معضلات و مشکلات شفافیت بازار مسکن از زبان رئیس اتحادیه مشاورین املاک

معضلات و مشکلات شفافیت بازار مسکن از زبان رئیس اتحادیه مشاورین املاک

رئیس اتحادیه مشاورین املاک از اعمال نفوذ قدرت هایی در جهت عدم شفافیت بازار مسکن خبر داد.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک کشور اظهار داشت: در حال حاضر برخی اعمال قدرت ها در جهت عدم شفافیت اطلاعات حوزه مسکن انجام می شود.

حسام عقبایی ارائه خدمات در فضای مجازی به مشاورین املاک را به سود بخش مسکن دانست و افزود:‌ هم اکنون ریسک خرید در بازار مسکن خیلی زیاد است.

حسام عقبایی با اعلام این‌ موضوع که آرامش در بین متقاضیانی که به مشاورین املاک رجوع می‌کنند دیده نمی شود.هر یک از متقاضیان که برای خرید به مشاور املاک رجوع می کنند باید از وضعیت ثبتی پلاک مربوطه و همچنین نداشتن معارض اطمینان حاصل کنند.

عقبایی گفت: امکان ارد مشاور املاک از وضعیت ملک غافل باشد که مبادا از لحاظ قانونی ایرادی نداشته باشد. بارها از سازمان ثبت تقاضا کرده ایم که دسترسی محدودی برای مشاورین املاک مهیا کنند تا مبادا ملک با ایرادات قانونی مواجه شوند.قطعا دسترسی سازمان ثبت برای مشاورین املاک سبب می شود تا آرامش خاطر در مشتری پدید آید و به دنبال آن حجم معاملات بیشتر می شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تشریح کرد:بارها با مواردی مواجه شده ایم که آپارتمان های کلید نخورده در طرح قرار دارند. همچنین در بخش بانکی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم چرا که مشخص نیست وضعیت بدهکاری فروشندگان به بانک به چه صورتی است.از طرفی دیگر می توان گفت مشاورین املاک به وضعیت مالیاتی فروشندگان نیز دسترسی ندارند.

املاک تهران

عقبایی ریسک خرید خانه در ایران را بالا توصیف کرد و گفت:،‌ من این اطمینان را ندارم که پس از خرید ملک معارضی بر آن یافت نشود.

عقبایی در ادامه افزود:دستگاه ها به دنبال منافع بخشی هستند و با مشاورین املاک همکاری لازم را نمی کنند. چنانچه روزی به ثبت شمیرانات بروید خواهید دید چگونه با دعاوی و شکایات مردمی برخورد می شود.اگر پرونده ای را از بایگانی طلب کنید و پرونده را بیرون بکشید باید مبلغی را بپردازید و اگر پرونده را به کارشناس ارجاع دهید مجدد مبلغی از شما اخذ می شود. حل اینگونه مشکلات باعث شفافیت معاملات خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک از وجود قدرت هایی خبر داد که مانع شفافیت در بخش معاملات مسکن هستند. با توجه به اینکه عدم شفافیت نتیجه ای جز بدهکاری میلیاردی به بانک‌ها و همچنین اختلاف طبقاتی ندارد.

عقبایی اساسی ترین موضوع معاملات املاک را ساماندهی مشاورین املاک با نهادها و دستگاه ها اعلام کرد.وی در ادامه افزود: در حال حاضر با ثبت احوال همکاری قابل قبولی داریم و ماهانه 300 تا 500 میلیون تومان به آنها می پردازیم.ما به این امر راضی هستیم چرا که ضریب ایمنی را برای مشتریان بالا می برد.در واقع همه چیز از مرز افغانستان تا شهر تهران قابل رویت و مشاهده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت:زمانی که دولت اجازه دسترسی به طرح های تفصیلی و بانک ها را برای مشاورین املاک صادر کند، در واقع ضریب افزایش ایمنی معاملات مسکن را بهبود بخشیده است. همین مسئله باعث کاهش قابل توجه پرونده های متعدد دعاوی می شود.

عقبایی آمار دفتر مشاورین املاک در سطح کشور را 130 هزار عدد عنوان کرد.این در حالیست که حدود 12 تا 13 هزار عدد آن متعلق به شهر تهران می باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون مهم ترین دغدغه مشاورین املاک، نظارت بر خرید و فروش بخش مسکن کشور می باشد. ما از هر برنامه و اپلیکیشن که در فضای مجازی به مردم خدمت کند به سه شرط حمایت می کنیم. نخست آنکه مراتب قانونی را طی کند،‌ قابل نظارت گسترده باشد و شرط مهم تر آنکه با رویه حذف واسطه گری به کار گرفته نشود.

عقبایی در پایان به تعداد فعالان حوزه مشاورت املاک اشاره کرد و گفت:در حال حاضر تعداد مشاورین املاک به 650 هزار نفر می رسد.او همچنین ابراز امیدواری کرد که تابستان سال 96 بخش مسکن وارد فاز رونق شود.

منبع:اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)