وام مسکن و فرابورس

یکی از راهکارها برای راه انداختن بازار مسکن، استفاده از ظرفیت های فرابورس است.

هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن را اگر با چند ماه پیش مقایسه کنیم ، شاهد گران شدن آن ها خواهیم بود که قیمت هر برگه به مقداری هرچند ناچیز بیشتر شده است. جالب است بدانید که اگر قیمت هر برگه از اوراق بیشتر شود، افرادی که وام مسکن می گیرند باید مبالغ بیشتری را برای خرید برگه ها اختصاص بدهند.

املاک تهران

ناگفته نماند که منظور از اوراق تسهیلات مسکن، اوراقی است که توسط بانک مسکن منتشر می گردد و این حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز را ایجاد می کند به طوری که سپرده گذاران این حساب علاوه بر دریافت سود سپرده کوتاه مدت عادی، از اوراق تسهیلات مسکن نیز بهره مند می گردند.

این اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارند و این اوراق یک روز مشخص در هر ماهی از سال توسط بانک مسکن به دارندگان حساب سپرده ممتاز اختصاص داده می شود که بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن در نزد مرکز سپرده گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می کند.

ارقامی که به تازگی و با تصویب شورای پول و اعتبار به مبلغ وام مسکن اضافه شده است با توجه به اینکه تغییری در نرخ سود باز پرداخت وجود ندارد و همچنان اقساط و سود های سنگینی را برای متقاضیان رقم می زند، از طرفی هم افزایش مبلغ وام از طریق خرید اوراق در بورس گرفته شده است و مبلغ فعلی وام به صورت افرادی و زوجین برای هر نفر تا ده میلیون تومان افزایش پیدا کرده است .

در حالی که هنوز جزئیات مصوبه و ساز و کار دریافت وام های جدید از سوی بانک مرکزی و بانک مسکن اعلام نشده با توجه به سود فعلی هفده و نیم درصدی که برای بازپرداخت وام از طریق اوراق وجود داشته دوره بازپرداخت تا سقف دوازده سال می تواند حدود اقساط و سود پرداختی را تعیین کند.

فرابورس

یک کارشناس مسکن در گفتگو با صدف 22 گفت: این قیمت نسبت به سال گذشته قیمت مناسبی است و اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای امسال در فرابورس با افزایش قیمت مواجه شده است به طوری که کارشناسان بازار از رونق سفته بازی و دلالی در خرید این اوراق خبر می دهند و معتقدند که دلالی و سفته بازی در خرید این اوراق رونق پیدا کرده است.

در این زمینه چندی پیش مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اوراق تسهیلات مسکن فرابورس طی روزهای گذشته سفته بازی شده است گفت که به دنبال افزایش میزان وام دهی از طریق تمام بانک ها هستیم و این موضوع محدود به بانک مسکن نخواهد شد. همچنین با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، وام دهی به بانک مسکن محدود نشده و در آینده تمام بانک ها درگیر پرداخت وام مسکن خواهند شد. ناگفته نماند که سقف تسهیلات دهی به متقاضیان نیز افزایش خواهد یافت و این بحث که افراد حقوقی امکان خرید اوراق نداشته باشند نیز در شورای عالی بورس مطرح شده است.

اقتصاد دانان معتقد هستند که قرار است وام مسکن در فرابورس برای کلیه بانک ها آزاد شود و نه تنها بانک متولی که بانک مسکن است، همه بانک ها قادر به پرداخت تسهیلات مسکن شوند. بر این اساس ممکن است بازار مسکن کمی تکان بخورد و با افزایش تقاضا همراه شود.

سال گذشته با اعلام اینکه بانک مسکن دیگر قادر به پرداخت وام مسکن نیست، اعلام شد که با توافق شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تسهیلات مسکن میان بانک های مختلف پخش شود و در این باره نیز وزیر راه و شهرسازی در سخنانی اعلام کرد که قرار است بانک‎های دیگر به کمک بانک مسکن آیند. امید است با تدبیر مسئولان این مشکلات به سرعت مورد بررسی قرار گرفته و حل گردد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز