بحران " خانه خالی "

بحران " خانه خالی "

تعداد زیاد خانه خالی در کشور و به خصوص در تهران کم کم به یک معضل تبدیل شده است

موضوع انباشت خانه خالی در کشور در گزارش جدید مرکز آمار که از سرشماری نفوس و مسکن 95 به دست آمده، یک موضوع مهم و حیاتی است. این موضوع می تواند ضربه های مهلکی به بازار مسکن بزند چرا که خانه های خالی خود نشان دهنده انباشت سرمایه بسیار زیاد در بازار مسکن است. این انباشت سرمایه باعث شده تا رکود مسکن بیش از پیش جلوه کند.

املاک تهران

یکی از دلایل افزایش خانه خالی در کشور و به ویژه در بین املاک تهران ، موضوع لوکس سازی است. لوکس سازی که در سال های اخیر و با توجه به نگاه ویژه دولت به این عرصه افزایش داشته است، به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل ازدیاد خانه خالی در کشور بیان می شود. این املاک لوکس علاوه بر این که خالی هستند، سرمایه های هنگفتی را در پشت خود یدک می کشند و به اقتصاد کشور ضربه وارد می کنند. متاسفانه در سال های اخیر سرمایه گذاران زیادی به جای سرمایه گذاری روی بخش مسکن مصرفی ، به مسکن لوکس روی آورده اند و حالا اکثر این افراد از کرده خود پشیمان هستند. املاک تهران به خصوص واحد های لوکس به سختی به فروش می روند و همین امر انباشت سرمایه افرادی که می توانند در مسکن های مصرفی سرمایه گذاری کنند را ایجاد می کند.

خانه خالیهر چند در حال حاضر آمار سرمایه گذارانی که به سمت ساخت آپارتمان لوکس پیش می روند با کاهش بسیار قابل توجهی روبرو بوده است اما این میزان از سرمایه منجمد شده در این بخش یکی از عوامل موثر در ایجاد بحران های مالی و اقتصادی در کشور بوده است. باید با توجه به میزان تقاضای بسیار پایین این نوع املاک، سرمایه گذاران به صورت محدود و سفارشی به ساخت این آپارتمان ها اقدام نمایند تا شاهد خانه خالی کمتری باشیم. اما آن روی دیگر سکه در افزایش خانه خالی در کشور ، پروژه مسکن مهر است. متاسفانه این طرح ملی که می توانست به عنوان یکی از بهترین پروژه های عمرانی در دوران تاریخ ایران به حساب آید ، با شتابزدگی و همچنین عدم کارشناسی صحیح دولتمردان وقت، با مشکلات فراوانی مواجه شده است. یکی از مشکلات عدیده مسکن مهر که در این مقاله به آن می پردازیم، عدم توجه به میزان عرضه و تقاضا در پروژه مسکن مهر است. این پروژه که با هدف خانه دار کردن افرادی که خانه نداشتند کلید خورد، نیازسنجی مناسبی از بازار هر شهر به عمل نیاورد. همین مسئله باعث شده است تا در حال حاضر که بسیاری از این واحد ها به اتمام رسیده اند، در برخی شهر ها هنوز به واحدهای مسکن مهر نیاز داریم و متقاضیان زیادی پشت درب های مسکن مهر جا مانده اند ؛ و در مقابل تعداد زیادی خانه خالی و آپارتمان خالی در شهر های دیگر وجود دارد. این مشکل تاجایی حاد است که گاهی در برخی شهر ها یک آپارتمان 4 تا 5 طبقه بدون هیچ متقاضی باقیمانده است . در صورت کارشناسی درست در این زمینه قطعا شاهد این مشکلات نبودیم. هرچند یکی از دلایل دیگر این موضوع این است که مسکن مهر بدون هیچ امکانات رفاهی و تفریحی و حتی درمانی و مذهبی درحاشیه شهر ها ایجاد شده است. همین امر باعث شده تا بسیاری از مردم در شهر های مختلف برای رفتن به مسکن مهر اشتیاقی نداشته باشند در هر حال وجود خانه خالی در کشور آن هم به تعداد زیاد می تواند عامل ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای اقتصاد ، فرهنگ و سیاست این مرز و بوم باشد. مسئولان دولتی و همچنین مجلسیون باید تلاش کنند با وضع و اجرای قوانین مالیاتی – مثل دیگر کشورهای دنیا - مالکین خانه ها را به فروش و یا اجاره واحد های خود مجبور کرده تا دیگر شاهد این حجم وسیع از خانه خالی نباشیم.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز