پیش بینی وضعیت بازار مسکن ایران در سال 1401

پیش بینی وضعیت بازار مسکن ایران در سال 1401

در این مقاله خواهید خواند:

عوامل تاثیر گذار بر بازار مسکن 

بازار مسکن یکی از پرطرفدارترین بازار های سرمایه بوده و هر ساله خریداران و سرمایه گذاران بسیاری به آن وارد می شوند. این بازار که از عوامل بسیاری تاثیر می پذیرد هیجانات زیادی را در سال های اخیر تجربه کرده است. لذا آگاهی از این عوامل برای فعالیت در این بازار ضروری بوده و می تواند سود و زیان را برای افراد رقم زند.

از جمله عواملی که بر بازار مسکن تاثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان عرضه و تقاضا
  • شرایط حاکم بر بازارهای موازی
  • تورم حاکم بر اقتصاد کشور
  • نرخ نقدینگی
  • سیاست های اجرایی از سمت دولت
  • شرایط سیاسی کشور و روابط با دیگر دولت ها

تمامی این عوامل می توانند در کنار یکدیگر رونق و یا رکود را برای بازار مسکن رقم زند.

منظور از رونق و یا رکود بازار مسکن چیست؟ 

در بازار های مختلف زمانی که تولید، عرضه و تقاضا در سطح بالایی قرار دارد گفته می شود بازار در شرایط رونق خود بوده و در میان سرمایه گذاران به عنوان گزینه مناسبی در مقایسه با بازارهای موازی شناخته می شود. به این ترتیب زمانی که بازار مسکن در شرایط رونق خود باشد هم تولید مسکن بالا می باشد و همچنین خرید و فروش ملک در سطح بالایی اتفاق می افتد. یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز رکود نیز کم‌بودن تقاضا نسبت به عرضه است. زمانی که افراد یک جامعه تقاضای خود را نسبت به کالا و خدمات بنگاه‌ها کاهش می‌دهند، تولیدکننده مجبور است برای جلوگیری از ضرر میزان تولید خود را کم کند. لذا در این شرایط هم تولید مسکن کم می شود و همچنین میزان معاملات کاهش می باشد.

باید توجه داشت که افزایش قیمت با رکود و یا رونق متفاوت بوده و اصطلاح رونق و یا رکود مربوط به تعداد معاملات ملکی می باشد. 

بازار مسکن در سال 1399

بازار مسکن در سال 1401

با توجه به شرایط کشور در ماه های گذشته و تغییرات ایجاد شده در شرایط اقتصادی در طی سال 1401، شاهد نوساناتی در بازار مسکن و نرخ معاملات انجام شده بوده ایم. با تغییرات ایجاد شده در نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی، تلاش مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود موجب شد تا در بازار مسکن نیز مانند دیگر بازار ها تعداد معاملات با افزایش همراه باشد. به طوری که با افزایش نرخ دلار در ماه های ابتدایی سال و در پی آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت املاک و میزان خرید و فروش آن در کلان شهر های کشور تغییرات بسیاری را تجربه کرد. افزایش قیمت املاک به موجب تغییرات ایجاد شده در اقتصاد کشور سبب شد تا تقاضا در بازار بسیار از این موضوع تاثیر بپذیرد. به طوری که با افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای مصرفی از بازار مسکن کناره گرفت و تنها افرادی که قصد سرمایه گذاری داشتند و یا هدف تغییر ملک خود را داشتند در این بازار فعالیت خود را ادامه دادند. در ادامه روند نوسانات ایجاد شده در بازار مسکن، نرخ ارز با کاهش همراه بود که در پی آن انتظار می رفت که قیمت املاک و خانه متناسب با این کاهش قیمت روند نزولی در پیش بگیرد. اما به سبب نوع تاثیرپذیری بازار املاک از شرایط اقتصادی و همچنین مقاومت مالکان برای کاهش قیمت، تغییر قابل توجهی را برای این بازار مشاهده نکردیم. لذا در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم در کلان شهر ها، شاهد جابه جایی افراد به ناحیه های اطراف شهرهای بزرگ هستیم که به نوعی تقاضای مصرفی را با کاهش بیشتری مواجه کرده است.

نکته ای که در این میان می توان به آن استناد کرد این است که نوسانات و اتفاقات رخ داده در بازار مسکن نه تنها ناشی از تورم داخلی و سیاست گذاری های اشتباه می باشد بلکه تاثیر گرفته از اتفاقات سیاسی میان کشور ها بوده و به موجب آن افزایش قیمت را شاهد بوده ایم. با تاثیر گذاری این عوامل بر بازار مسکن و افزایش قیمت ها، تعداد معاملات با کاهش مواجه بوده و به عبارتی رکود را در بازار شاهد هستیم. 

پیش بینی بازار مسکن در سال 1400

پیش بینی بازار مسکن در سال 1402

با توجه به تغییرات و نوسانات ایجاد شده در بازار مسکن طی ماه های گذشته، احتمال ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن کم بوده و بیشتر شاهد سفته بازی ها و حضور سوداگران در بازار خواهیم بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به شرایط مناسب تر در حومه شهر های بزرگ احتمال افزایش معاملات در این مناطق بیشتر خواهد بود اما کاهش قیمت ها چندان محتمل نمی باشد. 

با توجه به روند بازار و اتفاقات سیاسی پیش رو پیش بینی می شود بازار مسکن طی ماه های آینده روندی ثابت را در پیش گیرد به این صورت که قیمت ها تغییر چندانی نخواهد داشت و تعداد معاملات نیز با کاهش همراه خواهد بود. اگر در طی ماه های پیش رو تغییرات محسوسی در بازار ارز نیفتد این پیش بینی با احتمال بالایی اتفاق خواهد افتاد اما در صورتی که بازار ارز نوسانی کاهشی و یا افزایشی را تجربه کند می تواند هیجاناتی را به بازار مسکن نیز منتقل کند که در آن صورت بسته به نرخ ارز می توان سرمایه گذاری مناسبی را انجام داد.

ساخت و ساز مسکن در سال 1400

ساخت و ساز مسکن در سال 1402

همانطور که بیان شد بلاتکلیفی بازار در ماه نخست سال 1402 ادامه داشته (افزایش قیمت خرید و اجاره) و خرید و فروش ملک در ماه های آینده با کاهش همراه خواهد بود لذا افراد تا زمان مشخص نشدن روند بازار احتمالا اقدام به فروش املاک خود نخواهد کرد. اما جنبه دیگر بازار مسکن یعنی ساخت و ساز املاک چگونه پیش خواهد رفت؟

برای پاسخ به این پرسش باید این گونه بیان کرد که ساخت و ساز ملک نیز مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر از شرایط سیاسی، تغییرات و نوسانات نرخ ارز و همچنین بیماری کرونا تاثیر پذیرفته و سازندگان را دچار مشکلاتی کرده است. اما ثبات ایجاد شده در بازار ارز و وابستگی قیمت مصالح ساختمانی به نرخ ارز سبب شده تا پیش بینی هزینه های ساخت تا حدودی امکان پذیر باشد. از طرف دیگر به دلیل متفاوت بودن بازار مسکن و وجود تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری برای آن، سبب شده تا در مقایسه با دیگر فعالیت ها آسیب کمتری را متحمل باشد. لذا با این تفاسیر و با توجه به ثبات نسبی در بازار های موازی و شرایط سوددهی ساخت و ساز مسکن، احتمال رونق و افزایش فعالیت در این بخش از بازار بالا خواهد بود. چرا گه کمترین آسیب را از شرایط اقتصادی و کرونایی را متحمل می شود.

در دوره رکود بازار مسکن به سبب کاهش معاملات، سرمایه گذاری برای ساخت مسکن گزینه بسیار مناسبی بوده و می تواند یکی از بهترین فعالیت ها در دوره پیش روی بازار باشد. چرا که پس از دوره رکود بازار انتظار رونق و افزایش معاملات بالا بوده و افراد به راحتی می توانند واحد های ساخته شده را به بازار عرضه کنند.

در سال 1400 ملک بخریم یا نه؟

در سال 1402 ملک بخریم یا نه؟

با توجه به نکات ذکر شده پیرامون بازار مسکن و روند معاملات ملکی تا حدودی مشخص است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که به مرور شرایط بازار روند ثابتی را در پیش خواهد داشت. اما تکلیف چیست؟ در ماه های پیش رو ملک بخریم یا نه؟

برای مشخص شدن این موضوع ابتدا باید هدف خود از خرید ملک را در نظر داشته باشید. به این ترتیب که اگر هدف شما از خرید ملک سکونت در آن می باشد می بایست در اولین فرصت اقدام کنید چرا که در صورت سکونت در ملک سرمایه شما برای مدت طولانی تری در بازار خواهد بود و از طرفی چون سود دهی بازار مسکن بلند مدت می باشد، در طول زمان و با رشد بازار، ملک شما نیز رشد خواهد کرد.

برای کسانی که قصد خرید ملک با هدف سکونت را دارند پیشنهاد می کنیم که با بخشی از سرمایه خود خانه ای مناسب را اجاره کرده و با مابقی آن در یکی از پروژه های معتبر و در حال ساخت از قبیل پروژه زاگرس، پروژه نارنجستان 5، پروژه بقیه الله، پروژه تریتیوم vip و پروژه نیکان سرمایه گذاری کنند. پروژه های پیش فروش منطقه 22 که منطقه ای رو به رشد می باشد گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری بوده و در سال های آتی با پیشرفت و توسعه پروژه های منطقه شاهد سودآوری بالایی برای سرمایه گذاران بر روی املاک منطقه 22 خواهیم بود. اگر با این ترفند در بازار سرمایه گذاری کنید هم سرپناهی داشته و همچنین به راحتی می توانید در پروژه های مختلف شرکت کرده و با سرمایه خود در بازار فعالیت کنید.

اگر با قصد سرمایه گذاری مقاله را مطالعه می کنید و برای جمع کردن سرمایه خود وام گرفته و تنها سرمایه تان همین مبلغی است که در دست دارید پیشنهاد می شود با هدفی بلند مدت اقدام به سرمایه گذاری کنید. برای این منظور می توانید بر روی املاک کوچک متراژ سرمایه گذاری کنید. چرا که این دسته از املاک به راحتی خرید و فروش شده و تقاضای بالایی برای آن ها در بازار وجود دارد. علاوه بر این پروژه های در حال ساخت نیز گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری بوده و می توانید با مشاوره رایگان از کارشناسان گروه مسکن صدف پروژه های معتبر را شناسایی کرده و یکی از آن ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بازار مسکن یکی از امن ترین بازار های سرمایه گذاری است و در طولانی مدت نه تنها سود بالایی را در بر دارد بلکه فرد در زمان خرید ملک تمامی سرمایه های ریز و درشت خود را جمع کرده و با گرفتن وام و تهیه مبلغ مربوطه، با وجود تمام سختی های متحمل شده، در طول یک یا دو سال سرمایه خوبی را جمع می کند که این ویژگی در هیچ یک از بازار های موازی مشاهده نمی شود. 

 

((بازدید کنندگان عزیزی که نظری در مورد شرایط و وضعییت املاک دارند میتوانند نظر خود را در پایین همین صفحه درج کنند تا همه استفاده کنند))

کانال تلگرام املاک عضویت در کانال تلگرام اخبار و سرمایه گذاری مسکن (کلیک کنید) (@maskansadaf)

 

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (43 رای)
بازار مسکن در سال 1400 چه روندی خواهد داشت؟

با توجه به روند بازار و اتفاقات سیاسی پیش رو پیش بینی می شود بازار مسکن طی ماه های آینده و 3 ماهه نخست سال 1400 روندی ثابت را در پیش گیرد به این صورت که قیمت ها تغییر چندانی نخواهد داشت و تعداد معاملات نیز با کاهش همراه خواهد بود.

شرایط ساخت و ساز مسکن در سال 1400 چگونه پیش بینی می شود؟

ثبات ایجاد شده در بازار ارز و وابستگی قیمت مصالح ساختمانی به نرخ ارز سبب شده تا پیش بینی هزینه های ساخت تا حدودی امکان پذیر باشد. احتمال رونق و افزایش فعالیت در این بخش از بازار بالا خواهد بود. چراکه کمترین آسیب را از شرایط اقتصادی و کرونایی را متحمل می شود.

در سال 1400 ملک بخریم یا نه؟

اگر قصد سرمایه گذاری ملکی در سال آینده را داریدُ پیشنهاد می شود با هدفی بلند مدت اقدام به سرمایه گذاری کنید. برای این منظور می توانید بر روی املاک کوچک متراژ سرمایه گذاری کنید.

بازار مسکن گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در سال آینده خواهد بود؟

بازار مسکن یکی از امن ترین بازار های سرمایه گذاری است و در طولانی مدت نه تنها سود بالایی را در بر دارد بلکه فرد در زمان خرید ملک تمامی سرمایه های ریز و درشت خود را جمع کرده و با گرفتن وام و تهیه مبلغ مربوطه، با وجود تمام سختی های متحمل شده، در طول یک یا دو سال سرمایه خوبی را جمع می کند که این ویژگی در هیچ یک از بازار های موازی مشاهده نمی شود.