مشاغل مرتبط با مسکن در چه وضعیتی قرار دارند؟

مشاغل مرتبط با مسکن در چه وضعیتی قرار دارند؟

مشاغل مرتبط با مسکن در وضعیت بسیار نامناسبی قرار گرفته اند

بازار حوزه مسکن و مشاغل مرتبط با مسکن در وضعیت خوبی قرار نداشته و بسیاری از آن ها در شرایط ورشکستگی یا تعطیلی قرار دارند. تقریبا اندکی پس از استقرار دولت یازدهم به ریاست جمهوری آقای روحانی ، بازار مسکن وارد دوران رکود خود شد. دولت طی سه سال گذشته تمام تدبیر و تلاش خود را برای پایان دادن به این وضعیت به کار گرفته اما هنوز موفق به سامان دادن این حوزه نشده است. کارشناسان دولت و شخص رییس جمهور از اهمیت بازار مسکن به خوبی مطلع هستند و می دانند رکود این بازار علاوه بر مشکلاتی که در خود این حوزه ایجاد کرده، به علت گستردگی بازار مسکن به همه حوزه ها سرایت نموده است. بسیاری از مشاغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با این بازار قرار دارند. به همین علت است که دولتمردان برای خروج از رکودی که کل بازار ایران را فرا گرفته، روی مسکن تمرکز بیشتری داشته و دارند.

املاک تهران

مشاغل مرتبط با حوزه مسکن از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. مشاغلی چون کابینت سازی ، برق کاری ساختمان ، رنگ کاری ساختمان و مشاغل دیگر در وضعیت بحرانی قرار دارند. این نوع مشاغل که از مشاغل خرد به حساب آمده و عموما به صورت شرکت های غیر رسمی تک نفره اداره می شوند و نهایتا یکی دو تا شاگرد آن ها را همراهی می کنند ، به علت نبود کار به فکر ترک شغل های خود هستند. طبق تحقیقات آماری نگارنده و به گزارش سایت صدف ، بسیاری از مشاغل وابسته به حوزه مسکن به سمت شغل های نیمه وقت می روند . مشاغلی از قبیل تاکسی رانی و یا سرویس مدارس از مشاغلی است که بسیاری از افرادی که زمانی در شغل های وابسته به مسکن بوده اند به سمت آن تمایل نشان می دهند.مشاغل مرتبط با مسکن

به گزارش سایت صدف ، تنها راه درآمد این مشاغل به صورت کارهای تعمیراتی و به اصطلاح کارهای خرده ریز است که آن هم کفاف زندگی آن ها را نخواهد داد. به همین علت است که یکی از اولویت های دولت در روزهای پایانی دولت یازدهم برای خارج شدن از رکود، توجه به مسکن خواهد بود. چرا که علاوه بر شغل هایی که به صورت مستقیم با مسکن در ارتباط هستند، مشاغل بسیاری نیز به صورت غیر مستقیم با این حوزه مرتبط می باشند.

اما نکته قابل توجه این است که در روزهای اخیر با افزایش معاملات در پایتخت مواجه بوده ایم که این نکته می تواند نوید بخش روزهای بهتر برای مشاغل مرتبط با مسکن باشد. به گفته کارشناسان حوزه مسکن، در صورت عبور از رکود، شرایط بسیار بهتری برای مشاغل مرتبط با این حوزه به وجود خواهد آمد. باید دقت کرد که عبور از رکود در این حوزه نیاز به توجه ویژه دولت خواهد بود. همین چند هفته اخیر به علت نبود نوسان در بازار ارز، رشد معاملات مسکن بسیار چشمگیر بوده است .

البته مسئولان امر باید توجه داشته باشند که در صورتی این افزایش معاملات خوب به حساب می آید که افزایش ناگهانی قیمت به وقوع نپیوندد. در سال ها و دهه های گذشته بعد از یک دوره کوتاه رکود، شاهد خروج از رکود به همراه افزایش ناگهانی قیمت مسکن بوده ایم که بر روی اقتصاد کلان کشور تاثیرات بسیار منفی گذاشته است. امید است در این دوره این اتفاق یعنی بالا رفتن ناگهانی قیمت نیافتد. البته کارشناسان معتقد هستند این بار به علت طولانی شدن رکود، در صورت خارج شدن از رکود شاهد افزایش قیمت ناگهانی نخواهیم بود. اما به هر حال این موضوع مهمی است که باید مسئولان اهتمام ویژه ای به آن داشته باشند.

در پایان باید به این نکته تاکید دوباره کرد که اقتصاد ایران به شدت به حوزه مسکن وابسته است. دولت های مختلف همواره طرح های گوناگونی برای مسکن داشته اند. این دولت نیز تلاش های بسیار زیادی برای این حوزه صورت داده است که باید با تدبیر بیشتر تا پایان دولت آن را به سرانجام برساند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز