بازار نابسامان مسکن و سندی که قابل اجرا نیست

بازار نابسامان مسکن و سندی که قابل اجرا نیست

بازار مسکن هنوز نتوانسته از رکود خلاص شود

موضوعی که این روز ها کشورمان به ان دچار گردیده ،اوضاع نادرست بازار مسکن است. در حال حاضر یک سند راهبردی برای ،برنامه های بازار مسکن افتتاح گردیده ،که این گونه به نظر می رسد که :در دولت یازدهم هم تعدادی از این مفاد ها اجرا شده است. که این مفاد موفق هم نبوده اند. این سند راهبردی برای بانک مسکن می باشد و تا چند سال اینده هم قابل اجرا هستند. این سند در خصوص بازار مسکنی که در حال حاضر در ان قرار داریم و بازار مسکن اینده را نشان می دهد.

املاک تهران

بازار مسکن،با قرار دادن این سند در واقع نشان می دهند که طی چند سال گذشته بازار مسکن نتوانسته برای رکود راهکاری بیابد ولی قرار است با،اجرای این راهکارهای جدید از رکود خلاص گردد . در این مفاد از پروژه عظیم و موفق مسکن مهر هم یاد شده است و از دیگر موارد این سند می توان به ساخت خانه های مدرن و قیمت بالا یعنی خانه هایی که ،دو و نیم میلیون انها خالی از سکنه گزارش شده اند اشاره کرد.

بازار مسکن

این سند ها را ،وزیر راه در پایان دوره خود رونمایی کرده است. اما طبق انتضارات جامعه که بر این اصل است که،اگر این سند ها قابلیت اجرایی داشتند وزیر راه بایستی در ابتدای فعالیت خود ارائه میداد نه در پایان فعالیت . زیرا طی چهار سال فعالیت در حوزه راه و شهر سازی می توانست ان مفاد نوشته شده در سند را اجرا کند. نه اینکه به عنوان یک یادگاری غیر قابل اجرا برای افراد بعدی در حوزه راه و شهرسازی هدیه بدهد.

اصلی ترین مطالبی که در این سند می باشد در مورد،بانک مسکن است. که در واقع بانک مسکن باید به فکر تعویض یا تعمیرات خانه های فرسوده و یا حاشیه نشین شهر ها و همچنین به فکر خانه اولی ها باشد. موارد ذکر شده در بالا بارها به گوش معاونین در حوزه شهر سازی رسیده است.

اما راهکاری نتوانسته اند برای این موضوع  پیدا کنند. زیرا تورم در جامعه وجود دارد و بانک مسکنموفق به مهار تورم نشده است. مادامی که تورم ادامه داشته باشد رکود در بازار مسکن هم ادامه خواهد داشت. از طرفی هم بودجه ای برای اختصاص دادن به خانه اولی ها یا افرادی که خانه های فرسوده دارند نمی ماند.

در واقع دولت تنها کاری که برای کنترل تورم در دست دارد ، ایجاد کردن صندوق پس انداز یکم است. از طرفی هم صندوق پس انداز یکم برای سپرده گذاری مردم جامعه و برای دوره شش ماهه تا یک ساله مجهز می گردد.

و مردم جامعه که در این صندوق پس انداز یکم سرمایه گذاری می کنند و پولشان را پس انداز میکنند،بعد از سپری شدن یک مدت می توانند با دریافت کردن وام کم بهره خانه مورد نظرشان را خریداری کنند. اگر مردم جامعه هم بخواهند وام کم بهره دریافت کنند برای خرید مسکن،بهترین گزینه استفاده از صندوق پس انداز یکم می باشد.

که یعنی پول خود را پس انداز می کنند و اعتباری بین بانک و خودشان به وجود می اید تا فرد بتواند اسان تر ملک مورد نظرش را بگیرد. در این حالت هم نیازی به ضامن نمی باشد . همان که سند خانه خریداری شده در اختیار بانک باشد تا بتواند اقساط پرداخت نمایند کافی است.

از طرفی هم دولت برای اینکه در بازار مسکن تاثیر گذار باشد وام میدهد.در همین حین اگر بخواهیم روند وام دادن افزایش پیدا کند،در واقع افراد بیشتری بتوانند وام دریافت کنند بایستی افرادی که در جامعه  پردرامد محسوب می شوند و به مبلغ یارانه احتیاجی ندارند ،یارانه شان را حذف کرد. با این کار تاثیر شگرفی برای وام دادن در بازار مسکن مشاهده می گردد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز