رشد قیمت مسکن، خوب یا بد؟

رشد قیمت مسکن، خوب یا بد؟

رشد قیمت مسکن تا زمانی که زیر نرخ تورم است، به هیچ وجه مطلوب نیست

رکود مسکن یکی از بزرگترین چالش های دولت یازدهم بوده و هست تا جایی که طبق آمار بدست آمده این رکود در سه سال گذشته به شدت بر تمامی بخش های اقتصادی کشور تاثیر منفی گذاشته است. رکود بخش مسکن به عنوان یک عامل اصلی برای تعطیل شدن بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها شناخته می شود که در صورت ادامه دار بودن این روند، تبعات گسترده تری به  خود خواهد گرفت.

رشد قیمت مسکن

در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر رشد 3.3 درصدی قیمت مسکن در رسانه های مختلف منتشر شد. این خبر باعث شد تا بسیاری از تاثیر این رشد در بازار مسکن سخن گفته و سرمایه گذاران را برای ورود دوباره به این بازار تشویق نمایند. اما رییس انجمن صنفی انبوه سازان تهران ، نظر دیگری دارد. به گفته محتشم ، به هیچ وجه نباید از این افزایش قیمت مسکن خوشحال بود. وی در مورد علت این سخن افزوده است که این رشد قیمت همچنان از قیمت های واقعی عقب بوده و به همین منظور نمی تواند اتفاق خاصی را رقم بزند.

املاک تهران

حسن محتشم بر این باور است که آثار توقف سقوط در صدور پروانه های ساختمانی در سال 95 و نه در سال 96 بلکه در سال 97 قابل مشاهده خواهد بود. این یعنی حداقل 2 سال دیگر باید برای بهتر شدن اوضاع بازار مسکن صبر نمود. در واقع به اعتقاد ایشان تا زمانی که رشد قیمت مسکن کمتر از تورم باشد، نباید منتظر اتفاقات سریع و زودهنگام برای حوزه مسکن بود. و این رشد 3.3 درصدی نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که با نرخ تورم فاصله زیادی دارد.

در واقع زمانی که رشد قیمت مسکن از تورم پایین تر باشد، شاید در کوتاه مدت تاثیرات خوشایندی را بگذارد ، اما در دراز مدت باعث می شود تا با کاهش عرضه و تولید مسکن مواجه شویم. همین امر نیز باعث خواهد شد تا مثله سنوات گذشته قیمت مسکن به یکباره افزایش یافته و کام متقاضیان مسکن را به طور کامل تلخ نماید.

به اعتقاد رییس انجمن صنفی انبوه سازان تهران، رشد 3.3 درصدی قیمت مسکن، در واقع بر خلاف عنوانش که کلمه رشد قیمت را با خود یدک می کشد، به این علت که از نرخ تورم پایین تر است، به معنای ارزان تر شدن مسکن است. این " رشد منفی " که در ظاهر " رشد مثبت " قلمداد می شود، با توجه به اینکه دیگر موارد ساخت مسکن بر اساس نرخ تورم افزایش می یابد، باعث خواهد شد تا سازندگان مسکن رغبتی برای ساخت و ساز نداشته باشند و در نتیجه تولید مسکن کاهش پیدا خواهد کرد. البته از مهم ترین نتایج کاهش تولید مسکن هم می توان به از بین رفتن فرصت های شغلی وابسته به این صنعت اشاره کرد.

همچنین محتشم میزان رشد اجاره بها را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت که بر اساس آماری که مرکز آمار داده است ،رشد اجاره بها 9.9 درصد بیان شده که بسیار مطلوب است. بر اساس این رشد که تقریبا با نرخ تورم برابری می کند، می توان ادعا کرد که اجاره بها نه گران تر شده و نه ارزان تر.

حسن محتشم همچینین اشاره کرد که این توقف سقوط و روی آوردن بازار مسکن به رشد 3.3 درصدی نکته خوبی است، چرا که بعد از رکود چهارساله این اتفاق افتاده است، اما نکته مهم این است که آثار این توقف سقوط به این زودی ها هویدا نخواهد شد و برای مشاهده آن باید تا سال 97 صبر کرد.

این کارشناس حوزه مسکن همچنین برای دولت نیز یک پیشنهاد داشت و آن اینکه اگر دولت در حال حاضر نمی تواند انبوه سازان را به ساخت وساز تشویق و آن ها را برای این کار علاقه مند کند ، حداقل عوامل بازدارنده مث هزینه های تراکم یا صدور جواز های ساختمانی را از سر راه انبوه سازان بردارد تا شرایط بهتری برای ساخت و ساز در کشور مهیا شود.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز