طرح مسکن اجتماعی جایگزین مسکن مهر خواهد شد

طرح مسکن اجتماعی جایگزین مسکن مهر خواهد شد

لایحه طرح مسکن اجتماعی به هیأت دولت ارائه شد.

لایحه ی طرح مسکن اجتماعی پس از انجام بررسی های نهایی در قالب طرح به هیات دولت ارسال شد.

از آنجا که دولت از ابتدا نشان داد که اشتیاقی برای اجرای طرح مسکن مهر ندارد، لازم بود هر چه زودتر طرحی را جایگزین آن کند. به همین دلیل با هدف تامین مسکن اقشار کم درآمد طرح مسکن اجتماعی را کلید زد.

در صورتی که طرح مسکن اجتماعی به تصویب هیات دولت برسد از سال آینده تا پایان سال 1400، مسکن 100 هزار خانوار کم درآمد  در هر سال تامین می گردد.گفتنی است که بررسی های این طرح خاتمه یافته و طرح جامع آن برای بررسی به دولت ارسال شده است.

یکی از اصلی ترین ویرایش های طرح پیشنهادی اصلاح تعداد ساخت مسکن در هر سال است که از 200 هزار به 100هزار مسکن در هر سال کاهش یافته است.تا پایان امسال  ساخت حدود 70 هزار واحد مسکن اجتماعی پیش بینی شده است.این میزان در حالی عنوان می شود که سه ماه دیگر تا پایان سال بیشتر باقی نمانده است. اجرای این طرح تا سال 1400 انجام می پذیرد.مسئولیت اجرای این طرح بر عهده بنیاد مسکن است که باید به دو شیوه ی خرید و ساخت مسکن ملکی و ساخت مسکن استیجار و پرداخت یارانه اجاره‌بها عملیاتی شود. این طرح سه تا چهار گروه از دهک های پایینی جامعه را شامل می شود.

همواره از مشخص نبودن نحوه تامین منابع مالی به عنوان نقص طرح مسکن اجتماعی نام برده می شد.در طرح ارسالی به دولت مقرر گردیده که از منابع قانون هدفمندی یارانه ها و تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده که در سال 93 به تصویب رسید استفاده شود. همچنین مبلغی حدود 200 میلیارد تومان  به عنوان اولین اعتبار این طرح در سال جاری معین گشته است. این مبلغ قرار است به عنوان هزینه ی اجرای طرح به بنیاد مسکن تخصیص داده شود تا با آن بتواند فاز اول مسکن اجتماعی را پیش ببرد.

املاک تهران

امروزه 30 درصد از خانوارهای ایرانی که متعلق به دهک های یک تا 3 درآمدی هستند قادر به تامین مسکن بدون تسهیلات اعطایی از طرف دولت نیستند.مطابق با اطلاعات کسب شده 20 درصد از خانوارها که متعلق به دهک 1 و 2 درآمدی هستند در شرایط بد اسکانی قرار دارند.این بدان معناست که این دسته از اقشار در سطوح محرومی از لحاظ مسکن قرار دارند.

از طرح پیش مصوبه مسکن اجتماعی اینچنین بر می آید که پنج دستگاه نظیر وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، وزارت تعاون، کمیته امداد و سازمان بهزیستی درگیر این طرح هستند با این تفاوت که وزارت راه از طریق «تامین و واگذاری زمین» و چهار دستگاه دیگر به عنوان مجری طرح و به منظور شناسایی، ساماندهی و پالایش خانوارهای هدف وارد میدان شده اند.

در فاز اول طرح مسکن اجتماعی به نهادها و سازمان‌های حمایتی متولی معیشت کم‌درآمدها که دارای زمین هستند و همینطور شرکت های ساختمانی که علاقه دارند به ساخت مسکن برای خانوارهای کم درآمد و فقیر بپردازند به منظور خرید یا ساخت واحد مسکونی، تسهیلات بانکی با نرخ بهره اندک تعلق می گیرد. این تسهیلات از اعتبارات بافت های فرسوده که پیش از این به تصویب رسیده بود پرداخت می گردد.

قطعا بخشی از جمعیت کم درآمد های دارای زمین قادر نیستند با وام بانکی اقدام به ساخت مسکن اجتماعی ملکی کنند. بنابراین بخش زیادی از اعتبار مصوب برای این بخش صرف وام خرید برای متقاضیان می شود.چنانچه از اعتبارات به طور کامل جهت مسکن اجتماعی استفاده شود، بخش نوسازی بافت های فرسوده با کمبود منابع مواجه می شود.از طرفی دیگر ظرفیت ساخت 100 هزار واحد مسکونی موجب می شود تا همچنان ظرفیت 200 هزار فقره تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده باقی بماند.البته روند نوسازی بافت های فرسوده نشان می دهد که نیاز به تسهیلات فراتر از رقم فوق نیست.

منبع:اقتصاد نیوز

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز