سیاست های حوزه مسکن دولت یازدهم

سیاست های حوزه مسکن دولت یازدهم

از جمله سیاست های کلان در سطح وزارت راه و شهرسازی، مسأله مسکن و تأمین آن بوده که در همین راستا وزارتخانه راه و شهرسازی به عنوان بدنه دولت، در این مسیر گام هایی برداشته است.

از جمله سیاست های کلان وزارت راه، برنامه ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن، به روزرسانی و بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق سال 1404، و تدوین برنامه مشترک یا همان مسکن اجتماعی بین وزارت خانه های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد.

در بخش برنامه ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن، 14 راه طراحی و اندیشیده شده که برخی از آنها اجرایی شده و یا در مرحله اجرا قرار دارند. پیشنهاد ارائه شده برای کسب موافقت اولیه در جهت توسعه ای شدن بانک مسکن، راه اندازی شرکت تأمین سرمایه مسکن، افزایش وام خرید مسکن تا 60 میلیون تومان از محل اوراق گواهی حق تقدم و ساخت مسکن تا سقف 1000 میلیون ریال، راه اندازی صندوق پس انداز یکم که هدف آن تامین مالی خرید و ساخت مسکن تا سقف های 800، 600 و 400 میلیون ریال است، بخشی از سیاست های اجرا شده در بخش مسکن است

در بخش به روزرسانی و بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه این بخش تا افق 1404، برنامه های پیشنهادی در قالب محورهای هفت گانه طرح جامع، به طور عمده به دو بخش برنامه های عملیاتی و برنامه های نهادسازی تقسیم  می شوند. در این بخش برنامه مسکن خانواده های کم درآمد، برنامه اصلاحات سیاست گذاری برای زمین با تاکید بر روی نظام برنامه ریزی شهری و منطقه ای، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و سکونتگاه های نابسامان شهری، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، توسعه و بهبود نظام مالی تأمین مسکن، مسکن روستایی و بازار استیجاری است.

مسکن تهران

از جمله برنامه هایی که در بخش برنامه ریزی توسعه مالی بخش مسکن اندیشیده و بسیاری از آن ها اجرایی شده است، راه اندازی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، راه اندازی طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن، تدوین دستورالعمل شیوه انتشار اوراق رهنی در بازار رهن ثانویه، راه اندازی حساب های امانی در جهت تقویت بازار پیش فروش مسکن، صندوق پس انداز مسکن منطقه ای برای کمک به باززنده سازی بافت فرسوده و ناکارآمد تهران، اجرای برنامه های حوزه مسکن سواحل استراتژیک مکران و توسعه شهرهای جدید، تدوین آیین نامه ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن، استفاده از شرکت های لیزینگ در بازار مسکن، راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات و تدوین بسته بهینه مالیاتی بخش مسکن می باشد.

در بخش تدوین برنامه مشترک مسکن اجتماعی بین وزارت خانه های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرای این برنامه با تصویب طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در دستور کار قرار گرفته است.

دولت، طرح های مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی را که سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاه های مرتبط دیگر، با مطالعه و آسیب شناسی سیاست های اجرا شده قبلی در سطح کشور در زمینه تأمین مسکن اقشار کم درآمد که عمدتاً بر پایه تأمین مسکن توسط دولت و عدم استفاده از ظرفیت های سازمان هایی که مردم نهاد هستند، و تکیه صرف بر ساختن مسکن ملکی بوده است و همچنین با استفاده از تجربه های موفق در سطح جهان، اقدام به تهیه برنامه ای برای حرکتی نو در این زمینه نموده را به تصویب رساند. در این زمینه همچنین، وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح ابعاد مختلف مسکن اجتماعی در هیات وزیران تاکید کرد: اولویت طرح مسکن اجتماعی، اقشار و خانواده های کم در آمد هستند.

متن کامل گزارش اقدامات و سیاست های  دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قابل دریافت است.

منبع: اقتصادآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز