کاربری دوگانه برای خانه‌های اجاره‌ای در پایتخت

کاربری دوگانه برای خانه‌های اجاره‌ای در پایتخت

در حال حاضر، در بازر اجاره واحدهای مسکونی در تعدادی از نقاط تهران، شاهد فایل های اجاره با شرایط خاصی هستیم که امکان تعریف کاربری دوگانه برای آنها از سوی مستأجر وجود دارد.

عمده متقاضیان اجاره واحدهای مسکونی در تهران، متقاضیان اجاره آپارتمان مسکونی هستند، با این وجود تعداد کمی واحدهای اجاره مسکونی ویلایی یک و دو طبقه هم در بازار مسکن تهران مشاهده می شود. اگر چه بیشترین درخواست خرید واحدهای مسکونی ویلایی در تهران، به جهت در اختیار داشتن زمین برای ساخت برج ها و آپارتمان های مسکونی است، اما با این وجود شاهد متقاضیانی هستیم که این نوع واحدها را برای اجاره دنبال می کنند.

قبل از این، بیشترین تقاضا برای اجاره واحدهای مسکونی ویلایی، از سوی قشری خاص مثل بازنشستگان یا افراد طبقه متوسط به بالای جامعه ( که به دنبال آپارتمان، آرامش خانه ویلایی را ترجیح میدهند) همراه بود. اما در حال حاضر با تبلیغات زیادی که از سوی صاحبان این منازل برای امکان تعریف کاربری دوگانه در این واحدها صورت گرفته، متقاضیان این بخش زیادتر از قبل شده اند.

املاک تهران

هم اکنون در بیشتر آگهی های این گونه واحدها در مناطق مختلف شهر، بر امکان تعریف کاربری دوگانه برای آنها (سکونت ، اشتغال، سکونت و اشتغا همزمان) تاکید شده است. اگر چه پیش از این ، این گونه واحدها تنها به عنوان محلی برای سکونت افراد و خانواده ها معرفی و اجاره داده می شد، اما با توجه به کاهش تقاضاها برای این بخش، موجران با تعریف کاربری دوگانه برای واحدهای ویلایی به دنبال افزایش تقاضا هستند و سعی بر این است که واحدها را با قیمت بالا و مدت زمان کم به متقاضیان اجاره دهند.

در متن آگهی هایی که هم اکنون برای واحدهای ویلایی یک یا دو طبقه عرضه شده اند، شاهد عبارت «مناسب برای سکونت و کسب و کار» هستیم که این روزهای به عبارتی پرکاربرد در آگهی های اجاره واحدهای مسکونی ویلایی تبدیل شده است. البته که کاربری اصلی این گونه واحدها صرفا مسکونی بوده و برای استقرار کسب و کار و فعالیت در این واحدها اجازه قانونی صادر نشده است.

مشاوران املاکی که در این حوزه بیشتر فعالیت دارند، می گویند اگر چه تقاضا برای اجاره این دسته از واحدها (به عنوان خانه کلنگی) کم شده، اما صاحبان این واحدها، سعی دارند با جذاب جلوه دادن شرایط این املاک، افراد پردرآمد را جلب ملک خود کنند. در واقع هم اکنون بیشتر فایل های مرتبط با اجاره واحدهای مسکونی ویلایی در قالب فایلهای مناسب برای زندگی و کسب و کار تعریف شده است و دیگر موجران، مشکلی با این که در ملک آن ها کسب و کاری علاوه بر سکونت (یا بدون آن) انجام گیرد ندارند؛ بلکه خود راغب به این گونه معاملات هستند.

هر چند اقدامات این گونه موجران برای معرفی واحد مسکونی خود به عنوان محلی برای کسب و کار، در قالب قانون تعریف نشده و غیرقانونی است، اما صاحبان کسب و کار بدون داشتن نگرانی بابت این موضوع خانه ویلایی را اجاره کرده و به کسب و کار خود ادامه می دهند؛ تا قبل از این که دچار مشکلی در حوزه فعالت خود بشوند.

املاک تهران

برخی دیگر از مستاجران، این خانه ها را به «خانه-اداره» یا «‌HOME-OFFICE » تبدیل کرده و کسب و کار پژوهشی خود را در محل زندگی و سکونتشان مستقر می کنند. به گونه ای که منزل آنها ، علاوه بر محلی برای سکونتشان، محل کار و فعالیتشان نیز می شود.در واقع علت این که موجران این گونه واحدها تمایل به اجاره با کاربری دوگانه دارند این است که علاوه بر این که مستأجر زودتر پیدا شود، بتوانند به قیمت بالاتری هم ملک خود را اجاره دهند و اجاره ای در حد اجاره واحدهای تجاری و اداری از مستاجر دریافت کنند.

 با این وجود در مورد قیمت، هنوز نمی توان گفت افزایش زیادی در این حوزه را شاهد بوده ایم، چرا که شاهد هستیم، با وجود تعریف کاربری دوگانه در این گونه واحدها، اجاره بهای آن ها در حد عرف منطقه یا پایین تر است. مشاوران املاک می گویند اگر چه قیمت فروش ملک در برخی از محلات تهران افزایش یافته، اما افزایش قیمت در بازار اجاره بها تأثیر چندانی نداشته، چرا ک تحولات قیمتی بازار مسکن، با تأخیر به بازار اجاره می رسد. همچنین در حال حاضر در فصل طلایی بازار اجاره نیستیم و انتظار می رود همچنان تا پایان سال شاهد همین اجاره بها باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز