بررسی حجم تقاضاهای انباشته بر بازار مسکن

بررسی حجم تقاضاهای انباشته بر بازار مسکن

تعداد نیاز انباشته در بازار چگونه بر قیمت مسکن اثر می گذارد؟

به علت کم شدن میزان خرید و فروش و همچنین راکد بودن بازار ، شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم.این در حالی است که آمارها نشان  از زیاد شدن فاصله عرضه و تقاضا دارد و این امر موجب افزایش حجم تقاضای انباشته می شود.

با این که میزان تقاضای معوق در بازار یک میلیون و 200 هزار عدد است اما همچنان قیمت مسکن در حال درجا زدن است.صاحب نظران حوزه مسکن این امر را به فشرده شدن فنر تشبیه می کنند که به زودی جهش قیمتی ناگزیر رو به رو خواهد بود.

امروزه  بازار مسکن با تمایل مردم به سرمایه گذاری بر روی زمین و ملک مواجه است که در جای خود شاید به سودهای هنگفتی منجر شود. از طرف دیگر نیاز جامعه به مسکن موجب شده تا معضلات بازار مسکن همچون کلافی سر درگم باشد. اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان و کم درآمد ها با قیمت های بالای مسکن مواجه هستند. این امر باعث شده تا خانه دار شدن برای این دسته از متقاضیان امری رویایی و دور از دسترس باشد. گزارش های اخیر وزارت راه و شهرسازی بیان می کند که با وجود میزان زیاد واحدهای مسکونی که در سال های 89 تا 92 ساخته و تحویل شده است، تقاضای انباشته همچنان در حال افزایش است.

بی‌تاثیری برابری تعداد خانوارها و واحدهای مسکونی بر تقاضای انباشته

بیت الله ستاریان کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص وضعیت تقاضاهای انباشته شده در بازار مسکن گفت:

میزان دقیق طلاق ها و ازدواج ها نمونه از متغیرهای تابع تقاضای انباشته مسکن است. پیش تر به علت وجود جمعیت جوان در کشور و همچنین افزایش آمار ازدواج شاهد افزایش تعداد خانوار ها بر تعداد واحدهای مسکونی بوده ایم. گفتنی است این مقدار مطابق آمار سال 91 به تساوی رسید.وزارت مسکن اعلام کرده است که در شش کلانشهر کشور تعداد واحد های مسکونی به تعداد خانوارها می باشد. در برخی نقاط کشور نیز شاهد جلو افتادن تعدا واحدهای مسکونی هستیم. از این روست که شاهد واحدهای خالی در برخی نقاط کشور هستیم، با این وجود این واحدها به علت آنکه به چرخه بازار وارد نمی‌شوند اثری نیزبر کاهش قیمت و همچنین بر کاهش نیاز انباشته ندارند .

املاک تهران

نیاز انباشته فنر قیمت مسکن را جمع می‌کند

این کارشناس حوزه اقتصاد، مالکیت واحد های خالی توسط سرمایه‌گذاران و اشخاصی که نیازی به فروش سریع ملک خود ندارند را دلیل بی اثر بودن حجم واحدهای خالی از سکنه بر کاهش تقاضای انباشته دانست و افزود:این گروه از فعالان بخش مسکن منظر اوج گیری قیمت ها به منظور بهره مندی از سود حداکثری هستند.

ستاریان در ادامه با اشاره به اینکه مطابق برآوردهای کارشناسی، تا اواخر سال جاری افزایش تقاضای انباشته ادامه خواهد داشت، گفت:تا پایان امسال نیاز انباشته به عددی حدود یک میلیون و 230 هزار واحد می رسد. در این بررسی ها  نیاز واقعی ایجاد شده  از ازدواج‌های تازه شکل گرفته مورد توجه بوده و از طرف دیگر نیاز پنهان که همان احتیاج به سرمایه‌گذاری است قابل ارزیابی نیست چرا که به صورت ناگهانی در بازار ظاهر می شود.

می‌توان ادعا کرد؛ تقاضای انباشته موجب می شود تا فنر قیمت جمع شده و بالاخره  قیمت ها با جهشی قابل توجه از حالت قبلی خارج شوند.

اجتناب ناپذیر بودن رشد تقاضای مسکن تا سال 95

دولت تمرکز برنامه آتی خود را بر افزایش تسهیلات و همچنین توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن بنا ساخته است. مطابق سخنان مسئولان امر منابع این صندوق‌ها از بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر تامین می شود. محسن رضوی‌زاده، کارشناس مسکن اظهار داشت:چنانچه از بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر جهت  تامین منابع مالی برای ساخت و افزایش سقف وام مسکن استفاده شود با افزایش  نقدینگی رو به  رو نمی شویم. اما چنانچه برای تامین منابع مجبور باشیم از بانک مرکزی استقراض کنیم این امر باعث افزایش حجم نقدینگی می شود.

رضوی‌زاده در خاتمه گفت: مسئولان بخش مسکن مدعی شده اند که برای انبوه سازی دولتی برنامه ای ندارند و محور برنامه آنها به توانمند‌سازی مردم معطوف است .باید هر چه زودتر جزئیات برنامه ها پرده برداشت تا هرچه زودتر نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

منبع:اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز