حاشیه های مسکن مهر وارد ایستگاه جدیدی می شود

حاشیه های مسکن مهر وارد ایستگاه جدیدی می شود

بانک مسکن از عملکرد خود در مورد مسکن مهر دفاع کرده و و نارضایتی هایی که در این مورد وجود دارد را به تکمیل نبودن تاسیسات زیر بنایی و رو بنایی و وزارتخانه ها ربط داده است و گفته در حال حاضر هیچ پروژه مسکن مهری که در انتظار تزریق منابع باشد وجود ندارد.

هفته گذشته در نمایشگاه مطبوعات عده ای از متقاضیانمسکن مهر به خاطر تمام نشدن پروژه ای که چند سال است که از دریافت آن بعد ازثبت نام گذشته به رئیس کل بانک مرکزی اعتراض کردند, که در این مورد دستگاه‌های ذیربط و درگیر ماجرا واکنش‌های متفاوتی داشتند.

45

در حالی مسئولیت اصلی پیش برد مسکن مهر بر عهده وزارت راه و شهر سازی است که در این میان تامین مالی این طرح بزرگ با خط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن قرار می‌دهد انجام می شود، اعتباری که قرار بوده تا 55 هزار میلیارد تومان تامین شده و در مدتی مشخص بازگشت آن به این بانک آغاز شود.   با این حال در کنار نارضایتی که بارها وزیر راه و شهر سازی از کلیت مسکن مهر اعلام کرده از تامین اعتبار آن نیز راضی به نظر نمی‌رسد. موضوعی که در جریان اخیر اعتراض متقاضیان مسکن مهر در نمایشگاه مطبوعات نیز نمود داشت و به سیف- رئیس کل بانک مرکزی - معترض شدند.

 این در حالی است که مشاور رسانه‌ای رئیس کل بانک مرکزی با اشاره‌ای به این اتفاق عنوان کرده بود که مشکلی از سوی بانک مرکزی برای تامین مالی نیست و تا حدی به بانک مسکن بر می‌گردد. در عین حال که بر اساس اعلام بانک مرکزی در مجموع حدود 55 هزار میلیارد تومان به مسکن مهر اختصاص داده که البته بازپرداخت آن به هفت سال آینده بر می گردد، یعنی از سال 1402 شروع خواهد شد و 10 ساله است.

همچنین با توجه به اینکه بانک مسکن، بانک عامل پرداخت تسهیلات مسکن مهر است از سال 1387 تا 1393، حدود 45 هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی خط اعتباری در اختیار این بانک قرار گرفته است. با این توضیح که باید حدود 10 هزار میلیارد تومان بازپرداخت وجود داشته باشد که بانک مرکزی آن را دریافت نکرده و مجدد به چرخه مالی مسکن مهر برگشته است.

در ادامه بحث‌هایی نیز مطرح شد که بانک مسکن منابع برگشتی از تسهیلات مسکن مهر را صرف امور بنگاه‌داری خود کرده و این در نرسیدن منابع به این پروژه بی تاثیر نبوده است. حتی در اعلام‌هایی دیگر گفته شد که بانک مسکن این موضوع را نپذیرفته و آن را به  نرسیدن خط اعتباری از سوی دولت نسبت داده است.

 اما انداختن توپ معضلات و حواشی مسکن مهر به زمین دیگری همچنان ادامه دارد. این بار بانک مسکن در واکنشی اعلام کرده که مشکلی از سوی آن برای تامین اعتبار این پروژه وجود ندارد.

 آنطور که مدیر امور اعتباری بانک مسکن اعلام کرده در مجموع این بانک متعهد به تامین مالی برای دو میلیون و 376 هزار واحد مسکن مهر معادل 55 هزار و 538 میلیارد تومان بوده که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون یک میلیون و 707 هزار واحد فروش اقساطی شده که از این تعداد بیش از 970 هزار واحد در سه سال اخیر به مرحله فروش اقساطی رسیده است.

قاسمی، با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون 78 واحد فروش اقساطی شده است، اعلام کرد: از مجموع تعهدات بانک مسکن قرارداد دو میلیون و 372 واحد به ارزش 50 هزار میلیارد تومان منعقد شده و مراحل پرداخت متمم قراردادهای منعقده با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها تا سقف تعهدات بانک ادامه دارد.

وی توضیحاتی نیز درباره‌ آخرین وضعیت مسکن مهر شهر جدید پردیس ارائه کرده و گفته است که در این منطقه حدود 82 هزار واحد مسکن مهر در قالب 153 پروژه وجود دارد که تاکنون 12 هزار واحد فروش اقساطی شده و اگر مشکلات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس برطرف شود، 70 هزار واحد باقی‌مانده به سرعت فروش اقساطی خواهد شد.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن با تاکید بر این‌که هیچ تغییری در تزریق اعتبارات به پروژه مسکن مهر از سوی بانک مسکن انجام نشده است، اظهار کرد: در تمام کشور این پروژه در موعد مقرر و با توجه به پیشرفت فیزیکی تامین مالی شده‌اند و در هیچ مقطع زمانی این بانک توقف پرداخت تسهیلات نداشته و در حال حاضر هیچ پروژه مسکن مهری وجود ندارد که در انتظار تامین مالی باشد.

با این حال این مسئول بانک مسکن مهم‌ترین مشکل مسکن مهر پردیس را عدم تکمیل تاسیسات زیربنایی و روبنایی عنوان کرده و گفته که اگر دستگاه‌های خدمت‌رسان تعهدات خود را در ایجاد این تاسیسات انجام دهند سرعت فروش اقساطی این پروژه نیز شدت می‌گیرد.

منبع:اقتصادآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)