نوسان قیمت مسکن در تهران

نوسان قیمت مسکن در تهران

بررسی نوسانات قیمت مسکن پس از گرانی بنزین در مناطق مختلف تهران 
بررسی های صورت گرفته در بازار مسکن، کاهش 2 درصدی قیمت مسکن در بازار تهران را گزارش می کند اما در واقع این امر را در بطن بازار شاهد نیستیم چرا که فروشندگان این بازار در بسیاری از مناطق این کاهش را نپذیرفته و همچنان با نرخ گذشته قصد فروش دارند 
در حالی که نرخ مسکن برای کل شهر تهران 2 درصد کاهش را نشان می دهد اما امتناع مالکان از پذیرفتن تغییرات قیمت و کاهش آن موجب شده تغییرات نرخ مسکن در مناطق مختلف تهران متفاوت باشد، بطوری که ماه گذشته در مناطق پرتقاضا مانند مناطق 4، 5، 10، 14 و 15 قیمت‌ها به ترتیب ۴، ۱.۶، ۲، ۶ و ۴ درصد افزایش داشته اما در مناطق 1-3 شمال شهر تهران قیمت ها ۱۳، ۱۳.۲، ۳.۶ درصد کاهش داشته است.
این در حالی است که مهر ماه گذشته در مناطق شمالی ذکر شده قیمت ها ۷.۶ ، ۹ و ۰.۵ درصد رشد داشته است.نرخ ماهیانه در مناطقی که بالاترین میزان معاملات را داشته اند افزایش یافته اما سه منطقه‌ی ۸، ۱۱ و ۲۰ بازار نزولی بوده و قیمت‌ها به ترتیب ۳.۳، ۷.۳ و ۱۴ درصد پایین آمد.

گزارشات به‌دست آمده از بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۸ نزدیک شدن قیمت مسکن به کف بازار را نشان میدهد. در ماه‌های اخیر معاملات بازار مسکن به سبب ثبات بازارهای ارز، طلا و بورس، اندکی افزایش پیدا کرد اما در حال حاضر شاهد کاهش قیمت ها هستیم و کارشناسان، رشد قابل توجهی را برای بازار مسکن متصور نیستند.
 گروهی از خریداران با این تصور که در ماه‌های پایانی سال ممکن است با تورم در بخش ملک مواجه شوند وارد بازار شده‌اند اما گروهی از مالکان نیز به دنبال تغییر نرخ بنزین، تا اطلاع ثانوی از فروش املاکشان خودداری کرده و آنها را به حالت تعلیق درآوردند.

پیش‌بینی نرخ مسکن در سال ۹۸
دبیر کانون انبوه‌سازان مهم‌ترین عامل رکودی حال حاضر بازار مسکن را کاهش قدرت خرید متقاضیان برشمرد. اما وی افزود وقتی نرخ یک کالای استراتژیک مثل بنزین افزایش می‌یابد ممکن است التهاباتی را در کوتاه مدت در برخی کالاها ایجاد کند اما هر نوع افزایش قیمت در ابزار مسکن عمق رکود را بیشتر کرده و این دلیلی برای پیش بینی عدم رشد قیمت‌ها در بازار مسکن می باشد لذا رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بعید به نظر می‌رسد.
دبیر کانون انبوه‌سازان ثبات بازارهای موازی مسکن را دلیلی برای کاهش نسبی نرخ مسکن شهر تهران در دو سه ماه اخیر برشمرد و گفت: کاهش نسبی نرخ مسکن شهر تهران در دو سه ماه اخیر به ثبات اقتصادی مربوط می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در دو بخش خرید و ساخت را کاهش داد که در ماه‌های اخیر آرامش نسبی بازار ملک و رغبت فعالان عرصه ساخت‌وساز برای حضور در بازار را رقم زده است. علاوه بر این برخی از متقاضیان مصرفی نیز در این شرایط اقدام به خرید کردند که در نهایت افزایش نسبی معاملات مسکن را شاهد هستیم. وی اضافه کرد که امیدواریم خرید و فروش مسکن با روند پیش رو (کاهش ۲ درصد ماهیانه نرخ مسکن شهر تهران و افزایش ۱۹.۵ درصدی معاملات در آبان ماه می باشد) به‌تدریج افزایش یابد.
ایشان  میزان ثبت نام انجام گرفته برای طرح ملی مسکن در برخی استان‌ها  را موید این موضوع است که تقاضای بالقوه برای مسکن در سراسر کشور وجود دارد اما شرایط مردم برای خرید فراهم نیست که باید در جای خود مورد تحلیل قرار گیرد.

نوسان قیمت مسکن در تهران


در مجموع می توان اعلام کرد:
  تعداد معاملات املاک مسکونی شهر تهران در آبان‌ماه امسال به ۴۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش داشته است.
  متوسط نرخ خرید فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته 2 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)