صدور شناسنامه فنی ساختمان از 10 دی ماه آغاز می شود

صدور شناسنامه فنی ساختمان از 10 دی ماه آغاز می شود

شناسنامه فنی ساختمان با هدف اجرای قانون پیش فروش مسکن اجرا می شود.

دیگر می توان همزمان با دریافت پروانه ساخت شناسنامه فنی ساختمان را نیز از شهرداری ها تحویل گرفت. به دنبال ابلاغ رسمی وزارت راه و شهرسازی سازنده هایی که تقاضای پیش فروش مسکن را دارند می توانند جهت تامین شرط نهایی اجرای قانون پیش فروش مسکن، برگه لازم جهت عقد قرارداد پیش فروش ملک را از شهرداری ها اخذ کنند. با تایید مهندس ناظر و امضای وی و همچنین معاونت شهرداری منطقه، برگه شناسنامه فنی «تکمیل فرآیند 4 بخش کلیدی آپارتمان پیش فروش شده» را برای متقاضیان پیش خرید ضمانت می کند.همچنان که اکثر بهره برداران بخش مسکن در انتظار صدور دفترچه شناسنامه ساختمانی برای ساخت و ساز ها می باشند.

شهرداری قصد دارد تا از دهم دی ماه یک برگه شناسنامه فنی ساختمان همراه پروانه ساختمانی صادر کند.این برگه مخصوص سازندگانی است که می خواهند واحد های خود را به صورت پیش فروش در اختیار متقاضیان قرار دهند. دریافت این برگه ها کاملا اختیاری می باشد. تا جایی که این امکان برای سازندگانی که قصد پیش فروش واحدها را هم ندارند فراهم است. گفتنی است صدور ابلاغیه باعث شد تا شایعات زیادی نیز در این خصوص شنیده شود. بعضی گمان بردند شهرداری قصد دارد خلا بیست ساله شناسنامه فنی را با عنوان سند فنی بپوشاند.

املاک تهران

با تحقیق از نهادهای مسئول مشخص شد که اقدام معاونت شهرداری مبنی بر اعطای برگه شناسنامه فنی ساختمان همراه با پروانه ربطی به موضوع «دفترچه شناسنامه فنی و ملکی» ندارد.با این حال عده ی زیادی از دست اندر کاران بخش مسکن نظیر انبوه سازان، بساز و بفروش ها و حتی مهندسان ناظر دچار ابهام شده اند که به نظر می رسد این سوء برداشت ها به خاطر قصور در انتخاب عنوان برای برگه جدید می باشد. به جرات می توان بیان کرد که برگه ی جدید که با عنوان شناسنامه فنی ساختمان شناخته می شود و از 10 دی ماه به متقاضیان داده می شود به لحاظ کاربرد و عملکرد کاملا متفاوت از دفترچه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می باشد. این برگه تازه به دنبال دستور وزیر راه و شهرسازی که در شهریور ماه ابلاغ شد شکل گرفت و هدف از طراحی آن اجرای قانون پیش فروش ساختمان ها بود.

ماده 22‌قانون پیش‌فروش ساختمان به صراحت اشاره می کند که هر یک از سازندگان که می خواهند واحدهای خود را پیش فروش کنند می بایست پیش از عقد قرارداد محضری جهت دریافت برگه شناسنامه فنی ساختمان اقدام کنند.این عمل باید برای تک تک واحد ها به صورت جداگانه انجام می شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اقدام اخیر شهرداری را در پی ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی می داند و صدور برگه های شناسنامه فنی ساختمان را در کل مثبت ارزیابی می کند. وی همچنین در رد روش به کارفته برای صادر کردن شناسنامه فنی ساختمان می گوید: می بایست سازنده ساختمان که از ریز و درشت مسائل ساخت ملک مذکور اطلاع دارد شناسنامه مربوط را تکمیل کند چرا که ممکن است مهندس ناظر چنین اشرافی را نداشته باشد.

منبع:اقتصاد نیوز

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز