه این موضوع را انکار نمی کند و وارد مناقشات اقتصادی با این نهاد معتبر نخواهد شد اما آن چه که مشخص است افراد متخصص در این زمینه بهتر از نهاد های دولتی می توانند نظر دهند. به اعتقاد رییس اتحادیه مشاورین املاک، رشد قیمت در املاک تهران حداکثر 4 درصد بوده است .

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز