مصالح ساختمانی و رکود مسکن

مصالح ساختمانی و رکود مسکن

در دوران رکود مسکن شاهد مشکلاتی در بازار مصالح ساختمانی نیز بوده ایم

مسکن و ساختمان سازی با مشکلات عدیده ای مواجه شده است و همین امر باعث شده تا بازار مصالح ساختمانی نیز با رکود بسیار شدید مواجه شود. رکود بازار مسکن یکی از بزرگترین مشکلات دهه های اخیر در کشور ایران است. رکودی که به علت سیاست های انقباضی دولت یازدهم که برای رفع تورم وضع شده بود، ایجاد شد. گفتنی است رکود فعلی مسکن حتی به گفته کارشناسان اثرات بسیار زیان بار تری نسبت به تورم دارد و این رکود باعث شده تا با کاهش نقدینگی مواجه باشیم. سر و سامان دادن به این وضعیت قطعا سال های سال طول می کشد. البته این در وضعیتی است که فضای سیاسی کشور به نحوی باشد که بتوان روی جبران خسارت های به وجود آمده از دوران تورم در دولت دهم و دوران رکود در دولت یازدهم حساب باز کرد. در حالی که مردم به امید بهتر شدن شرایط به دولت تدبیر و امید رای دادند اما حداقل در حوزه مسکن با ناامیدی مواجه شدند.

املاک تهران

اما شرایط رکود مسکن و فضای نامناسب ساختمان سازی باعث شده تا بازار مصالح ساختمانی نیز دگرگون شود. انواع مصالح ساختمانی مرغوب به علت قیمت بالایی که دارند عموما با استقبال اندک ساختمان سازانی که هنوز به ساخت مسکن مشغول هستند، مواجه نمی شوند. علت این امر این است که ساختمان سازازن بیشتر به این فکر هستند که بتوانند ساختمانی با حداقل هزینه بسازند. خرید مصالح ساختمانی بی کیفیت باعث می شود تا شاهد افت کیفیت ساختمان در سطح کشور باشیم و همین می تواند مشکلات عدیده ای را برای کشور به ارمغان آورد.

مصالح ساختمانی

تولید کنندگان انواع مصالح ساختمانی در سال های اخیر با مشکلات فراوانی مواجه شده اند. بسیاری از این تولید کنندگان با ورشکستگی مواجه شده اند. علت ورشکستگی اکثر این افراد چک های ساختمان سازانی است که به موقع پاس نمی شود و ساختمان سازان نیز گله از رکود در بازار مسکن دارند و معتقدند در صورتی که فضای بازار مسکن درست نشود آنها به راحتی ورشک ست شده و با توجه به چک هایی که در دست افراد دارند راهی زندان خواهند شد. در واقع در حال حاضر در کل کشور و به خصوص شهر تهران، فراوان هستند ساختمان هایی که ساخته شده اند و آماده تحویل هستند ولی حتی یک واحد از آن ها هم به فروش نمی رود.

استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب البته می تواند کمک فراوانی به بالا رفتن سطح کیفی ساختمان ها و رضایت خریداران در دراز مدت بیانجامد. اما متاسفانه در شرایط فعلی این موضوع امکان پذیر نیست و به این سادگی نیز نمی توان آن را حل کرد. ناگفته نماند که در حال حاضر بازار مصالح ساختمانی از جمله گچ ، سیمان ، تیر آهن ، میل گرد و ... در شرایبط بحرانی به سر می برد و تولید کنندگان یا فروشندگان این محصولات به شدت شرایط سختی را سپری می کنند. کاهش ساخت و ساز ها در درجه اول به بازار مصالح ساختمانی آسیب وارد می نماید. همین موضوع است که تقاضای فعالان این بازار را به این سمت کشانده که دولت یازدهم باید تدبیر خصا و درستی در زمینه مصالح ساختمانی بیاندیشد.

البته برخی از دلالان مصالح ساختمانی از این شرایط استفاده کرده و در حال خرید ارزان مصالح ساختمانی و فروش آن به بازار های خارجی هستند. فروش و رقابت در بازارهای خارجی اگرچه سخت است اما می توان با کمی دقت وارد این بازار شد. بازاری که احتمال میرود این بار به صورت درست توسط خود تولیدکنندگان مصالح ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم برای ورود به ان اتخاذ شود. در صورت ورود این صنف به بازار های جهانی، مشکلات آن ها تا رفع رکود فعلی برطرف شده و کارگران این کارخانه ها همچنان می توانند به کار خود ادامه دهند

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز