چقدر زمان می برد تا شاهد رشد بازار مسکن باشیم؟

چقدر زمان می برد تا شاهد رشد بازار مسکن باشیم؟

چه هنگامی بازار مسکن از رکود خارج شده و به دوران رونق می رسد؟

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند تا وقتی که وضعیت اقتصاد کشور سامان نیابد معضل رکود در بازار مسکن حل نمی شود.از همین رو پیش بینی می کنند که تا پایان سال جاری رکود ادامه خواهد داشت.

مسکن در ایران به خاطر عواملی چون چرخش مالی اقتصاد کلانٰ، نگاه اقتصاد به بخش مسکن و همچنین موضوع جمعیت رفته رفته به حالت مصرفی در می آید.روزگار که قیمت مسکن اوج می گرفت دغدغه مسئولان امر این بود که بخش مسکن از حالت کالایی و سرمایه ای خارج شود. امروزه به دلیل عرضه زیاد واحد های مسکونی بدون مشتری مجددا شاهد بازگشت چنین حالتی هستیم.در حوزه سیاست های اقتصاد کلان می بایست به بخش مسکن نگاهی واقع گرایانه داشت. ان نگاه از آنجا شروع می شود که این بخش رویه ی مصرفی در پیش گرفته است و اقدام مخصوص خود را طلب می کند.

قیمت نفت، نرخ ارز و میزان رشد اقتصادی از عوامل اثر گذار بر اقتصاد کلان و به دنبال آن اقتصاد مسکن می باشند.مجموعه حوادثی از جمله رشد معاملات در بازار مسکن و لو اندک،نشان می دهد که در طول یکسال گذشته شاهد بودیم نشان می دهد که مسکن از حالت رکود و سکون خارج شده است ولی این بدان معنی نیست که در آینده با قیمت حبابی مسکن رو به رو باشیم.

با این همه پیش بینی می شود سال آینده را باید سال خروج از رکود تلقی کرد اما در عین حال ممکن است شاهد افزایش های قیمت ناگهانی و جهشی نباشیم.از آن جهت که بسیاری از واحدهای مسکونی ساخته شده در سال های اخیر، هنوز به فروش نرسیده است، امکان ندارد که محصولات جدید با قیمت های جدید و بالاتر از قبل وارد بازار شود.

املاک تهران

عرضه مازاد بر نیاز زمانی به وجود مکی آید که میزان ساخت مسکن از حجم خرید فروش آن سبقت گیرد.باید گفت که در سال جاری ساخت مسکن با تعداد کمتری نسبت به گذشته انجام می شود و قطعا میزان خرید و فروش مسکن از تولید آن بیشتر خواهد بود.

محسن سرحی کارشناس مسائل مسکن گفت: برای خروج بازار مسکن از رکود، تحریک تقاضا عامل مناسبی نیست چرا که این مسئله به حرکت بر روی تیغ شبیه است.

وی همچنین ادامه داد:هر تحرکی در بازار مسکن باید با درآمد عمومی و به ویژه اقشار کم درآمد هماهنگ باشد.رونق بازار مسکن با تحریک تقاضا به صورت جهشی و مقطعی انجام نمی پذیرد.

سرحی با اشاره به ایکه مسائل حوزه مسکن با جادو و رمل حل شدنی نیست گفت:مهم ترین تاثیر رکود سه ساله بازار مسکن، خارج شدن غیر حرفه ای ها از این بازار بود.

این صاحب نظر  حوزه اقتصاد خاطر نشان کرد:در شرایط فعلی اگر بازار مسکن از رکود خارج نشود، به دنبال آن وضعیت اقتصاد نیز بهبود نمی یابد.تنها راه حلی که وضعیت بازار نفت و از طرفی دیگر کاهش بودجه دولت و رکود اقتصادی موجود  پیش پای ما می گذارد فعال کردن بعضی از صنایع می باشد.با این حال تنها گزینه ای که بتواند شرایط اقتصادی را تا حدی زیادی بهبود بخشد و کمی تحرک به بازار های مختلف بدهد فقط بخش مسکن است. باید منتظر ماند و دید که مسئولان دولت چه قدر می توانند برای بخش مسکن سرمایه جذب کنند.

بخش های گوناگون اقتصاد نظیر خودرو، ارز، مسکن و... تحت تاثیر اصلاح مکانیزم نظام بانکی می باشد و این موجب می شود تا با مختل شدن این بخش ها رو به رو شویم. دولت می بایست در این زمینه اقدامات جدی و موثر خود را آغاز کند.

منبع:خبرآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز