مسکن زنان سرپرست خانواده

مسکن زنان سرپرست خانواده

ساخت 48 هزار واحد مسکن برای زنان سرپرست خانوار

محققین در ارتباط با ساخت مسکن برای اقشار مختلف جامعه می گویند که ، برای زنانی که اداره ی یک خانواده را بر عهده دارند( زنان سرپرست خانوار) هستند و هیچ کمکی برای درآمد و خرج زندگی شان ندارند، افرادی زیر پوششان قرار گرفته که بایستی خرجی آنها را بدهند، دولت تصمیم گرفته خانه هایی بسازد و به آنها واگذار کند .

دولت که قصد دارد چنین پروژه ای را انجام بدهد ،نیازمند کمک افراد خیر و مسکن ساز می باشد. از طرفی خیرین هم به افتتاح و راه اندازی مسکن مهر کمک می کنند و هم کمک به ساخت خانه برای افراد تحت پوشش خود را دارند.

املاک تهران

دولت برای اجرای ساخت این ساختمان ها طرح مسکن حمایتی راپیشنهاد کرده است ، که در این طرح دولت برای مسکن اجتماعی چیزی در حدود هجده هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته است. محققین درارتباط با طرح دولت که مسکن حمایتی را پیشنهاد داده می گویند که ، وزارت راه و شهر سازی در حوزه مسکن چهار برنامه :مسکن حمایتی ،مسکن اجتماعی ،بازار رهن ثانویه و صندوق توسعه مسکن را در برنامه دارد .

زنان سرپرست خانواده

همچنین بیان می کنند که در قالب مسکن اجتماعی دولت در نظر دارد هفتاد هزار واحد مسکونی را خودش بسازد و هشتاد هزار واحد دیگر را هم مراکز خیریه بسازند ،یعنی در مجموع چیزی در حدود صد و پنجاه هزار مسکن اجتماعی ساخته می شود و به گفته برخی از وزیران در دولت یازدهم با بیان اینکه چهل و هشت هزار واحد مسکونی برای زنان سرپرست خانوار و دیگر مدد جویان بهزیستی کشور در حال ساخت است و طرح مسکن حمایتی توسط وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در حال اجرا است .

به گفته جامعه شناسان در حوزه ی مسکن ، مسکن یک مکان فیزیکی است و به عنوان سرپناه نیاز اولیه و اساسی خانوار به حساب می آید در این سرپناه برخی از نیازهای اولیه خانواده یا فرد مانند خوراک ،استراحت و حفاظت در برابر شرایط جوی تامین می شود و همچنین تحقیقات نشان می دهد که فقدان مسکن مناسب با افزایش میزان بزهکاری ،طلاق و از هم گسیختگی اجتماعی ارتباط زیاد دارد و عاملی بازدارنده در رشد و اعتلای اجتماعی ، فرهنگی و روانی محسوب می شود .

نداشتن مسکن همچنین باعث ،پیدایش ناهنجاری اجتماعی دیگری از قبیل خیابان خوابی و.... می شود و بر این اساس یکی از سیاست های مهم دولت وبرنامه ریزان، فراهم کردن و تسهیل زمینه های دسترسی خانوارها به مسکن و خدمات آن است در قوانین و برنامه های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران بر این امر تاکید شده است.

همچنین مطالعات نشان می دهد،زنان سرپرست خانوار بیش از سایر گروه ها در معرض تبعیض و پیشداوری و فقر هستند اغلب تحقیقات مربوط به مسایل توسعه در دو دهه اخیر ،زنان سرپرست خانوار را به عنوان فقیر تری افراد معرفی کرده اند و اغلب این زنان از قابلیت ها و امکانات لازم برای توانمند و کاهش فقر برخوردار نیستند.

زنان سرپرست خانوار یا خود سرپرست با مصائب، مشکلات و موانع بسیاری  در زندگی روبرو هستند که درکنار مشکلات و مسائل شهرهای بزرگ، آسیب های جبران ناپذیری را بر آنها و جامعه وارد می سازد. توجه به مسائل و مشکلات این قشر و بررسی همه جانبه و دقیق این مشکلات و ارائه راهکارهای درست و اصولی به منظور حمایت از این قشر، از جمله وظایف نهادها و سازمان های خدمات اجتماعی در هر کشور است. متأسفانه در جامعه ما زندگی زنان پس از ترک شوهر  (به دلیل فوت، طلاق و...) غالباً با ابهامات و مخاطراتی روبروست، از جمله سرپرستی فرزندان به تنهایی و گاه به سختی، مشکلات اقتصادی، زندگی در تنهایی و همراه با افسردگی و ناامیدی، همچنین نگرش غلط جامعه نسبت به زنان مطلقه و بیوه در نبود همسرانشان، آنان را در روابط اجتماعی و حضور در اجتماع با مشکلات عدیده ای روبرو می کند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (5 رای)