در پیچ و خم خروج از رکود مسکن

در پیچ و خم خروج از رکود مسکن

دولت یازدهم برای خروج از رکود مسکن راهی پر پیچ وخم در پیش دارد

متاسفانه در سال های گذشته رکود بسیار شدیدی فضای مسکن کشور را در بر گرفته است و دولت نیز علی رقم تلاش هایی که انجام داده کاری از پیش نبرده است. در سال های اخیر یعنی در سه سال گذشته که دولت یازدهم بر سر کار آمده، مشکلات رکود مسکن بسیار بیشتر شده است. درست است که دولت در همه زمینه ها توانست تورم حبابی را کنترل نماید اما همین کنترل تورم باعث ایجاد رکود فزاینده در کشور شد. مذاکرات هسته ای و برجام نیز نتوانسته است کمکی به فضای مسکن نماید. البته در سال گذشته روند خوبی در مسکن اتفاق افتاد و شاهد تغییرات خوبی در فضای مسکن بودیم.

رکود مسکناملاک تهران

کارشناسان اما معتقد هستند که بر اساس رصد تغییرات سه شاخص عرضه مسکن، کاهش نرخ سود بانکی و همچنین افزایش صادرات نفت نتیجه ای جز ادامه رکود در سال آینده در انتظار اقتصاد ایران نیست . اقتصادی که درصد بسیار بالایی از آن به مسکن و شرایط رکود یا عدم رکود مسکن وابسته است.

 

بازار مسکن علی رغم تلاش هایی که بعد از برجام صورت گرفته هنوز نتوانسته از رکود خارج شود. این تلاش ها بیشتر بر اساس کاهش نرخ تسهیلات صورت گرفته اما به دلیل وضعیت بد اقتصادی که در کشور حاکم شده است باعث تغییرات مناسبی در وضع بازار مسکن نشده است. در سال های اخیر به علت رکود، وضعیت اقتصادی حتی از زمان تورم نیز برای برخی خانواده ها بدتر شده و موجی از اعتراض به دولت را به همراه داشته است.

یکی از مهمترین دلایل رکود ساخت و ساز هایی است که در بین سال های 90 تا 92 در کشور به راه افتاد که الان و بعد از گذشت 5 سال از شروع برخی پروژه ها هنوز هم به اتمام نرسیده اند. رشد بی سابقه ورود واحد های مسکونی به بازار عرضه و همزمان شدن این ورود با شروع دوران رکود در ابتدای دولت یازدهم، باعث فروخته نشدن این واحد ها شده و همین امر علت انباشت سرمایه سازندگان مسکن بوده است.

متاسفانه افزایش سود واقعی بانک ها تا مرز 25 درصد یکی دیگر از عوامل ایجاد رکود در بازار مسکن بوده است. با بالا بودن این سود، سرمایه هایی که به سمت بازار مسکن سوق پیدا می کردند کم کم به سمت بانک ها هجوم آورده و باعث ایجاد رکود در بازار مسکن شدند.

و مورد آخر نیز قیمت جهانی نفت است. کاهش قیمت نفت تا بشکه ای 50 دلار و کمتر باعث شد تا دولت درآمد های خوبی نداشته باشد و نتواند بودجه لازم برای ارائه تسهیلات و کمک به ساخت و ساز را تامین نماید. همین امر مشکلات بسیار زیادی را برای دولت به وجود آورد.

در این میان البته نباید مدیریت های غلط در دولت دهم و در ادامه آن در دولت یازدهم را نادیده گرفت. در دولت یازدهم که با شعار تدبیر جلو آمده بود و امید همگان را برای بهبود اوضاع بر انگیخته بود، شاهد ریخت و پاش های مدیریتی فراوان و از طرفی عدم مدیریت درست در حوزه مسکن بوده ایم. تا جایی که وزیر محترم مسکن به جای تلاش برای تکمیل مسکن مهر آن را مزخرف نامید و امید بسیاری از ایرانیان را ناامید کرد. البته در اینکه دولت دهم مسکن مهر را به درستی اجرا نکرده بود شکی نیست اما این اشتباه دولت دهم باید در دولت آقای روحانی اصلاح می شد تا مردم به خانه های خود دست یابند. هرچند در واپسین سال های دولت و در آستانه انتخابات، دولت تصمیم گرفته تا بار مسکن مهر را به مقصد برساند

اما آنچه کهمشخص است دولت یازدهم چند ماهی بیشتر وقت ندارد تا با سر و سامان دادن به اوضاع مسکن، یادگاری خوبی از خود در حوزه مسکن و به خصوص مسکن مهر بر جای گذارد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز