نحوه محاسبه جریمه دیرکرد اجاره خانه

دسته بندی ها: اموزشی

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد اجاره خانه

در این مقاله خواهید خواند:

عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر

با توجه به تعهدات انجام شده در معاملات رهن و اجاره ملک طرفین قرارداد موظف اند اقدامات لازم برای انجام مفاد درج شده در قرارداد را انجام داده و نسبت به توافقات انجام شده متعهد بمانند. بر اساس اجاره نامه و قرارداد تنظیم شده مستاجران وظیفه دارند در موعد مقرر اجاره بها مربوطه را پرداخت کنند. اما در برخی مواقع به دلایل متعدد این اتفاق رخ نداده و افراد اقدام به پرداخت اجاره در زمان تعیین شده نمی کنند. عدم پایبندی مستاجر به تعهدات خود می تواند خسارت و مشکلاتی را برای مالک ایجاد کند. در این شرایط روال قانونی چگونه بوده و مالک در صورت عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر چه باید بکند؟ از طرفی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در قرارداد های اجاره چه اقداماتی می توان انجام داد؟ آیا موجر می تواند از مستاجر خسارت دیرکرد در پرداخت اجاره‌بها دریافت کند؟

قانون تاخیر در پرداخت اجاره

در صورت عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر، مالک می تواند اقدام به مطالبه حقوق خود کند که این اقدام بسته به نوع قرارداد اجاره تنظیم شده متفاوت بوده و روال قانونی آن نیز متفاوت می باشد. قانون تاخیر در پرداخت اجاره برای اجاره نامه های رسمی و عادی متفاوت بوده و اقدامات انجام شده در هر کدام از آن ها نیز متفاوت می باشد.

اجاره نامه رسمی

چنانچه قرارداد اجاره در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شود، اجاره نامه مربوطه رسمی بوده و برای پیگیری تاخیر در پرداخت اجاره توسط مستاجر می بایست به همان دفتر ثبت مراجعه کرد. 

اجاره نامه عادی

اما اگر اجاره نامه در دفاتر املاک و بنگاه های املاک تنظیم شده باشد برای پیگیری تاخیر در پرداخت اجاره بها می بایست به دادگاه مراجعه و درخواست رسیدگی به موضوع را ارائه داد. 

لازم به ذکر است چنانچه معوقات اجاره بها، کمتر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف مسئول رسیدگی به موضوع می باشد اما در صورتی که مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی به اختلاف به وجود آمده در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است. پس از پیگیری مالک جهت رسیدگی به موضوع، اظهارنامه و یا اخطارنامه ای برای مستاجر فرستاده می شود و مدت 10 روز فرصت داده می شود تا نسبت به پرداخت معوقات اجاره بها اقدام کند. چنانچه طی فرصت داده شده اقدامی از سوی مستاجر صورت نگیرد مالک می تواند برای تخلیه ملک اقدام کند. 

در همین رابطه بخوانید:

راهنمای دریافت و استعلام کد رهگیری اجاره نامه

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد اجاره خانه

جریمه دیرکرد در قرارداد اجاره

در قرارداد اجاره طرفین معامله متعهد می شوند که به موجب قرارداد تنظیم شده اقداماتی را انجام دهند. بر همین اساس مستاجر در قبال استفاده ای که از ملک می کند مبلغی را به عنوان رهن و همچنین اجاره به مالک یا همان موجر پرداخت می کند. در ابتدای قرارداد تحویل ملک و پرداخت مبلغ ودیعه معمولا به صورت همزمان انجام می شود. در ادامه روند اجاره مستاجر ماهانه مبلغ تعیین شده برای اجاره بها را پرداخت خواهد کرد و در پایا ن قرارداد نیز تحویل ملک و بازگرداندن رهن را خواهیم داشت.

به طور معمول مشکلات پیش آمده بر سر تاخیر در پرداخت اجاره بها و یا تحویل ملک بازپرداخت مبلغ رهن در انتهای قرارداد می باشد که مشکلاتی را برای طرفین ایجاد می کند. که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

آیا موجر می تواند از مستاجر جریمه دیرکرد در پرداخت اجاره‌بها دریافت کند؟

دیرکرد پرداخت اجاره بها به این معنی می باشد که مستاجر در موعد مقرر و توافق شده اجاره ملک را پرداخت نکرده و با تذکرات موجر نیز اقدامی انجام نگیرد. آیا با گذشت زمان موجر می تواند به سبب دیرکرد پرداخت اجاره از مستاجر جریمه و خسارت دریافت کند؟ دریافت جریمه دیرکرد از مستاجر امکانپذیر نبوده و مالک نمی تواند مبلغی را مازاد بر اجاره بها ملک و به سبب عدم پرداخت به موقع آن از مستاجر دریافت کند. به عبارتی جریمه دیرکرد برای پرداخت اجاره بها معنی نداشته و افراد مجاز به دریافت آن نمی باشند.

به طور معمول در قرارداد های اجاره می توان به این نکته اشاره کرد و بر اساس توافق بندی را نیز به قرارداد اضافه کرد که در صورت عدم پرداخت به موقع اجاره بها مالک اجازه برداشت آن از مبلغ رهن ملک را داشته باشد. در این شرایط مالک اجازه دارد عین مبلغ اجاره معوقه و نه بیشتر از آن را از پول رهن ملک کم کند.

در همین رابطه بخوانید:

چک ضمانت تخلیه ملک

جریمه دیرکرد در قرارداد اجاره

آیا موجر می تواند از مستاجر جریمه دیرکرد تخلیه ملک دریافت کند؟

دیرکرد تخلیه ملک به این معنی می باشد که مستاجر با توجه به اتمام مدت قرارداد اجاره در حالی که باید ملک را تخلیه و به مالک تحویل دهد، از این امر سر باز زده و بدون جلب رضایت مالک دیر اقدام به تخلیه می کند. در این شرایط مالک می تواند برای دریافت حکم تخلیه ملک اقدام کرده و مستاجر را از ملک بیرون کند. در این میان می توان به سبب خسارت وارد شده به مالک مبلغی را نیز به عنوان جریمه از مستاجر دریافت کرد. برای این منظور مالک می بایست به مراجع قانونی مانند شورای حل اختلاف مراجعه کرده و با پیگیری قانونی اقدام به دریافت جریمه از مستاجر کند. چنانچه با رای شورا جریمه دیرکرد برای مستاجر تعیین شود مالک می تواند مبلغ مربوطه را از پول رهن کم کرده و سپس مابقی را به مستاجر تحویل دهد. اما تمامی این موارد منوط به تایید و بررسی قانونی می باشدو مالک شخصا نمی تواند برای برداشت جریمه اقدام کند.

اما چنانچه در ابتدای قرارداد و در زمان تنظیم اجاره نامه عبارتی با مفهوم "مبالغ مربوط به جریمه‌های مستاجر را می توان از مبلغ ودیعه قرض‌الحسنه کسر کرد." درج شود در صورت عدم تخلیه به موقع مالک می تواند بدون دردسر جریمه را از مبلغ ودیعه کم کرده و ما بقی را به مستاجر تحویل داد.

آیا مستاجر می تواند جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن را دریافت کند؟

در پایان قرارداد اجاره مالک می بایست مبلغ رهن را تمام و کمال به مستاجر تحویل دهد. اما برخی مواقع به سبب بالا بودن مبلغ و مشکلات مالک و یا اختلافات موجود مالک از پرداخت به موقع مبلغ رهن خودداری می کند. در این شرایط تکلیف مستاجر چیست؟ آیا خسارت وارد شده به مستاجر به سبب عدم پرداخت به موقع مبلغ ودیعه از سوی مالک، باید جبران شود؟

اگر در پایان قرارداد مستاجر تصمیم به تخلیه داشته و با هماهنگی مالک بخواهد برای تحویل ملک اقدام کند اما از سوی مالک همکاری لازم جهت بازپرداخت رهن انجام نشود، مستاجر می بایست بر اساس روال قانونی پیش برود تا بتواند حقوق خود را دریافت کند. چرا که در برخی موارد افراد برای تلافی و یا لجبازی اقداماتی را انجام می دهند که از نظر قانون ایراد داشته و موجب از بین رفتن حقوق مسلم افراد می شود. لذا توصیه می شود در صورت بروز اختلاف در روابط مالک و مستاجر خودسرانه عمل نکرده و مراحل قانونی را طی کنید.

چنانچه به عنوان مستاجر قصد تخلیه ملک را دارید اما مالک از بازپرداخت پول رهن خودداری می کند می بایست طبق روال زیر و بر اساس قانون پیش بروید تا بتوانید حقوق خود و جریمه دیرکرد بازپرداخت رهن را دریافت کنید.

  • اطلاع دادن به مالک به منظور تخلیه ملک در موعد مقرر 
  • تخلیه به موقع و تحویل کلید به مشاور املاک تنظیم کننده قرارداد اجاره
  • دریافت رسید از مشاور املاک جهت تحویل کلید ملک
  • امضا رسید کلید توسط دو نفر شاهد بالغ و مذکر 
  • مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه درخواست رسیدگی به مشکل پیش آمده
  • تنظیم اظهارنامه و اطلاع مالک از طرح شکایت توسط مراجع مربوطه

در همین رابطه بخوانید:

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد در قرارداد اجاره

در تمامی معاملات ملکی برای برخی توافق انجام شده و برای متعهد ماندن طرفین، جریمه تعیین می شود که به موجب آن فرد حتما اقدام مربوطه را انجام دهد. در قراردادهای اجاره در صورتی که قرارداد در دفاتر املاک تنظیم شود مفادی را به قرارداد اضافه می کنند که محرکی برای انجام تعهدات توسط مالک و مستاجر باشد. جریمه دیرکرد در قراردادهای ملکی باید به نحوی محاسبه شود که فرد با پرداخت جریمه متضرر شده و میزان آن به حدی باشد که در مقابل تعهد مربوطه قابل چشم پوشی نباشد. به عبارتی بتواند فرد را متقاعد کند که پای تعهدات خود بماند و پرداخت جریمه را ترجیح ندهد. 

محاسبه جریمه دیرکرد در قراردادهای اجاره بسته به نوع تعهد متفاوت بوده و به صورت موردی باید بررسی و تعیین شود.

محاسبه جریمه دیرکرد تخلیه ملک

توصیه می شود در قرارداد های اجاره، مبلغی را به عنوان جریمه تعیین کنید تا برای تخلیه به موقع ملک محرکی باشد تا مستاجر اقدامات لازم را به موقع انجام دهد. مبلغ مربوطه را نیز می بایست با توجه به مبلغ اجاره ملک تعیین و در قرارداد درج کرد. برای این منظور نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • هنگام تعیین مبلغ جریمه دیرکرد تخلیه ملک با توجه به مبلغ اجاره باید محاسبات را انجام داد.
  • مبلغ رهن چون نزد مالک می باشد، در محاسبه جریمه دیرکرد تخلیه ملک نباید دخیل شود.
  • برای تعیین مبلغ جریمه دیرکرد تخلیه ملک، مبلغ اجاره روزانه باید مورد ملاک باشد.
  • مبلغ جریمه دیرکرد تخلیه ملک معمولا 3 یا 4 برابر اجاره روزانه ملک می باشد.
  • جریمه دیرکرد تخلیه ملک از اجاره بها جدا بوده و در زمان تخلیه باید هم اجاره بها و هم جریمه توسط مستاجر پرداخت شود.

به عنوان مثال چنانچه ملکی با مبلغ 100 میلیون رهن و 1,500 اجاره بها در اختیار مستاجر باشد جریمه دیکرد آن به روش زیر محاسبه خواهد شد.

30 ÷ اجاره بها = مبلغ اجاره روزانه

50 = 30 ÷ 1,500 = مبلغ اجاره روزانه

4 × مبلغ اجاره روزانه = جریمه دیرکرد تخلیه ملک

200 = 4 × 50 = جریمه دیرکرد تخلیه ملک

بر این اساس مستاجر می بایست در ازای هر روز تاخیر در تخلیه ملک، علاوه بر اجاره بها (50 هزارتومان)، مبلغ 200 هزار تومان جریمه نیز به مالک پرداخت کند.

محاسبه جریمه دیرکرد تخلیه ملک

محاسبه جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن

در سوی دیگر ماجرا می بایست مبلغی را به عنوان جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن تعیین کرد تا مالک متعهد شود تا مبلغ رهن را در موعد مقرر و همزمان با تخلیه ملک توسط مستاجر پرداخت کند. برای محاسبه مبلغ  جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن سود پول رهن و شرایط آن در بازار را در نظر می گیرند. برای محاسبه جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • مبلغ جریمه دیرکرد بازپرداخت رهن بر اساس سود بازار تعیین می شود. 
  • سود بازار به طور معمول روزانه و برابر 3 درصد محاسبه می شود.
  • مبلغ سود بر اساس میزان ودیعه متفاوت خواهد بود. 
  • جریمه دیرکرد به صورت روزانه محاسبه و دریافت می شود.
  • مبلغ جریمه معمولا 3 برابر سود روزانه مبلغ رهن می باشد.

به عنوان مثال چنانچه ملکی با مبلغ 100 میلیون رهن و 1.500 اجاره بها در اختیار مستاجر باشد جریمه دیکرد آن به روش زیر محاسبه خواهد شد.

30 ÷ (3 درصد × مبلغ رهن) = سود روزانه مبلغ رهن

100 هزار تومان = 30 ÷ (0.03 × 100میلیون) = سود روزانه مبلغ رهن

3 × مبلغ سود روزانه مبلغ رهن= جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن

هزارتومان 300 = 3 × 100 = جریمه دیرکرد بازپرداخت مبلغ رهن

بر این اساس مالک می بایست در ازای هر روز تاخیر در بازپرداخت مبلغ رهن، 300 هزار تومان جریمه به مستاجر پرداخت کند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (5 رای)