شوک مثبت برای احیای تولید مسکن

شوک مثبت برای احیای تولید مسکن

تلاش برای جان گرفتن دوباره بازار مسکن

در پایان سال گذشته برای صدور پروانه ساختمانی ،یک روند افزایشی را داشته ایم و همچنین این روند در سال جاری نیز ادامه یافته است  که منظور از پروانه ساختمان یا شناسنامه فنی ساختمان دفترچه‌ ای است که شهرداری‌ ها یا سایر مراجع صدور پروانه مانند همیاری شهرداری صادر نموده و در اختیار مالک قرار می‌ دهند. برای احداث هرگونه ساختمان باید مجوز لازم از مرجع ذی‌ صلاح دریافت گردد.

شناسنامه فنی ساختمان شامل اطلاعاتی از قبیل مساحت زیر بنا - تعداد طبقات-نوع اسکلت ساختمان-  مشخصات متقاضی -صدور پروانه-  شماره پلاک ثبتی ملک-  نام مهندسین ناظر-   تاریخ صدور پروانه-  کروکی زمین می ‌باشد وهمچنین مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه در صفحه اول نوشته می‌ شود که در صورت لزوم قابل تمدید است البته در صورت تخلف از مفاد پروانه، ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده تا مرجع صدور پروانه از ادامه عملیات جلوگیری کند و رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ ها الزامی می باشد و اخذ سند مالکیت جهت هر واحد مسکونی منوط به ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه می‌ باشد.

املاک تهران

به گزارش یکی از محققین در این عرصه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان  در برنامه ریزی و اقتصاد مسکن  در بخش قیمت و اجاره بهای مسکن تصریح کرده است که روند قیمت مسکن در کلان شهر ها  حاکی از این است که قیمت مسکن پس از طی یک روند صعودی نسبتا شدید، از ثبات نسبی برخوردار بوده  وبنابر این گزارش بررسی بازار مسکن و بازارهای رقیب با استفاده از آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می دهد که از نوسانات در این بازارها کم شده است و از ثبات نسبی برخوردار شده اند.

ساختمان

همچنین بررسی بازار اجاره مسکن نیز نشان می دهد هرچند این از ثبات نسبی برخوردار بوده ولی از ابتدای با یک روند افزایشی ملایم مواجه گشته است. به طوری که در شهریور ماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود دوازده درصد افزایش یافته است و با پایان فصل جابه‌ جایی  مستاجران مطابق با الگوی سال های گذشته و با توجه به ثبات در قیمت مسکن و همچنین کنترل نرخ تورم به عنوان در عامل اصلی تاثیرگذار بر اجاره بهای مسکن می‌توان انتظار داشت که در ادامه سال جاری، بازار اجاره مجددا در سطح قیمتی جدید از ثبات برخوردار شود.

در برنامه ریزی و اقتصاد مسکن آمده است: ثبات نسبی قیمت مسکن در شرایطی ادامه داشته است که نرخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی طی دو سال اخیر، همواره بالغ بر 11 درصد بوده لذا قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته و حباب قیمت مسکن تخلیه شده است و در صورت ادامه ثبات قیمت مسکن در سال گذشته ، سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می یابد. همچنین طی سه سال اخیر نرخ رشد اجاره بها همواره کمتر از نرخ تورم عمومی بوده است؛ هر چند نرخ رشد اجاره بها در شهریور ماه سال جاری با نرخ تورم عمومی برابر شده است.

بررسی ماهانه تعداد معاملات ثبت شده واحدهای مسکونی در شهر تهران نشان می دهد که میانگین ماهانه تعداد معاملات در شش ماهه اول سال، از حدود 14 هزار واحد در سال گذشته به حدود 12 هزار واحد در سال جاری کاهش یافته است. بررسی تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در این خصوص نشان می دهد با ایجاد ثبات قیمتی در بازار مسکن از اواسط سال گذشته و کاهش حاشیه سود و همچنین عدم فروش واحدهای مسکونی تکمیل شده به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، به تدریج ساخت و ساز جدید و در نتیجه تقاضا برای پروانه ساختمانی نیز در بازار مسکن کاهش یافته است.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز