تدبیر مسئولان دولتی، نیاز بازار مسکن

تدبیر مسئولان دولتی، نیاز بازار مسکن

در صورت تدبیر مسئولان، بازار مسکن در سال 96 با رشد همراه خواهد بود

بازار مسکن سال های متمادی است که دچار رکود بسیار فراگیر و فزاینده ای شده و تلاش مسئولان نیز برای خروج از این رکود به جایی نرسیده است. کارشناسان بر این باورند اگر دولت بتواند بسیاری از روند های مسکن را مدیریت کند، سال 96 سال رونق در بازار مسکن خواهد بود. این رونق در صورت روند مناسب و مدیریت شده ، بدون افزایش قیمت خواهد بود. البته برخی کارشناسان معتقدند که در صورت خروج از رکود شاهد افزایش قیمت ناگهانی مسکن خواهیم بود و دولت باید با چشمانی باز این روند را سپری کند.

مسکن تهران

کارشناسان مسکن  بازار 96 را مخلوطی از ترس و امید می دانند که فقط و فقط با مدیریت درست به سر انجام می رسد. البته آن چیز که در این بازار مشخص است این موضوع است که باید تمامی سرمایه گذاران و سازندگان مسکن دست در دست دولت گذاشته و با دولت همیاری کنند تا این اتفاق خوب در کشور به وقوع بپیوندد. همچنین باید از سفته بازی ها و مشکلاتی که در سال های گذشته به وجود امده بود جلوگیری شود

بازار مسکن

به اعتقاد کارشناسان مسکن نشانه های خوبی در اقتصاد وجود دارد که نشان می دهد وضعیت مسکن در حال عادی شدن است. عادی شدن اوضاع مسکن خبر خوبی است که می تواند نشانه های مثبتی برای بازار داشته باشد. اما قطعا به تنهایی نمی تواند رشد مثبت در مسکن را رقم بزند. برای دست یافتن به رشد مثبت در این شرایط بهترین راه جبران کمبود ساختمانی است . اگر این کمبود ها به طریقی برطرف شود ، می توانیم با توجه به شرایط به وجود آمده شاهد رشد در بازار مسکن باشیم. برای این منظور باید از اشتباهات گذشته درس گرفت و نسخه ای زودبازده برای ایجاد یک تحول بنیادین در این بخش ارائه داد.

اگر دولت بتواند نسخه ای مناسب بخش بازار مسکن ارائه دهد تا علاوه بر خروج از رکود و تحرک در بخش مسکن از افزایش قیمت ها نیز جلوگیری شود، شرایط بسیار مطلوبی ایجاد می شود. اما انچه که مشخص است این است که بهتر است دولت نسخه و برنامه خود را برای بازار مسکن در سال 96 به کارشناسان و فعالان حوزه مسکن ارائه دهد تا همه در زمینه این برنامه اطلاعات کامل تری داشته باشند.

متاسفانه در سال های گذشته و مخصوصا در چند سال اخیر دولت با عزم جدی وارد حوزه مسکن نشده و همین امر بر ادامه رکود دامن زده است. البته اقدامات اشتباه دولت نیز برای این دولت به میراث گذاشته شده بود اما اگر به جای پرداختن به حواشی به اصل رفع مشکل مردم پرداخته می شد شاید شاهد چنین مسکلات پیچیده ای در سطح کشور نبودیم. شاید هیجانات سال های 85 تا 90 باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در سطح کشور شد اما می توانست با تدبیر مسئولان خیلی به سرعت و سادگی ایرادات سر و سامان پذیرد. حبابی که در دوره قبل از دولت یازدهم ایجاد شده بود، به شکال درست مدیریت نشد و به همین علت دوران رکود طولانی تر شد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در سال های 85 تا 92 وجود داشت این بود که تعداد بسیار زیادی خانه بدون مدیریت صحیح ساخته شد و به همین علت خانه های خالی بسیار زیادی در شهر ها و حاشیه آن ها به وجود آمد . همین امر باعث شد تا سازندگان مسکن تواناییساخت دوباره مسکن را نداشته باشند و به علت بد شدن اوضاع اقتصادی که در همین سه ساله گذشته بدتر نیز شده است، قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرد تا خانه ها بدون مشتری باقی بمانند.

امید است در واپسین روزهای دولت تدبیر و امید، بی تدبیری ها پایان یافته و دل مردم از تحرک در بازار مسکن شاد شود. موضوعی که قطعا خواسته دولت نیز بوده و هست.

 

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز