پس از مسکن مهر طرحی دیگر برای خانه دار شدن دهک های کم درآمد در راه است

پس از مسکن مهر طرحی دیگر برای خانه دار شدن دهک های کم درآمد در راه است

پس از انجام بررسی های نهایی طرح مسکن اجتماعی به دولت ارائه می شود.

اگر چه دولت یازدهم هیچگاه صراحتا عدم اعتقاد خود به طرح مسکن مهر را بیان نکرد اما رفتارش نشان می داد که این دولت تمایل زیادی به اجرای این طرح ندارد. از این رو چندی است طرحی با نام مسکن اجتماعی مطرح شده است که گفته شده بررسی های نهایی اش پایان یافته و در گام های نخستین عملیاتی شدن قرار دارد.

 معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:"بررسی طرح مسکن اجتماعی هفته آینده به پایان می رسد و به هیات دولت ارسال می شود." او همچنین اعلام داشت:" در دولت یازدهم هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر به قیمت صرف کل بودجه شود. "

در طرح جامع مسکن عنوان می شود که هدف اصلی این است که به ساختمان نه به عنوان کالای سرمایه ای بلکه به عنوان کالای مصرفی نگاه شود. که این رویه تا سال 1404 ادامه خواهد یافت.

مظاهریان گفت : امسال در بازار مسکن شاهد پیش رونق بودیم و امید داریم تا پایان سال 1404 به پایداری در این بخش برسیم.

وی در توضیح مسکن اجتماعی گفت : هر حرکتی که دولت در جهت تامین مسکن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه انجام می دهد در ذیل مسکن اجتماعی تعریف می شود. در ابتدای انقلاب اسلامی این اقدام تقسیم زمین انجام پذیرفت و بعد با عنوان اجاره به شرط تملیک مطرح شد و اخیرا هم به عنوان مسکن مهر صورت اجرایی به خود گرفت که این همه در چارچوب مسکن اجتماعی تعریف می شود.

مظاهریان با تاکید بر اینکه دولت تمام همت خود را بر پایان بردن پروژه های نیمه تمام مسکن مهر استوار کرده است افزود:اگر حتی به قیمت صرف تمامی بودجه هم باشد پروژه مسکن مهر را به مقصد می رسانیم.از طرفی دیگر بررسی های مسکن اجتماعی هفته آینده نهایی شده و در قالب طرح تقدیم دولت می گردد.

املاک تهران

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوعیت طرح مشتمل بر ساخت 200 هزار مسکن اجتماعی می باشد و اجرای آن به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می باشد.گفتنی است این واحد ها تحویل دهک های پایین اجتماع خواهد شد.

مظاهریان افزود : این اقدامات مخصوص دهک های یک تا چهار اجتماع بوده و به قالب مسکن اجتماعی درآمده است؛اما همچنان اولویت ما تکمیل پروژه های مسکن مهر است.

وی در ادامه به ماده 18 قانون اصلاح انرژی اشاره کرد و ادامه داد: پیش بینی شده است که ساختمان های کشور برچسب انرژی دریافت کنند و تدوین آیین نامه ای درمراحل نهایی قرار دارد.در اینصورت هر فردی که اقدام به خرید خانه کرد خواهد دانست که این ملک به لحاظ مصرف انرژی در چه جایگاهی قرار دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت : در این خصوص می بایست بخش دولتی عزم و اراده خود را نشان دهد و در دو سال برنامه خود را به تصویب رسانده و بتواند در 5 سال آن را عملیاتی کند.

مظاهریان در ادامه گفت:دولت باید این اقدام را از خود شروع کرده و کاهش مصرف انرژی را از ساختمان های خود آغاز کند.در غیر اینصورت محاسبه انرژی با دو برابر قیمت انجام می پذیرد.

مظاهریان افزود: از طرفی دیگر شهرداری ها نیز موظفند با ساختمان های در حال ساختی که مبحث 19 در آن رعایت نمی شود برخورد کنند و برای آنها گواهی پایان ساخت صادر نکنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیرامون رشد قیمت مسکن نیز گفت: مطابق آمارها امسال رشد قیمت مسکن کمتر از میزان نرخ تورم بوده است.همین مسئله تحلیل کارشناسان را به سمت خروج از رکود و آغاز دوران رونق سوق داده است.

مظاهریان با اشاره به میزان سودهی بازار مسکن گفت: چنانچه شخصی با نگاه افزایش سرمایه وارد بازار مسکن شده باشد قطعا ضرر کرده است چرا که سایر بازار ها با بازدهی بیشتری همراه است و سود بیشتری را سرمایه گذار می رساند.

منبع:اقتصاد نیوز

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز