ورود نقدیگی به بخش مسکن از مهرماه سال جاری

ورود نقدیگی به بخش مسکن از مهرماه سال جاری

مهرماه سال جاری نقدینگی به بازار مسکن باز می گردد

طبق نظر کارشناسان و گزارشات رسیده از بازار مسکن، تلاش های دولت برای رونق بخشی به بخش مسکن به زودی به نتیجه می رسد و با طرح جدید تسهیلات ارائه شده به نظر می رسد ازمهرماه سال جاری شاهد ورود نقیدینگی به بخش مسکن باشیم.

در راستای سرعت بخشیدن به خروج از رکود و رونق بخشی به بازار مصوبه ی جدید دولت مبنی بر اعطای وام 120 میلیونی مسکن بدون نیاز به سپرده گذاری به بانک ها ابلاغ شده است. بر اساس این مصوبه، متقاضیان مسکن بدون نیاز به خرید ارواق که در طرح قبلی دولت وجود داشت می توانند از تسهیلات مسکن ارائه شده بهرمند شوند.

املاک تهران

 

اولویت در برخورداری از تسهیلات مسکن ارائه شده، خانه اولی ها، اقشار کم درامد و زوج های جوان هستند. در واقع دولت در نظر دارد که با تامین مسکن مصرفی اقشار جامعه و با حمایت از بخش تقاضا، به بازار مسکن رونق بخشد. سایر اقشار جامعه نیز می توانند از سایر تسهیلات مسکن ارائه شده در در دوران گذشته وجود داشته، استفاده کنند.

تسهیلات مسکن

تسهیلات قبلی ارائه شده توسط دولت که تحت عنوان صندوق یکم به بخش تقاضا معرفی شده بود، سقف تسهیلات مسکن ارائه شده توسط بانک ها را 80 میلیون برای زوج های جوان در نظر گرفته بود. نرخ سود این تسهیلات نیز 9 درصد اعلام شده بود. اما زوج های جوان برای دریافت این تسهیلات می بایست مبلغ 40 میلیون را برای شش ماه الی یک سال در بانک سپرده می کردند. عدم استقبال مناسب از این طرح نشان داد که برای اقشار متوسط این میزان سپرده گذاری تقریبا یکساله مطلوب نیست؛ لذا در طرح جدید، علاوه بر افزایش سقف مبلغ تسهیلات مسکن تا 120 میلیون توامن،  شرط سپرده گذاری نیز حذف گردید. اگرچه نرخ سود این تسهیلات 18 درصد در نظر گرفته شده، اما به نظر می رسد سهولت دریافت وام نسبت به شرایط پیشین، میزان استقبال از این تسهیلات را افزایش دهد. مسئولین بانک ها با اشاره بر افزایش تقاضای افراد برای استفاده از تسهیلات مسکن با شرایط جدید،  معتقدند که با این شرایط می توان به تحرک مثبت بازار مسکن امیدوار بود.

 

طبق پیش بینی های صورت گرفته توسط کارشناسان بخش مالی و پولی، امکان بهره مندی از تسهیلات مسکن بدون احتیاج به سپرده گذاری، میزان خرید اوراق مسکن را در فصل تابستان که فصل داغ نقل و انتقالات مسکن است، افزایش خواهد داد و بنابراین امکان حضور گرمتر خریداران در بازار مسکن بیشتر خواهد شد.

مسئولین حوزه ی بانکی امکان استفاده از تسهیلات مسکن بدون نیاز به سپرده گذاری را قبل از مهرماه 94 فراهم کرده بودند. بر طبق مصوبه ی  توسط بانک مرکزی در سال 94 ، سقف تسهیلات مسکن ارائه شده توسط بانک ها از 35 میلیون به 60 میلیون افزایش یافته بود. اما شرایط رکودی و ناتوانی طرف تقاضا از تامین هزینه ی مسکن موجب شد در سال 95 سقف تسهیلات مسکن ارائه شده طبق دستور بانک مرکزی، به 80 میلیون افزایش یافته بود. دولت برای خروج بازار مسکن از رکود باید از سمت تقاضا حمایت کافی به عمل می آورد. لذا طبق طرح مصوب شده توسط دولت سقف تسهیلات مسکن به 120 میلیون تومان ارتقا یافت و ارائه ی این تسهیلات بدون نیاز به سپرده گذاری، شرایط دریافت آن را بسیار آسان می کرد. مسئولین دولت امیدوارند که با اعمال این طرح توان خریداران برای خرید خانه به حد مطلوب برسد و کم کم رونق به بازار مسکن بازگردد.

یکی دیگر از امتیازهای مهم تسهیلات جدید، عدم نیاز به خرید اوراق موسوم به تسه می باشد.  باک مرکز ی در سال 94 برای دریافت تسهیلات مسکن، تبصره ای قرار داده بود که بر طبق آن، برای برخورداری از سقف تسهیلات باید افراد اوراق گواهی حق تقدم منشر شده را تهیه می کرند. ضمن اینکه برای برخورداری از ما به تفاوت باقیمانده تا سقف قیمت، صرفا اجازه داده می شد که افراد اوراق تهیه کنند. . اما این شرایط در سال جاری سهولت بیشتری یافت؛ بدین تریتیب که برای استفاده از تسهیلات مسکن نیازی به تهیه ی اوراق مسکن به اندازه ی ما به تفاوت با سقف قیمت نمی باشد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز