رکود مسکن در سال 96

رکود مسکن در سال 96

رکود مسکن ممکن است در سال 96 به پایان برسد

رکود مسکن و مشکلات حوزه مسکن یکی از بزرگترین چالش های پیش رو در انتخابات 1396 برای رییس جمهوری ایران است. این رکود فزاینده که دقیقا با استقرار دولت یازدهم شدت نیز گرفته است ، یکی از مهمترین مشکلات کشور به حساب می آید و همین موضوع نگرانی های زیادی را برای دلسوزان کشور به وجود آورده است.

املاک تهران

علی رغم تلاش های بسیار زیاد دولت ، رکود در کشور بسیار زیاد ریشه دوانده و کمر اقتصاد ایران را خم نموده است. هرچند تورم در دولت یازدهم به خوبی مهار شد و دیگر شاهد مشکلاتی که در دولت دهم و در سال های 90 تا 92 اتفاق افتاد نبوده ایم ، اما رکود نیز خود یکی از مشکلات اساسی کشور است که کمتر از تورم برای اقتصاد ایران مضر نیست.

رکود مسکن

متاسفانه دولت دهم با یکدندگی و همچنین ایجاد بستری برای رشد تورم در سال های پایانی عمر دولت باعث شد وضعیت معیشت مردم به خصوص افرادی که حقوق بگیر بودند با چالش مواجه شود. از همان زمان بود که وضعیت رکود در بازار مسکن شکل گرفت. اما دولت یازدهم با تمرکز بر روی کاهش تورم و همچنین اتخاذ سیاست های انقباضی توانست تورم افسارگسیخته را مهار کند و به راستی یکی از مهمترین دستاورد های دولت یازدهم نیز همین مهار تورم است. اما در کنار این کاهش تورم تا مرز یک رقم ، مشکلات رکودی وارد بازار ایران شد.

رکود با ورود به بازار ایران بسیاری از کارخانه جات را به بن بست کشانده و آن ها را تعطیل و کارگران آن ها را بیکار کرد. اما یکی از مهمترین بخش های رکود ، رکود در بازار مسکن بود. این رکود مسکن نه تنها برای خود مسکن بلکه برای کل اقتصاد مضر بوده و به تمامی بخش ها آسیب می زند.

دولت یازدهم با هوشیاری این موضوع را دانسته و تمام تلاش خود را به کار بست تا به وضعیت رکود پایان دهد. اما تمامی تلاش های دولت در سه سال و نیم گذشته آنطور که باید و شاید نتیجه نداده و همچنان شاهد استقرار رکود در بازار مسکن ایران هستیم.

رکود مسکن علاوه بر اینکه بازار مسکن را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد ، باعث ایجاد مشکلات فراوان در مشاغل وابسته به مسکن می شود. در سالهای اخیر شاهد ورشکستگی کارخانجات کاشی و سرامیک ، سنگ بری ها و حتیکابینت سازان بودیم که همگی به علت ایجاد رکود مسکن با مشکلات اساسی مواجه شده بودند. باید دانست که بازار مسکن یکی از ریشه های اصلی اقتصاد است و اگر اصلاح نشود می تواند به بخش عمده ای از آن آسیب جدی وارد کند.

هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که با وجود استقرار رکود چندین ساله در بازار مسکن ، به احتمال بسیار زیاد پس از عبور از رکود – که احتمالا پس از انتخابات ریاست جمهوری و با تغییرات گسترده در ریاست جمهوری اتفاق می افتد – شاهد جهش قیمت نخواهیم بود. این پیش بینی کارشناسان مسکن نوید دهنده این مطلب است که اگر سیاست های دولت از حالت منقبضانه خارج شود ، علاوه بر اینکه شاهد خروج از این رکود 4 ساله خواهیم بود ، هیچ گونه افزایش قیمت جهشی نیز وجود نخواهد داشت.

به هر حال نتیجه انتخابات هرچه که باشد ، مردم از منتخب خود این انتظار را دارند تا رکود را از کشور خارج کند. مخصوصا در زمینه رکود مسکن باید رییس جمهور منتخب با اولویت بندی برخورد کرده و در رفع رکود مسکن تلاش ویژه ای به خرج دهد. چرا که با پایان یافتن رکود در این حوزه ، کل اقتصاد ایران دچار تحرک شده و رکود در بخش های دیگر نیز به پایان می رسد. با تلاش مردم و مسئولین این اتفاق دور از انتظار نیست

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز