ساخت و ساز مسکن در پایتخت باید محدود شود

ساخت و ساز مسکن در پایتخت باید محدود شود

یک کارشناس مسکن بیان کرده است: وجود 500 هزار مسکن خالی در پایتخت و همچنین کاهش جمعیت تهران نشان می دهد که ساخت و ساز مسکن باید محدود شود. به غیر از اینکه جنبشی در اقتصاد بین الملل مشاهده گردد.

مهدی روانشادنیا بیان می کند: عرضه مسکن های با قیمت های بالا به علت وجود منفعت در پایتخت، در سال های قبل می باشد.

در صورتی که درخواست ها، برای منزل هایی با قیمت پایین بیشتر است. قریب به 70 درصد بناهایی که در پایتخت ساخته می شود زیر بنای بالای 100 متر دارند و حدود 70 درصد معاملات خرید و فروش در تهران به واحدهای کمتر از 100 متر تعلق می گیرد که نمایانگر نتیجه ی برعکس در این بازار می باشد.

ساخت و ساز مسکن در پایتخت باید محدود شود

املاک تهران

همچنین ایشان در ادامه ی صحبت های خود نسبت به وجود 500 هزار مسکن خالی از سکنه بیان می کنند: در شرایط فعلی درخواست مسکن با سرمایه گذاری تناسب چندانی ندارد. ممکن است بالا رفتن قیمت وجود داشته باشد ولی الگوی مناسبی برای تصمیم گیری نمی باشد. از نظر ایشان، هدف های استراتژیک کشور با خرید و فروش مسکن در بازار کنونی تامین نمی شود و در حال حاضر زمانی برای حرکت به سمت هدف های منطقه ای و ناحیه ای می باشد و دولت باید سرمایه گذاران را به سمت این اهداف راهنمایی کند.

یک کارشناس اقتصاد مسکن بیان می کند: رشد جمعیت در حومه پایتخت بسیار زیاد است و این مسئله در خود تهران معکوس می باشد یعنی شاهد کاهش رشد جمعیت در پایتخت هستیم. با مهاجرت مردم به پایتخت امکان به کار بردن میانگین قمیت وجود ندارد و با توجه به مسائل جغرافیایی و منطقه بندی می توان دست به ساخت و ساز مسکن زد.

روانشادنیا علت مهاجرت مردم به پایتخت را کمبود آب و مسایل اقتصادی بیان می کند. مهاجران به دلیل شرایط اقتصادی ضعیف امکان مستقر شدن در پایتخت را ندارند. به همین جهت در حومه ی تهران مستقر می شوند و این علت افزایش جمعیت حومه تهران می باشد. از طرفی دیگر در سال های گذشته شاهد مهاجرت معکوس به دلیل مشکلات زیستی و همچنین شرایط اقتصادی ضعیف مردم بوده ایم. محدود کردن ساخت و ساز مسکن در تهران به دلیل تجمیع این موارد است.

ایشان در مورد ظرفیت تهران بیان کردند: در سال های گذشته سقف هایی برای جمعیت تهران معین شد که در حال حاضر به این میزان رسیده ایم. بنابر این اگر در مورد برجام به نتیجه ای قابل قبول برسیم تمامی واحد  های تجاری و مسکونی خالی از سنکه در پایتخت پر خواهند شد. از این رو دیدمان باید از سطح شهری بیرون باشد.

روانشادنیا نقل می کند: جنبش اعمال شده در اقتصاد بین الملل می تواند درخواست هایی برای 500 هزار مسکن پایتخت را ایجاد کند. اقتصاد بازار مسکن با استفاده کنندگان مسکن و اقتصاد شهری، ظرفیت چندانی به دنبال نخواهد داشت. اما اگر برجام به صورت موفقت آمیز ظاهر شود، با ورود سرمایه گذران خارجی به ایران، برای مستقر شدنشان نیاز به واحد های تجاری، مسکونی و اداری می شود. ساختمان های شیک که در سال های قبل ساخته شده توسط این سرمایه گذارن خریداری شده و مقدار این واحدهای خالی کاهش می یابد.

همچنین این کارشناس درباره نیمه دوم سال  پیش بینی می کند: عقیده من در نیمه دوم سال براین است که  میانگین بالا رفتن قیمت مسکن بین تورم و سود بانکی، نوساناتی به همراه خواهد داشت. سرمایه گذاران باید این نکته را توجه داشته باشند که به دقت سراغ قسمت های مصرفی بازار بروند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز