کی زمان مناسب خرید ملک است؟

کی زمان مناسب خرید ملک  است؟

ایا الان زمان مناسبی برای خرید مسکن میباشد؟(زمان مناسب خرید ملک)

پس از اخبار مثبت سیاسی در عرصه بین‌المللی یکی از سوالاتی که ذهن عامه مردم را به خود مشغول کرده، ‌چگونگی جهت‌گیری بازار مسکن و زمان مناسب خرید ملک است، جهت‌گیری که نه تنها زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه می‌تواند سوخت لازم برای به حرکت درآوردن چرخ‌های صنایع مختلف کشور را تامین کند‌. بر‌همین اساس با سه نفر از کارشناسان مسکن در خصوص چگونگی جهت‌گیری بازار ملک و تمهیدات لازم در خصوص خروج از این رکود گفت‌و‌گو کردیم.

بیت‌اله ستاریان‌، کارشناس بازار مسکن معتقد است‌: به دلیل اینکه بازار مسکن با اقتصاد کلان کشور در ارتباط است‌ برای خروج از رکود ابتدا باید به بخش اقتصاد کلان کشور توجه و مشکلات این بخش را مرتفع کرد تا تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله مسکن رکود را پشت سر بگذارند.

به گزارش تیک وی افزود‌: یکی از راه‌های خروج از رکود بازار مسکن خروج اقتصاد از رکود است‌‌ به این معنا که بخش مسکن بهترین و امن‌ترین نقطه برای ایجاد حرکت و تحرک اقتصادی است.

ستاریان تاکید کرد‌: اگر دولت بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت و تسهیلات مناسب به این بازار تزریق کند‌ در این صنعت چند هزار شغل ایجاد می‌شود و به دلیل اینکه قدرت انتشار نقدینگی در این صنعت زیاد است و بیشتر مشاغل کلیدی به صنعت ساختمان مرتبط می‌شود‌، این یکی از بهترین راهکارها برای خروج اقتصاد و مسکن از رکود است. چرا بازار به این روز افتاد

در ادامه محمد‌علی پورشیرازی‌، کارشناس بازار مسکن در خصوص مشکلات بازار مسکن اعلام کرد‌: در سراسر جهان مسکن کالای مصرفی است نه سرمایه‌ای‌؛ از طرفی بازار مسکن کشور اکنون تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفته است‌، علاوه بر آن با گرانی ایجاد شده بین درآمد و خرید فاصله زیادی به وجود آمده ‌که این عوامل سبب می‌شود بازار مسکن ناگهان متحول شود و نوسان قیمتی رخ دهد.

زمان مناسب خرید ملک

پورشیرازی افزود‌: رکود به این سادگی برطرف نمی‌شود زیرا افرادی که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند حاضر به فروش ملک خود نیستند و معتقدند که دیگر با این قیمت‌ها نمی‌توانند واحد جدیدی معامله کنند پس سرمایه‌‌شان راکد می‌ماند و رکود تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین 400 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد‌، اعلام کرد‌: این خانه‌ها باعث شده سرمایه‌های کشور در این بخش دفن شوند‌‌ در صورتی که این سرمایه‌ها می‌توانست موجب تولید و اشتغال شود‌ البته سرمایه‌‌گذاران در انتظار سود قابل قبول هستند و ترجیح می‌دهند فعلا دست نگه دارند که این موضوع به ادامه رکود منجر می‌شود.

باید منتظر ماند همچنین مرتضی زاهدی‌، کارشناس بازار مسکن در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد‌، گفت‌: این سوالی است که سه سال ذهن مرا به خود مشغول کرده و هیچ راه‌حلی برای آن پیدا نکردم. در حال حاضر بخش‌‌خصوصی علاقه‌‌ای به سرمایه‌گذاری ندارد و در مقابل دولت هم بودجه برای ساخت‌و‌ساز ندارد.

وی افزود‌: باید منتظر ماند تا تکلیف اتفاقات سیاسی و مذاکرات هسته‌ای روشن و نقدینگی وارد کشور شود تا از این شرایط خارج شویم‌، امیدواریم تا یک ماه آینده اتفاقات خوبی رخ ‌دهد.

در حالی پیش‌بینی کارشناسان عاری از هر نوع امیدواری است که مسوولان نظرات متفاوتی دارند زیرا روز گذشته مدیرکل اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد‌: رکود مسکن امسال ادامه دارد اما ممکن است سال آینده اتفاقاتی در این بخش رخ دهد.

علی چگینی اظهار کرد: ممکن است سال آینده با توجه به جا افتادن موضوع توافق هسته‎ای و جان گرفتن اقتصاد کشور، بخش مسکن به سمت مقدار تورم تغییر قیمت دهد اما امسال هیچ تغییر قیمتی رخ نخواهد داد.

وی افزود: بخش مسکن در ایران دوره‎های رونق و رکود را می‌گذراند. بنابراین باید تلاش شود این دوره‌ها عمق رکود کمتر و اوج قیمت در زمان رونق به لحاظ قیمتی ملایم‌تری داشته باشند‌ چرا‌که هریک باعث آسیب به تولید‌کننده و مصرف‌کننده می‌شود.به گفته چگینی، تقریبا 26 ماه است که بخش مسکن در رکود قیمتی و معاملاتی به سر می‌برد.

وی تصریح کرد: امسال نیز آمارها نشان می‌دهد تقاضا برای ساخت‌وساز چندان تغییر نداشته است و پیش‌بینی نمی‌شود که برای سال‌جاری نیز تعداد پروانه‌ها افزایش یابد، بلکه پیش‌بینی می‌شود همین روند تا پایان سال ادامه‌دار باشد و بهترین زمان مناسب خرید ملک همین حالا میباشد.

مدیر کل اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: آمارها نشان می‌دهد در دو سال آینده مسکن کمتری عرضه می‌شود، چرا‌که تولیدات مسکن حدود 18 تا 28 ماه برای عرضه نهایی زمان لازم دارد.

وی اظهار کرد‌: هنگامی که در سال‌های 93 و 94 پروانه ساختمانی کمتری صادر شود، سال‌های 95 و 96 عرضه کمتری در واحدهای مسکونی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه یابد.چگینی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مسکن در حالت رکود بماند، گرچه این موضوع در بلند‌مدت چندان خوشایند نیست و تولیدکنندگان کمتر می‌شوند، اما در تابستان امسال زمان مناسب خرید مسکن می باشد.

 املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز