مهر 97 بی‎رونق ترین ماه معاملات مسکن در4 سال اخیر(بخش دوم)

مهر 97 بی‎رونق ترین ماه معاملات مسکن در4 سال اخیر(بخش دوم)

تحقیقات بیانگر این موضوع است که با وجود این که معامله های مسکن در شهر تهران در ماه مهر 97 متاثر از پایان فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن و همین طور بالا رفتن پی در پی قیمت مسکن در طول ماه های گذشته، قرار گرفته بود و به پایین ترین حدی که انتظار می رفت رسیده بود، اما کاهش ماهانه ی حجم معامله های مسکن در این ماه، بسیار پایین تر از شدت کاهش ماهانه ی معامله های خرید مسکن در ماه شهریور بود.

شهریور ماه امسال، حجم معامله های خرید مسکن در شهر تهران در قیاس با مرداد ماه به میزان 20 درصد کمتر شد و این با وجودی است که حجم معامله های خرید مسکن در ماه مهر در قیاس با ماه شهریور به میزان 9 درصد با کاهش مواجه شد. با این وجود پس از پایین آمدن 20 درصدی تعداد معامله های خرید مسکن شهر تهران در ماه شهریور در قیاس با ماه پیش از آن، مهر ماه سال 97 برای دومین ماه پی در پی تعداد معامله های مسکن از 10 هزار فقره کمتر شد و به میزان 8117 فقره رسید.

املاک تهران

از آنجایی که در سال هایی که بازار معامله های مسکن به رکود دچار شده بود و حجم خرید آپارتمان هم در هر ماه به میزان 7 تا 8 هزار معامله می رسد و این بسیار کم است، پس اگر بخواهیم دوره های رکود و یا رونق بازار مسکن را تشخیص دهیم و شناسایی کنیم باید به تعداد معامله های صورت گرفته در هر ماه نگاه کنیم و با بررسی های انجام شده شرایطی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد رکودی است. کم شدن حجم معامله های خرید مسکن و رسیدن آن به 10 هزار فقره در ماه مهر و همچنین کم شدن شیب رشد ماهانه ی قیمت آپارتمان های مسکونی در ماه مهر، از نظر کارشناسان این حوزه به نوعی از بین رفتن هیجانات ارزی ماه های قبل در بازار مسکن است.

در نیمه ی اول سال 97 که بازار مسکن تاثیر گرفته از شوک های ارزی و تورم همگانی بود و دچار التهاب شده بود، در ابتدا به علت بالا رفتن چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی و هزینه های ساخت و ساز، سازندگان و عرضه کنندگان  واحدهای مسکونی نوساز، شروع به بالا بردن قابل توجه قیمت ارائه شده برای فروش آپارتمان های آماده ی خودشان به متقاضیان نمودند.

بالا رفتن چشمگیر قیمت آپارتمان های نوساز در بازار مسکن باعث شد که این التهاب قیمتی به واحدهای دیگر هم کشیده شود و آن ها را هم به بالا رفتن قیمت درگیر کند. و این اتفاق در حالی رخ می دهد که پایین آمدن قدرت خرید متقاضیان مصرفی به علت تورم باعث شد که به اجبار تقاضای مصرفی هم کم شود و مسیر بالا رفتن تقاضای سرمایه ای در بازار شدیدتر شود. در حالی که انتظارات تورمی متاثر از پایین آمدن هیجانات ارزی از بازار مسکن فاصله گرفت و بدبینی و نااطمینانی به آینده در بازار مسکن تا حدود زیادی متوقف شد و تا آن جایی ادامه یافت که در طول چند روز اخیر سازنده ها از آرام شدن روند بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی در قیاس با ماه های گذشته اطلاع دادند.

املاک تهران

و این مسئله از یک سو باعث شد که هیجانات ارزی که بازار مسکن را هم درگیر کرده بود، تا حدود زیادی از بین برود، به صورتی که در ماه مهر امسال نه تنها شیب افزایش قیمت مسکن کم شد، بلکه حجم معامله های خرید مسکن هم از آن تاثیر پذیرفت و باعث کم شدن خریدهای سرمایه ای برای دومین ماه پی در پی و رسیدن آن به زیر 10 هزار فقره شد. بررسی ها در این مورد نشان می دهد که اگر شوک های ارزی ادامه پیدا کند، شبیه اوضاعی که در نیمه ی اول سال 97 تجربه کردیم را مجدداً تجربه خواهیم کرد و همچنان میل به خرید مسکن برای بعضی از شهروندان و آن دسته از کسانی که به دلیل ترسی که از کم شدن ارزش دارایی های خود دارند به بازار ملک وارد شده اند، ادامه خواهد یافت.

کم شدن شیب رشد ماهانه قیمت مسکن در ماه مهر، همزمان با کم شدن حجم معامله های مسکن در این ماه، بیانگر این است که آن دسته از کسانی که در طول ماه های اخیر به خاطر ترس از شدیدتر و بدتر شدن اوضاع اقتصادی و به ویژه بالا رفتن قیمت مسکن، به بازار ملک وارد شده بودند، در حال حاضر با تفکر بیشتری شروع به جستجو برای خریداری نمودن مسکن نمایند.

ریزش ماهانه حجم معامله های مسکن در ماه مهر با کاهش 9 درصدی از افت تعداد مبایعه نامه های به ثبت رسیده در ماه شهریور به میزان 20 درصدی، باعث شد که گروه تازه ای از سفته بازان ارزی از بازار دلار به بازار مسکن وارد شوند، با این تفکر که شاید با مدیریت بازار از شوک های ارزی جلوگیری شود و همین موضوع باعث تغییر نمودن مقصد سرمایه گذاری بعضی از این سفته بازان از بازار ارز به بازار مسکن شد.

در ماه مهر امسال متاثر از کم شدن قیمت دلار، گروه دیگری از تقاضای سرمایه ای به بازار مسکن وارد شدند و همین مسئله موجب شد که معامله های مسکن در شهر تهران در ماه مهر امسال با شیبی که معامله های مسکن شهریور کاهش پیدا کرد و سقوط کرد (ریزش ماهانه 20 درصدی) افت نکند. در اصل با وجودی که تعداد معامله های خرید مسکن در ماه شهریور در قیاس با ماه مرداد 97 به میزان 20 درصد کمتر شد، تعداد معامله های خرید واحدهای مسکونی در ماه مهر در قیاس با ماه شهریور با 9 درصد افت مواجه شد.

منبع: اقتصاد نیوز

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز