خروج از رکود با مسکن اجتماعی

خروج از رکود با مسکن اجتماعی

مسکن اجتماعی که طرح دولت یازدهم برای اقشار کم درآمد است، شاید بتواند رکود بازار مسکن را بشکند

رکود تقریبا تمامی بخش های کشور را فرا گرفته است. رکود فزاینده ای که با رشد سرطانی به سرعت پیشروی کرده و اقتصاد ایران را نشانه گرفته است. این رکود در سه سال گذشته و با روی کار آمدن حسن روحانی شدت گرفت. سیاست های انقباضی دولت علت این رکود محسوب می شود که به علت کاهش تورم در بازار ایجاد شد. هرچند این سیاست انقباضی در کوتاه مدت توانست نظر مردم را به خود جلب کرده و برخی از مشکلات آن ها را برطرف کند اما به مرور زمان باعث ایجاد یک رکود بی سابقه در کشور شد.رکود به وجود آمده بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها را به ورشکستگی کشاند و هنوز نیز خطر این وضعیت در کمین است.

املاک تهران

یکی از مهمترین بازارهای کشور که تاثیر بسیار زیادی بر بازارهای دیگر و مشاغل دیگر دارد، بازار مسکن است. این بازار نیز در سال های اخیر رکود بسیار شدیدی را تجربه کرده و علی رغم تلاش مسئولان نتوانسته از رکود بیرون بیاید. یکی از اقدامات دولت برای خروج از رکود، افزایش تسهیلات به ویژه تسهیلات مسکن مهر بوده است. البته این اقدامات در ماه های اخیر و پس از ناامیدی از برجام در دستور کار دولت قرار گرفت تا این پروژه ملی پر اشکال به نحوی به سرانجام و مقصود خود برسد. مسکن مهری که همین روزها نیز طرحی مزخرف خوانده می شود، شاید راه چاره ای برای دولت یازدهم باشد.

رکود

اما دولت یازدهم در مقابل طرح مسکن مهر، طرح مسکن اجتماعی را مطرح و در همین ماه های باقیمانده شروع به آغاز آن نموده است. مسکن اجتماعی قرار است مشکلات مسکن مهر را نداشته باشد. مهمترین مشکل مسکن مهر دور بودن آن از شهر بوده است. چرا که پروژه های مسکن مهر عموما دور از شهر ها عملیاتی شده اند و از زیر ساخت های اولیه نیز بی بهره هستند. البته به مرور زمان این مشکلات در حال برطرف شدن است اما هنوز بسیار دور از حد متعادل است.

 

مسکن اجتماعی شاید نتواند بخش مسکن را از رکود خارج کند اما آنچه که مشخص است می تواند باعث افزایش معاملات در سطح کشور باشد.  با توجه به اینکه مسکن اجتماعی قرار است به جای ساخته شدن در حاشیه شهر ها در مرکز شهر و در بافت فرسوده ساخته شود،  می تواند تحرک بسیار مناسبی را در بخش مسکن ایجاد نماید. همین امر می تواند روند مثبت معاملات بازار مسکن را رقم بزند.

این طرح که به عنوان تامین مسکن برای افراد بی بضاعت یا کم بضاعت طراحی شده است، می تواندکمک زیادی به این افراد کند. اما نکته قابل تامل این است که این طرح نمی تواند کمک چندانی به بازار مسکن برای خروج از رکود نماید. هرچند تسهیلات بسیار مناسبی برای این نوع مسکن در نظر گرفته شده تا این قشر از افراد کم درآمد بتوانند صاحب خانه شوند. تسهیلات ارائه شده سود بسیار پایینی داشته و همین امر احتمال موفقیت آن را بالا می برد. در این طرح تلاش شده است با به کارگیری نهادهای خیریه مثل کمیته امداد یا بهزیستی طرح با قوت بیشتری پیگیری شود.

البته دولت یازدهم در ماه های آتی تا پایان دولت فرصت چندانی ندارد اما باید تمامی تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند هم مسکن مهر را به پایان ببرد و هم مسکن اجتماعی را به حدی برساند تا دولت بعدی بتواند آن را ادامه دهد. در صورت اجرایی شدن این طرح ها در کشور شاید اتفاقات خارق العاده ای نیوفتد اما همین ها می تواند سرمایه گذاران و حتی خریداران را برای ورود به بازار مسکن ترغیب نماید. امید است با اهتمام دولت این اتفاقات به ثمر برسد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز