بازار مسکن و اوضاع نابسامان

بازار مسکن و اوضاع نابسامان

بازار مسکن وضعیت مناسبی ندارد

یکی از مهمترین بازار های موجود در کشور عزیزمان ایران که تاثیر بسیار زیادی بر روی اقتصاد و بازار های دیگر دارد ، بازار مسکن است. این بازار شاید مهمترین بخش از اقتصاد ایران باشد که بسیاری از صنایع به آن وابسته هستند. صنایع مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت وابسته هستند و با تحرکات منفی و مثبت این بازار به تحرک در می آیند.

املاک تهران

متاسفانه در سه سال گذشته و تنها کمی بعد از شروع دولت یازدهم ، سیگنال های مناسبی از طرف دولت یازدهم به بازار مسکن داده نشد. همین موضوع باعث شد رکود در مسکن بیداد کند و بازار مسکن را به سمت رکودی فزاینده بکشاند. بازار مسکن با حس رکود در درون خود سرعا مانند سرطان در تمامی بخش های اقتصادی کشور ریشه دوانیده و باعث فلج شدن همه اعضای اقتصاد شد و به همین علت بسیاری از کارخانه ها با سابقه فراوان در این دولت نابود شدند.

بازار مسکن

در واقع دولت یازدهم با مهار تورمی که حاصل نابخردی های دولت قبل بود ف عملا کشور را از چاله درآورده و با بی تدبیری درون چاه انداخت و حالا باید شاهد تلاش برای بهبود اوضاع باشیم. بسیاری از کارخانه ها تعطیل شده و بسیاری از کارگران بیکار هستند و مدت زیادی است که حقوق نگرفته اند و همه این ها نتیجه عدم دقت دولت یازدهم به بحث رکود در بازار مسکن بوده است. البته عوامل دیگر نیز دخیل بوده اند اما حتما این موضوع هم تاثیر بسیار بالایی داشته است.

بازار مسکن با رکود خود تنش های شدیدی به انواع مختلف بازارها در کشور وارد کرده است. بازارهایی که به صورت مستقیم با مسکن در ارتباط بودند بالکل به نابودی کشانده شدند و بازارهای غیر مستقیم هم با تعدیل نیرو مشکلات خود را حل کرده اند. البته برخی از آن ها هم با مشکلات ورشکستگی و تعطیلی و اخراج و ... مواجه شدند.

باید فکری اساسی برای بازار مسکن ایجاد شود. دولت موظف است به این وضعیت سر و سامان دهد. دولت 3 سال است که قول می دهد تا وضعیت بهبود یابد اما متاسفانه شاهد هیچ تغییری در بازار مسکن نبوده ایم و تمامی روند ها به صورت مقطعی مثبت بوده اند. دولت بعدی چه با ریاست جمهوری فعلی و چه با یک رییس جدید ، باید تلاش کند تا تغییر در این وضعیت ایجاد کند. تغییری که بتواند مردم را راضی نگه دارد. رضایتی که از ته دل افراد برخیزد و از وضعیت معیشتی که الان مسئله اول کشور است ایجاد شود.

یکی از راهکار های تکان دادن بازار مسکن از این وضعیت نابسامان ، مدیریت صحیحی بر منابع است. دولت باید بر اساس واقعیات به مردم وام دهد. وام مسکن جوانان که سال گذشته به 60 میلیون تومان افزایش یافت ، به هیچ وجه تحقق نیافت . با این حال دولت در جدیدیترین اقدام در شورای پول و اعتبار تصویب کرده است تا این وام به 120 میلیون تومان افزایش پیدا کند !! کاری که هیچ کدام از بانک ها حاضر به پذیرشش نخواهند بود. مدیریت لحظه ای بدون در نظر گرفتن مسائل کلی باعث ایجاد همین مشکلات فعلی شده است که باید با تغییراتی این مشکلات برطرف شود.

دولت یازدهم به عنوان یک دولت که در دل خود افراد با تجربه را قرار داده است باید در مدت باقی مانده تا پایان – چه دولت دوازدهم را در اختیار داشته باشد و چه نداشته باشد – وضعیت مسکن را سر و سامان دهد و قول هایی که داده شده را اجرایی کند تا خاطره ای خوش از کابینه دولت یازدهم برای مردم باقی بماند و همگان از این دولت در زمینه مسکن به خوبی و نیکی یاد کنند و دولت دوازدهم نیز بتواند روند خوبی را برای مسکن کشور بر دوش بکشد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز