رشد یا کاهش معاملات در ساختمان های نوساز!

رشد یا کاهش معاملات در ساختمان های نوساز!

ساختمان های نوساز نسبت به ماه گذشته با افزایش معاملات مواجه شده اند

کم کم به شب عید نزدیک می شویم و بازار های مختلف رو به شلوغی می روند. بازار خرید و فروشمسکن نیز مثل دیگر بازار ها تکان های خفیفی به خود داده است. طبق آمار بدست آمده از زمستان امسال، بازار مسکن شهر تهران با افزایش حجم فروش مواجه شده است. این افزایش فروش البته متوجه ساختمان های نوساز نیست و اکثر خرید و فروش ها در فیلد " آپارتمان های میان متراژ قدیمی ساز " صورت گرفته است. در واقع طبق آمار و در ماه های اول زمستان، بیشترین حجم فروش متوجه ساختمان های قدیمی ساز بوده است. سن این ساختمان ها بین 16 تا 20 سال بوده اند.

مسکن نوساز

اما در دی ماه 95 نسبت به دی ماه سال گذشته، 11 درصد افزایش قیمت وجود دارد. در واقع در دی ماه امسال هر متر آپارتمان به صورت میانگین 4 میلیون و 360 هزار تومان معامله شده است. در همین بازه زمانی حجم معاملات نیز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. حجم معاملات در حوزه مسکن تهران با رشد 8 درصدی مواجه شده است. این یعنی در دی ماه 95 حدودا 75 هزار معامله خرید و فروش در تهران صورت گرفته است.

املاک تهران

البته معاملات در دی ماه نسبت به ماه آذر همین امسال 40 درصد رشد داشته است. این نوید بخش شب عید خوب برای بازار مسکن است. البته همانطور که گفته شد اکثر این معاملات بر روی آپارتمان های قدیمی ساز بوده است و سهم کمتری شامل ساختمان های نوساز شده است. البته لازم به ذکر است که همچنان مطابق با روال گذشته در ماه های قبل، خرید و فروش آپارتمان های نوساز نیمی از معاملات را تشکیل می دهند اما رشد مثبت در میزان معاملات در حیطه آپارتمان های قدیمی ساز اتفاق افتاده است.

انتشار گزارش دی ماه و در واقع اولین گزارش زمستانی 95 از بازار مسکن حاوی نکات مثبت بسیاری است. همانطور که گفته شد رشد 40 درصدی نسبت به آذر ماه و همچنین رشد 8 درصدی نسبت به دی 94 نشانه های خوبی برای اقتصاد ایران است. هرچند این میزان از رشد به میزان بسیار زیادی مربوط به رشد معاملات در ساختمان های قدیمی ساز است اما باز هم نشانگر خوبی برای بازار مسکن خواهد بود. چرا که همچنان قدیمی ساز ها سهم 10 درصدی در حجم معاملات بازار مسکن را به خود اختصاص می دهند. اما پیشتازی ساختمان ها و آپارتمان های قدیمی ساز در شب عید می تواند سیگنال های مثبتی را به سمت بازار مسکن روانه کند.

جالب است استاندارد ساختمان ها در زمینه رده سنی آن ها را بدانید. آپارتمان های زیر 5 سال نوساز نامیده می شوند. این یعنی ساختمان های صفر کیلومتر و ساختمان هایی که کمتر از 5 سال از استفاده شدن از آن ها می گذرد در رده ساختمان های نوساز قرار می گیرند. ساختمان های میانسال به آپارتمان های 5 تا 10 سال و سالخورده به 10 تا 15 ساله اطلاق می شود. ساختمان های 15 تا 20 ساله نیز قدیمی ساز محصوب می شوند. ساختمان هایی که بالای 20 سال سن دارند نیز در رده کلنگی تقسیم بندی می شوند .

سهم فروش ساختمان های نوساز همواره در بازار مسکن بالای 50 درصد بوده است. این معاملات در سال 95 و از ابتدای سال مخصوصا در ماه پاییز افزایش نیز داشته است. البته حجم فروش ساختمان های نوساز نسبت به ماه گذشته 2 درصد رشد و نسبت به سال گذشته 2 در صد کاهش داشته است.

همچنین طبق آمار رسمی منتشر شده، دی ماه نسبت به آذر ماه 42 درصد فروش ساختمان های نوساز افزایش داشته است. البته در همین بازه رشد معاملات ساختمان های قدیمی ساز 49 درصد بوده است.

هر آنچه که هست خبرهای خوشی برای بازار مسکن در پیشرو است و امید است با رونق گرفتن این بازار بسیاری از مشاغل مرتبط با مسکن از وضعیت رکود و ورشکستگی خارج شوند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز