راه برون رفت از رکود مسکن

راه برون رفت از رکود مسکن

مسکن یکی از مهمترین نیاز های خانوار های ایرانی است و شاید هیچ نیازی در جامعه به اندازه مسکن از درجه اهمیت برخوردار نباشد. علاوه بر اینکه این نیاز مردم و خانواده های ایرانی است، یک پیشنیاز برای رشد اقتصاد کشور نیز به حساب می آید. مسکن تاثیر بسیار زیادی بر روی اقتصاد داشته و دارد. اما در حال حاضر این نیاز بسیار مهم برای مردم و کشور، با رکود فزاینده ای مواجه شده است. این رکود تا کنون مشکلات بسیار زیادی را برای مردم ، مسئولان و کشور درست کرده و هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل ساخته است. رکود فزاینده بخش مسکن یکی از دلایل عمده بیکاری و ورشکستگی در بخش های مختلف کشور است. شغل ها ی متعددی با این حوزه در ارتباط بوده و به آن وابسته هستند. طبق آمار در حدود 45 درصد اشتغال صنعتی و کارگاهی کشور در حوزه ساختمان بوده و رکود در حوزه ساختمان یعنی شکست این صنایع کارگاهی و صنعتی.

املاک تهران

در حالی که نیاز به مسکن روز به روز در جامعه ما بیشتر می شود، به علت پایین بودن سطح درآمد افراد و همچنین وضعیت نابسامان اقتصادی که در سه سال گذشته بر شدت آن افزوده شده است، این نیاز به سادگی قابل برطرف شدن نیست.

رکود

اما یکی از راهکارهای برون رفت از این رکود که کارشناسان زیادی به آن اذعان دارند، ساخت و ساز انبوه و عرضه آن به افراد جامعه است. این ساخت و ساز انبوه می تواند مشکلات بسیار زیادی را حل نماید. همچنین در صورت تقویت قدرت خرید مردم و متناسب کردن عرضه و تقاضا اتفاقات بسیار مناسبی در حوزه مسکن خواهد افتاد. البته کارشناسان معتقدند که در کنار این سه مورد باید مواردی مثل دریافت عوارض از خانه های خالی به عنوان سیاست مکملی این حوزه در دستور کار قرار بگیرد. اما مهمترین عامل در بین عوامل ذکر شده تولید و عرضه ساختمان است.

در حال حاضر دو نظریه در مقابل هم وجود دارد. فروشندگان مسکن معتقدند که تا تقاضا در کشور وجود نداشته باشد نمی توان به تولید پرداخت چرا که پس از اتمام تولید هیچ تقاضایی برای ساختمان ها وجود ندارد. اما کارشناسان نظر متفاوتی دارند. کارشناسان معتقد هستند که این تحلیل برای بازار محصولات و کالا های غیر ضروری و مصرفی است و مناسب بازار مسکن که بازاری حیاتی و زیستی است نیست.به علت ضروری بودن حوزه مسکن برای خانوار ها، کارشناسان معتقد هستند که تولید کنندگان مسکن باید بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار، شروع به تولید مسکن کنند و نگران وضعیت بازار نیز نباشند.

کارشناسان با استناد به اینکه سالانه نیاز به 1 میلیون و 500 هزار واحد مسکن در کشور وجود دارد  ، توقف ساخت و ساز را بزرگترین اشتباه در حال حاضر می دانند. توقف ساخت و ساز در دراز مدت می تواند به سادگی اقتصاد ایران و مخصوصا بخش های مرتبط با مسکن را به کلی مخدوش کند.

کارشناسان همچنین معتقد هستند که به علت میزان جذب نقدینگی توسط بخش مسکن، برای تبدیل نشدن کمبود ساختمان به بحرانی ملی، باید تولید دوباره آغاز شود. زمزمه هایی در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه در ماه های آینده رونق به بازار خرید مسکن بر می گردد و این رونق بر ساخت پیشی می گیرد. اگر این اتفاق بیافتد خطر بسیار زیادی برای اقتصاد کشور داشته و باعث افزایش قیمت ها در دراز مدت و دوباره کاهش قدرت خرید مسکن خواهد شد.

آن چه که مشخص است راه کار برون رفت از مشکل رکود در حوزه مسکن، توقف ساخت و ساز نیست. چرا که اگر بعد از مدتی بازار مسکن از انجماد خارج شد، به علت کمبود ساختمان در کشور دچار بحران های شدید شده و قیمت مسکن دوباره با جهش مواجه خواهد شد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز