بهترین زمان برای خرید ملک

بهترین زمان برای خرید ملک

در این مقاله خواهید خواند:

خرید ملک

در بازار مسکن شاهد دو نوع تقاضا برای املاک هستیم که هر کدام از آن ها شرایط و تدابیر خاص خود را داشته و باید به آن ها توجه شود. به طور معمول بخش تقاضا در بازار مسکن با دو دیدگاه زیر انجام می شود:

  • دیدگاه مصرفی و خرید ملک با هدف سکونت
  • دیدگاه سرمایه گذاری و خرید با هدف افزایش سرمایه و حفظ ارزش پول

خرید ملک با هر کدام از این دیدگاه ها بسیار متفاوت با دیگری می باشد. زمانی که فردی با دید مصرفی اقدام به خرید ملک می کند بالاترین اولویت، داشتن سرپناه و خانه شخصی می باشد، اما در دیدگاه سرمایه گذاری اولویت فرد در خرید ملک، افزایش سرمایه در بالاترین میزان آن و در کوتاه ترین زمان ممکن خواهد بود. اما چه با دیدگاه سرمایه گذاری وارد بازار شویم و چه با دید مصرفی سوالی که مطرح می شود این است که چه زمانی برای خرید ملک مناسب است؟ آیا الان وقت مناسبی برای خرید ملک است؟ خانه بخریم یا نه؟

بهترین زمان خرید ملک

با توجه به دیدگاه های مطرح شده، می توان دو نوع بررسی متفاوت را برای انتخاب بهترین زمان خرید ملک در نظر گرفت.

  • بهترین زمان برای خرید ملک برای سکونت
  • بهترین زمان خرید ملک برای سرمایه گذاری

بازار مسکن مانند دیگر بازارها نوسانات و دوره های مختلفی دارد که با آگاهی از آن ها می توان بهترین زمان خرید ملک را تشخیص داد. اما برخی دیدگاه ها و تفکرات در مورد در بازار مسکن میان عموم مردم وجود دارد که بسیاری از آن ها کاملا اشتباه بوده و توجه کردن به آن ها می تواند شزایط متفاوتی را برای فرد و سرمایه او رقم زند. لذا توصیه ای که به افراد می شود این است که پیش از ورود به بازار مسکن ابتدا اطلاعاتی هر چند جزئی در مورد شرایط و دوره های مختلف بازار مسکن کسب کنند. چرا که اطلاعات ملکی شما هر چند اندک خواهد توانست در زمان تصمیم گیری به شما کمک کند تا بتوانید بهترین انتخاب را در بهترین زمان مکن داشه باشید. 

بهترین زمان خرید ملک

بهترین زمان خرید ملک برای سکونت

زمانی که فرد با دیدگاه سکونت اقدام به بررسی بازار می کند شرایط زیر را برای او شاهد هستیم:

  • اولویت بالاتر برای خریدار مصرفی سکونت می باشد و در کنار آن افزایش سرمایه
  • خریدار مصرفی ملک، حداقل تا یک یا دو سال آینده اقدام به فروش ملک نخواهد کرد.
  • خریدار مصرفی مدت زمانی طولانی را صرف جمع کردن سرمایه لازم کرده است.
  • خریدار مصرفی برای تامین هزینه ها سرمایه های بزرگ و کوچک خود را یک جا کرده و اقدام به خرید می کند.
  • خریدار مصرفی احتمال زیاد در حال پرداخت اقساط وام برای خرید ملک خواهد بود.

با توجه به شرایط خریداران مصرفی می توان این نکته را بیان کرد که وقتی بالاترین اولویت سکونت باشد باید به گونه ای اقدام کرد که این نیاز فرد و خانواده وی در سریعترین زمان پاسخ داده شود. به عبارتی اگر با هدف سکونت بازار مسکن را بررسی می کنید باید نکات زیر را در نظر داشته و با توجه به آن ها اقدام کنید:

  • در بازار مسکن همیشه افزایش قیمت وجود دارد فقط میزان افزایش آن متفاوت می باشد.
  • افزایش قیمت مسکن علاوه بر تاثیر پذیری از بازارهای موازی مانند ارز، تحت تاثیر تورم و اقتصاد کشور می باشد.
  • قیمت مسکن هر ساله با افزایش تورم افزایش می یابد. 
  • با توجه به واکنش های بازار مسکن به اتفاقات سیاسی و اقتصادی در طول زمان، نوسانات قیمت هیجانی نبوده و در بلند مدت تغییر می کنند.
  • رکود بازار مسکن به معنی کاهش قیمت ها نبوده و در این زمان کاهش معاملات را شاهد هستیم. 
  • در دوران رونق بازار قیمت ها به سرعت بالا خواهد رفت و در بازه ای کوتاه خانه های مورد نظرتان قابل دسترس و خرید نخواهند بود.
  • کوچکترین تعللی در بازار مسکن می تواند خانه دار شدن افراد را تا مدت های طولانی به تاخیر بیندازد.

با توجه به نکات گفته شده بازار مسکن همیشه با رشد همراه بوده و حتی در دوران رکود نیز ما افزایش قیمت را هرچند جزئی شاهد هستیم. لذا به خریداران مصرفی توصیه می شود هر زمان که توانایی خرید ملک را پیدا کردند برای انجام معامله و خرید اقدام کرده و یه هیچ عنوان تعلل نکنند. چرا که در بلند مدت سرمایه آن ها رشد خواهد داشت اما منتظر ماندن برای رشد بازار در شرایطی که اولویت شما سکونت است می تواند خطرناک باشد. چرا که با رونق گرفتن بازار قیمت ها روزانه بالا رفته و سرمایه شما برای خرید خانه ای با شرایط پایین تر نسبت به روز گذشته مناسب خواهد بود.

بهترین زمان خرید ملک برای سرمایه گذاری

برای فردی که با هدف سرمایه گذاری بازار را بررسی می کند اولویت بالاتر، رشد سرمایه در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد. به عبارتی برای سرمایه گذاری مدت زمان رشد سرمایه تاثیری زیادی در انتخاب بازارهای مختلف دارد. اگر با این هدف بازار مسکن را تحلیل کنیم، دوره رونق بازار مسکن به ویژه وایل دوره رونق، شرایط بسیار خوبی برای سرمایه گذاری خواهد داشت. اما از کجا متوجه شویم که بازار در دوره رونق است یا رکود؟

از جمله نشانه های دوره رونق بازار می توان به تب و تاب بازار مسکن و تلاش افراد برای خرید خانه اشاره کرد. در این زمان افراد تمام تلاش خود را خواهند کرد تا بتوانند خانه ای هر چند کوچک تهیه کنند تا بتوانند سود بالایی را بدست آورند. علاوه بر این اگر بازارهای موازی مانند ارز در طی مدتی کوتاه افزایش داشته باشند، به سب تاثیر پذیری بازارها از یکدیگر  نشانه های رونق بازار مسکن را نیز شاهد خواهیم بود. به طور معمول و با توجه به رفتار بازار در سال های گذشته هر 3 یا 4 سال بازار مسکن رشد بالایی را تجربه می کند که طی آن نرخ مسکن بسیار افزایش می یابد. 

برای خرید ملک با هدف سرمایه گذاری مدت زمان رسیدن به سود اهمیت بالایی دارد. چرا که اگر سرمایه شما در بازاری با سود دهی پایین و یا بلند مدت قرار بگیرد در مقایسه با بازارهای دیگر رشد مناسبی نخواهد داشت. در بازار مسکن اگر سرمایه گذار به شراط بازار دقت نداشته باشد و در دوره رکود بازار اقدام به سرمایه گذاری کند مدت زمان طولانی تری برای سوددهی سرمایه نیاز خواهد بود. چرا که افزایش نرخ مسکن با تورم برای سوددهی سرمایه چندان جذاب نبوده و فرد می بایست تا شروع دوره رونق صبر کند.

پیشنهاد می شود مقالاتی مربوط به سرمایه گذاری ملکی و تحلیل شرایط بازار مطالعه شود تا با دید باز بتوانید اقدامات مناسبی را در بهترین زمان انجام دهید.

در همین رابطه بخوانید:

توصیه هایی برای افزایش سرمایه در بازار مسکن

فضای اقتصادی و سیاسی کشور باعث شده حجم معاملات در بازار مسکن شهر تهران پس از یک دوره رونق یک ماهه به شدت پایین بیاید تا جایی که بازار مسکن به حالت کما برود و خرید و فروش به یکباره نزدیک به صفر برسد، میزان معاملات خرید خانه در تهران حاکی از آن است که رکود همراه با کاهش قیمت همچنان ادامه دارد و این در حالی است که رکود حاکم بر بازار مسکن در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

اما واسطه‌های ملکی معتقدند با آرام شدن فضا، آرامش به بازار مسکن نیز باز خواهد گشت و به تدریج شاهد افزایش معاملات خواهیم بود.

بهترین زمان خرید ملک برای سرمایه گذاری

خانه بخریم یا صبر کنیم؟

صرف‌نظر از اینکه رئیس‌جمهور منتخب چه کسی است، بررسی وضعیت بازار مسکن در دوره‌های گذار پس از انتخابات نشان می‌دهد که اوضاع بازار مسکن در این مقطع به‌شدت به انتظارات فعالان بازار بستگی دارد. در سال 92 نیز تغییرات قیمت مسکن شباهت زیادی به زمان فعلی داشت، به‌طوری‌که نوسانات قیمتی در این بازار با جهش همراه بود. لازم به ذکر است که جهش قیمت در آن دوره از سال 91 آغاز شده و تا اوایل سال 92 ادامه پیدا کرده بود، اما در حال حاضر سه سال پیاپی با جهش قیمت مسکن روبه‌رو بوده‌ایم. علاوه بر این در سال 92 چون پس از برگزاری انتخابات مردم دیدگاه مثبتی نسبت به آینده اقتصادی کشور و بهبود شرایط پیدا کردند و انتظارات تورمی از بین رفت، لذا ابدای امر تورم مسکن سقوط کرد و پس از آن تخلیه حباب قیمت مسکن آغاز شد. و در ادامه روند بازار، در میان‌مدت حدود سه سال پیاپی قیمت مسکن ثابت شد و تغییرات آن در حد ریزنوسان بود.

حس کنونی فعالان بازار مسکن می‌تواند مشابه دوره مورد بررسی یا متفاوت از آن باشد. نکته قابل‌توجه این است که اکنون در فاز پساجهش بازار مسکن از مدتی قبل ریزش قیمت آغاز شده است؛ یعنی در کنار فاکتور انتظارات فعالان بازار، وضع فعلی بازار مسکن نیز نشان‌دهنده افزایش فروشنده‌ها در برابر کاهش خریداران و نیز ریزش میانگین قیمت مسکن طی فروردین و اردیبهشت است.

  • با توجه به نکات ذکر شده توصیه می شود اگر با هدف سکونت قصد خرید ملک دارید در اواین فرصت اقدام کرده و منتظر ریزش قیمت ها و بهبود شرایط مانید.
  • اگر با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید ملک می کنید توصیه می شود اقدام به پیش خرید ملک کنید و تا مدت زمان رسیدن به رونق بازار واحد آماده خود را تحویل بگیرید. در صورت داشتن سرمایه کافی ساخت و ساز ملک نیز بسیار سودآور خواهد بود

در همین رابطه بخوانید:

سودآورترین مناطق تهران برای سرمایه گذاری در بازار مسکن

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (11 رای)