زمان مناسب برای خرید مسکن چه موقع است؟

قیمت مسکن در شش ماهه ی دوم سال تغییری نخواهدکرد

به گفته ی افرادی که در کار خرید و فروش مسکن هستند در سال آینده و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری امکان بالا رفتن قیمت مسکن تا حدود پانزده تا بیست درصد وجود دارد ولی این قیمت ها در نیمه ی دوم امسال تغییری نخواهد داشت.این درحالیست که دلالان بالا رفتن قیمت ها در6 ماهه ی اول سال را موجب از دست دادن تعدادی ازمشتریان خود دانسته اند.

10

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، در حالی که همه از ثبات قیمت در سال‌جاری حرف می‌زنند انبوه سازان رشد قیمت برای نیمه دوم سال‌جاری را دور از ذهن ندانستند و اظهار داشتند کهقیمت مسکنامسال گران می‌شود. بانک مرکزی هم از افزایش قیمت مسکن خبرهایی را درج کرده است ولی کارشناسان افزایش قیمت را غیرمنطقی می‌دانند و یادآور شدند در شش ماه اخیر و در شرایطی که معاملات مسکن مقداری افزایش یافته بود، قیمت‌ها روند صعود نسبی را در پیش گرفت که این افزایش منجر به از دست رفتن تعداد اندک مشتریان شد. با کم شدن مشتریان بازار مسکن و با خالی بودن اکثر دفاتر مشاوران املاک هر گونه افزایش قیمت حداقل در ماه‌های آتی به منزله آدرس غلط دادن است. بررسی‌های میدانی از قیمت‌ها هم نشان می‌دهد که قیمت‌ها میل به افزایش ندارند و همه منتظر رونق این بخش هستند. رونقی که توانست ماه‌های گذشته یعنی مرداد و شهریور حادث شود.

 قفل بازار مسکن

کمال اطهاری پژوهشگر حوزه مسکن هم درخصوص وضعیت مسکن تحلیل مهمی داشت. وی گفت:مسکن دچار رکود نیست بلکه به قفل شدگی مبتلا شده است. به زبان ساده‌تر باید بگویم که عوامل درونی مسکن باعث چالش در این حوزه نشده بلکه عوامل بیرونی است که حوزه مسکن را دچار اختلال کرده است. وی افزود:تا زمانی که مشکلات بیرونی حوزه مسکن حل نشود این بخش از رکود خارج نخواهد شد. برای خروج از این اتفاق وام 160 میلیون تومانی، پیش فروش مسکن، فروش اقساطی و. . .  تأثیر‌گذار نیست. دولت ابتدا باید برای حل معضل بیکاری برنامه‌ریزی کند. وقتی مردم به شغل خود اطمینان داشته باشند برای گرفتن وام اقدام می‌کنند در غیر این صورت افراد بدون شغل آیا سراغ وام 160 میلیون تومانی می‌روند؟. طبق آمارهای ارائه شده سهم بیکاری خانم‌ها 40 درصد و آقایان 33 درصد است لذا با چنین سهمی قطعاً ریسک دریافت وام بشدت کاهش پیدا می‌کند.

اطهاری خاطرنشان کرد:سرازیر کردن تسهیلات به حوزه مسکن به منزله فرستادن آب به زمینی است که زهکشی ندارد. دولت نباید تحت فشار تسلیم شود. افزایش وام مسکن چاره باز شدن قفل بازار مسکن نیست. آدرس غلط دادن در این حوزه باعث می‌شود که بخش مسکن با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شود.

وی گفت:در تهران 800 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و سالانه 50 هزار نفر به خانوار تهران اضافه می‌شود لذا هیچ کمبودی در این بخش وجود ندارد. بدین جهت نگرانی در کمبود مسکن نیست. این پژوهشگر پیش‌بینی کرد:قیمت مسکن حداقل تا پایان سال‌جاری ثابت خواهد ماند. در حقیقت سیستم بانکی اجازه نمی‌دهد کاهش قیمتی در این حوزه رخ دهد. سیستم بانکی به دلیل داشتن مستغلات و خرید و فروش آنها اجازه نمی‌دهد قیمت مسکن روند واقعی خود را طی کند. با این تفاسیر توصیه می‌کنم سیستم بانکی به بخش‌های مولد وام ارزان بدهد تا با افزایش نرخ اشتغال بخشی از مشکلات مسکن حل شود. گزارش‌ها حاکی است که در مهرماه تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد و نسبت به ماه قبل 38 درصد افت کرده است.

سال آینده گرانی مسکن دامنگیر مردم خواهد شد

علیرضا سرحدی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مهندسان ساختمان هم درباره اینکه بازار مسکن را چگونه پیش‌بینی می‌کند، گفت:تا پایان سال‌جاری قیمت مسکن هیچ تغییری نخواهد داشت. هر چند که برخی‌ها تمایل دارند که بگویند بازار با رشد قیمت روبه‌ رو می‌شود اما اگر واقع بین باشیم هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نخواهد داد. وی افزود:سال آینده به لحاظ بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور، برگشت بخشی از پول‌ها و بهبود روابط با سایر کشورها بازار مسکن رونق می‌گیرد و قطعاً شاهد افزایش قیمت‌ها در سال 96 خواهیم بود. اما اکنون به دلیل فاصله گرفتن از فصل نقل و انتقال‌ها مجدداً بازار وارد رکود شده است.

 در حالی که گفته می‌شود بازار وارد رکود شده بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد قیمت مسکن در شهر تهران در مهرماه 1. 6 درصد افزایش یافت. سرحدی اظهار داشت:طی ماه‌های اخیر قیمت مواد اولیه مورد نیاز ساخت مسکن چون سیمان و محصولات فولادی گران شد اما این امر هیچ تأثیری بر بازار نگذاشت چرا که مشتری وجود ندارد که بخواهد خرید کند. وی خاطرنشان کرد:با فروش واحدهای مسکونی فعلی و استفاده از مصالح که افزایش قیمت مشمول آن شده است قیمت نهایی مسکن سال آینده رشد خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مردم ملک خود را امسال بخرند

بهروز یکی ازشاغلان بنگاه املاک مرکز شهر درباره وضعیت بازار مسکن گفت:بازار مسکن برخلاف اینکه برخی‌ها ادعا می‌کنند رونق پیدا کرده ما معتقدیم همچنان رکود دارد و همین امر باعث می‌شود که به مردم توصیه کنیم سال‌جاری را برای خرید واحد مسکونی خود انتخاب کنند. وی اظهار داشت:سال آینده به علت انتخابات پیش رو قطعاً بازار مسکن با افزایش خرید و فروش روبه‌رو خواهد شد اما هر گونه افزایش تقاضا، کاذب و صوری است. بدین جهت برای اینکه مردم اسیر رشد قیمت‌ها نشوند نیمه‌دوم سال بهترین زمان خرید ملک است. طی سال‌های گذشته هر زمان که بازار راکد بوده مردم برای خرید مسکن اقدام نمی‌کردند وهر زمان که بازار با جهش قیمت روبه‌رو شده رشد تقاضا هم صورت گرفته است که در نهایت این امر منجر به رشد تصاعدی قیمت‌ها می‌شود.

منبع:اقتصادآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز