عوامل تاثیر گذار بر رکود مسکن

عوامل تاثیر گذار بر رکود مسکن

در حال حاضر تنها 1 عامل از 6 عامل تاثیر گذار بر رونق با رکود مسکن به نفع رونق گام بر میدارد

چند سالی است که کشور دچار رکود شده است. این رکود تمامی بخش های کشور را تحت تاثیر گذاشته که بازار مسکن نیز از جمله مهمترین این بخش هاست. در این گفتار قصد داریم نظرات کارشناسان در مورد چرایی ایجاد و تداوم رکود را بررسی کنیم

طبق نظر کارشناسان و طبق تجارب سال های پیشین، شش عامل دررونق یا رکود مسکن موثر هستند و می توانند تاثیر به سزایی در این بازار داشته باشند. این 6 عامل عبارتند از: فروش نفت، نرخ ارز، سود بانکی، رکود اقتصادی، تورم و پروژه های عمرانی. در حال حاضر به جز1 مورد، 5 مورد دیگر در جهت رکود بازار مسکن هستند و آن 1 مورد تورم است. تنها تورم است که در بهبود شرایط مسکن تاثیر گذاشته است و همین ثبات بازار مسکن نیز به علت خوب بودن شرایط تورم در کشور است.

املاک تهران

در بین سال های 84 تا 92 که به علت های مختلفی قیمت نفت بالا رفت و درآمد های نفتی کشور افزایش یافت، پروژه مسکن مهر نیز آغاز شد و در کنار آن نیز بخش خصوصی به علت رونق گرفتن بازار مسکن ، دست به کار شد و شرایط مناسبی رقم خورد. اما دیری نپایید که این شرایط تغییر کرد و بازار مسکن اشباع شده و رکودی فراگیر در این عرصه شکل گرفت. پس از روی کارآمدن دولت آقای روحانی، علاوه بر رکود در داخل کشور ، با کاهش شدید قیمت  نفت نیز مواجه شدیم که همچنان نیز این قیمت به قیمت واقعی خود شباهتی ندارد. طبق امارهای بدست آمده در کوتاه مدت شاهد رشد خاصی در قیمت نفت نخواهیم بود و نمی توان روی این عامل برای رونق یافتن مسکن در کوتاه مدت حسابی باز کرد. یکی دیگر از پارامترهای شش گانه موثر بر بازار مسکن نوسانات ارز است. پایین آمدن نرخ ارز باعث کم شدن جذابیت بازار ارز شده و سرمایه گذاران سرمایه خود را به بازار مسکن سوق می دهند. اما متاسفانه در هفته های اخیر با نوسانات شدید ارز مواجه بودیم تا جایی که دولت یازدهم دلار بالای 4000 تومان را نیز تجربه کرد که البته بعد از چند روز دوباره به زیر 4000 تومان بازگشت.

رکود

پارامتر بعدی، سود بانکی است. هرچه سود بانکی بالاتر برود، تمایل به سرمایه گذاری بر روی مسکن کاهش پیدا می کند. البته طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود بانکی به 15 درصد کاهش پیدا کرده است، اما به دلیل اجرایی نشدن آن توسط بانک ها تاثیری بر بازار مسکن نداشته است.

رکود اقتصادی به عنوان عامل بعدی مطرح است. این عاملی است که در واقع دولت آقای روحانی پس از کنترل تورم با این معضل مواجه شده و تامنون نتوانسته آن را برطرف کند. هرچند رابطه رکود بخش های دیگر با بخش مسکن دو سویه است و هرچه رکود بر بازار مسکن سیطره بیشتری داشته باشد، رکود اقتصادی کشور نیز بیشتر می شود.

اما تورم به عنوان عامل بعدی رونق یا عدم رونق بازار مسکن مطرح است. کاهش نرخ تورم تاثیر بسیار زیادی دارد تا متقاضیان خرید مسکن بتوانند با دغدغه کمتری اقدام  به خرید خانه کنند. با تلاش های دولت این عامل در وضعیت  مناسبی قرار داشته و حتی در ماه های اخیر به گفته دولت تورم تک رقمی شده است. تنها امید بازار مسکن در حال حاضر به نرخ تورم است که در جهت رونق گام بر می دارد.

اما پارامتر آخر پروژه های عمرانی است. درست است که در زمینه مسکن باید بخش خصوصی دست به کار شود تا کشور از وضعیت رکود مسکن خارج شود، اما با توجه به دولتی بودن اقتصاد ایران، بخش خصوصی همیشه نیم نگاهی به دولت داشته و دارد. یعنی بخش خصوصی می بیند که دولت چه کاری انجام می دهد و در کدام بخش کار می کند تا از آن الگو بگیرد تا ریسک خود را پایین تر بیاورد. دولت باید به فکر پروژه های عمرانی باشد تا بخش خصوصی به تبع آن وارد این فضا شده و از انجماد خارج شوند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز