ساختمان سازها در زمینه آسانسور تخلف می کنند

ساختمان سازها در زمینه آسانسور تخلف می کنند

برخی از شرکت های بزرگ ساختمان سازی در زمینه به کارگذاری آسانسور های غیراستاندارد در ساختمان ها متخلف هستند.

به گفته ی رییس سندیکای صنعت آسانسور و پله‌برقی برخی از ساختمان سازها در زمینه آسانسور تخلف کرده اند و تاکنون با 139 شرکت تخلف کار آسانسوری در این زمینه برخورد شده است و همچنین تأکید کرد که سندیکا باید به اتحادیه تبدیل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا زهره‌وندی صبح امروز در نشستی خبری با بیان این‌که براساس اعلام سازمان ملی استاندارد 98 درصد از آسانسورهای دستگاه‌های دولتی فاقد گواهی استاندارد هستند، اظهار کرد: این آسانسورها حادثه‌آفرین هستند و اگر فوری در مورد آنها اقدام نکنیم باید منتظر اتفاقات خطرناکی در این خصوص باشیم.

وی با بیان این‌که طرحی در سندیکا در حال بررسی است که با حداقل هزینه کار بازرسی آسانسورها انجام شود، ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که در خصوص دستگاه‌های دولتی در صورت درخواست رسمی این دستگاه‌ها به طور رایگان اقدام به بازرسی آسانسورها کنیم.

رییس سندیکای صنعت آسانسور و پله‌برقی با بیان این‌که ایران در سال 1393 در زمینه‌ی نصب آسانسور جدید در یکسال رتبه سوم را پس از چین، هند و آمریکا به خود اختصاص داد، اظهار کرد: 150 هزار نفر به‌طور مستقیم در این صنعت اشتغال دارند و حدود 5000 شرکت نیز در این زمینه فعال است که البته شرکت‌های دیگری بدون مجوز فعالیت می‌کنند که یا خودشان نخواستند عضو سندیکا باشند یا شرایط ما را نداشتند. هرچند که تنها شرط لازم ما ثبت شرکت است.

زهره‌وندی با اشاره به درخواست سندیکا برای نظارت بهتر بر موضوع آسانسور اظهار کرد: درخواست ما این است که اختیارات سندیکا را برای این‌که بتوانیم جلوی تخلفات را بگیریم افزایش دهند که این کار از طریق تبدیل سندیکا به اتحادیه سراسری آسانسور و فعالیت زیرنظر اتاق اصناف است.

رییس سندیکای صنعت آسانسور و پله‌برقی با بیان این‌که در حال حاضر ما شرایط برخورد با متخلفان را نداریم، تصریح کرد: برخی شرکت‌ها مجوز ندارند و اقدام به انجام کار می‌کنند که منجر به حادثه هم می‌شود، ‌اما ما در این خصوص نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم، چرا که بازوی اجرایی اتحادیه‌ها پلیس اماکن است و ما هیچ بازویی نداریم.

به گفته وی، آسانسورهایی که موفق به نشان استاندارد شده‌اند بسیار کم به مشکل برمی‌خورند و اغلب آسانسورهایی که دارای مشکل می‌شوند یا استاندارد نگرفته‌اند یا از زمان استاندارد آنها بیش از 10 سال می‌گذرد.

رییس سندیکای صنعت آسانسور و پله‌برقی افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون دستگاه آسانسور در کشور وجود دارد که از قدیم نصب شده و بیش از 500 تا 600 هزار دستگاه اصلا استاندارد ندارد و آسانسورهایی که استاندارد ندارند ایمن نیستند.

وی با اشاره به برخی تخلفات در زمینه ساختمان‌سازی و نصب آسانسور، گفت: در خردادماه سال گذشته شورای عالی استان‌ها طرحی را مبنی بر اقدام شهرداری‌ها برای ورود به بحث آسانسور مصوب کرد که براساس آن گواهی پایان کار ساختمان تنها در صورت گواهی استاندارد آسانسور و تایید شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ ارائه می‌شود.

رییس سندیکای صنعت آسانسور و پله‌برقی اضافه کرد: برخی از سازندگان از شرکت‌های بدون پروانه برای آسانسور خود استفاده می‌کنند و نصاب‌هایی را برای نصب آسانسور مورد استفاده قرار می‌دهند که مجوزی ندارند و پس از این کار به دنبال گرفتن مهر تایید شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ می‌آیند.

زهره‌وندی با بیان این‌که این‌گونه افراد جریمه شده و زمان تحویل گواهی آسانسورشان سه تا شش ماه طول می‌کشد، ادامه داد: درخواست ما این است که رصد کردن کار آسانسورها از همان ابتدای کار در ساختمان توسط شهرداری انجام شود و تمام آسانسورها تمامی مراحل خود را صرفا توسط شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ طی کند.

وی با بیان این‌که در طول سه سال اخیر با 139 شرکت متخلف خود برخورد کرده‌ایم، بیان کرد: هر شرکتی که قرارداد می‌بندد تنها در صورتی می‌تواند گواهی ارائه کند که کار را به‌طور کامل خودش انجام داده باشد و در غیر این صورت جریمه شده و با آن برخورد می‌کنیم.

رییس سندیکای صنعت آسانسور و پله‌برقی همچنین با اشاره به وضعیت تولید در صنعت آسانور، تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه‌ی درهای اتوماتیک و لولایی و تابلوفرمان آسانسور بی‌نیاز از واردات هستیم و این در حالی است که از 45 هزار دستگاه آسانسور نصب شده در سال گذشته 36 هزار دستگاه بیش از شش و هفت طبقه و با ظرفیت‌های شش و هشت نفره هستند.

زهره‌وندی در زمینه تولید موتور آسانسور می‌توانیم خودکفا باشیم، گفت: اکنون تولید داریم، اما خودکفا نیستیم از سوی دیگر اگر می‌خواهیم در تولید موفق باشیم باید صادرات‌محور به قضیه نگاه کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر نیازی به واردات آسانسورهای با سرعت یک متر بر ثانیه به ایران نیست، اما در آسانسورهای با تکنولوژی جدید و سرعت‌های بالا نیازمند واردات هستیم.

رییس سندیکای صنعت آسانسور و پله‌برقی اضافه کرد: در سال گذشته تنها 750 تا 800 دستگاه آسانسور وارد ایران شده که کمتر از دو درصد از کل آسانسورهای نصب شده را تشکیل می‌دهد.

منبع : اقتصادآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز