طرح های تشویقی برای خروج از رکود مسکن

طرح های تشویقی برای خروج از رکود مسکن

دولت در نظر دارد هر طور شده رکود مسکن را در هم شکند

چند سالی است که شاهد رکود مسکن هستیم و طی این مدت بسیار شدید شده است و دولت تمام تلاش خود را برای برون رفت از این مشکل به کار گرفته است. رکود مسکن در واقع باعث شده تا بسیاری از مشاغل مرتبط با این حوزه نیز از رونق بیفتند و بسیاری از افراد بیکار شوند. در واقع رکود بازار مسکن خود باعث رکود در بخش های دیگر نیز شده است.

یکی از راه های برون رفت از این بحران ملی، یعنی رکود مسکن ، پرداختن به تسهیلات مسکن است. هرچه تسهیلات مسکن بهتر و با نرخ سود پایین تری باشد، افراد بیشتری ترغیب به استفاده از تسهیلات و خرید مسکن می شوند. حالا دولت هزار میلیارد تومان برای این امر اختصتص داده است.

املاک تهران

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، دولت مقرر نموده تا هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه سود تسهیلات نوسازی مسکن اختصاص یابد. به اعتقاد این مقام مسئول این کار می تواند تحرک بسیار زیادی در بازار مسکن ایجاد کرده و رشد بسیار فزاینده ای را به بازار مسکن تزریق نماید.

رکود مسکن

محمد سعید ایزدی که با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مصاحبه کرده است، گفته که همه اقدامات لازم برای تخصیص این تسهیلات انجام شده. همچنین از برگزاری یک جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور جناب آقای جهانگیری و وزیر راه و شهرسازی جناب آقای آخوندی خبر داده که در آن مقرر شده است از منابعی که بانک مسکن در اختیار دارد، 1000 میلیارد تومان برای پرداخت وام های نوسازی اختصاص داده شود. این تصمیم خود راهگشایی برای حل معضل بافت های فرسوده نیز هست که این روز ها حرف و سخن از آن بسیار به میان می آید.

نکته ی مهم کی می تواند امید بخش نیز باشد این است که این موضوع در قانون بودجه کشوری سال 96 نیز گنجانده شده و در صورت تصویب در روزهای آینده این کار به صورت جدی تری پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهر سازی ادامه داد که بانک مسکن موظف شده است سالانه 200 هزار وام به عنوان تسهیلات نوسازی در اختیار متقاضیان قرار دهد. البته این وام ها باید در چارچوب قوانین بانک مرکزی و به صورت قانونی ارائه شود. مصوب شده است تا تسهیلات مذکور با سود 12 درصد ارائه شود. به اعتقاد ایزدی ارائه این تسهیلات می تواند رونق بسیار زیادی در بازار مسکن ایجاد کرده و همه مشاغل وابسته به آن را نیز فعال نماید.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل بازار مسکن در کشور ما بحث عرضه و تقاضااست افزود که در حال حاضر در مناطقی از کشور مسکن های بدون متقاضی وجود دارد و در بخشی دیگر با کمبود مسکن مواجه هستیم. این به این معناست که متاسفانه نیاز سنج درستی قبل از تولید مسکن در برخی مناطق صورت نگرفته و نتیجه آن 300 هزار واحد مسکونی در کشور است. برای سر و سامان دادن به این شرایط باید در مناطقی با متقاضی زیاد، تولید مسکن شود تا مشکلات فعلی به کل برطرف گردد.

به گفته این مقام مسئول در حوزه مسکن، دولت تمام تلاش خود را برای دخالت نکردن در بازار مسکن به کار گرفته است. با اینکه دولت هفت مدل مختلف برای تامین مسکن در نظر گرفته است، اما همه این مدل ها با پیش فرض عدم دخالت دولت است. در واقع دولت در درجه اول می خواهد خود مردم تصدی امور را به دست بگیرند و دولت با ارائه تسهیلات کمک رسان آن ها باشد.

از مدل های تامین مسکن نیز می توان به خود مالکی یا احیای بافت فرسوده اشاره کرد که در صورت ایجاد تسهیلات مناسب به راحتی قابل اجرا خواهد بود. مدل های دیگری نیز وجود دارد که ایزدی در این مصاحبه به آن اشاره ای نکرده است که البته یکی از آن ها به طور قطع مسکن اجتماعی خواهد بود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز