ریزش معاملات مسکن در تهران در بازه 9 ماهه

ریزش معاملات مسکن در تهران در بازه 9 ماهه

در جدیدترین گزارشاتی که از سوی بانک مرکزی از اوضاع و احوال این روزهای بازار مسکن انتشار پیدا کرده است می خوانیم که معامله های مسکن در دوره ی زمانی 9 ماهه ابتدایی سال 1397 نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان 25 درصد با ریزش مواجه بوده است.

بانک مرکزی با منتشر نمودن گزارش تغییر و تحولات مسکن در ماه آذر، متوسط قیمت آپارتمان هایی که معامله شده اند را در این ماه به میزان 9 میلیون و 550 هزار تومان اعلام نمود که این میزان نسبت به ماه گذشته یعنی آبان ماه به میزان 4.1 درصد با رشد روبرو بوده است و این میزان نسبت به ماه آذر سال گذشته نیز حدود 91.8 درصد بیشتر شده است.

املاک تهران

بالاترین رشد متوسط قیمت قیمت مسکن در این ماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته متعلق به منطقه یک شهر تهران بوده است که رشد و بالا رفتن قیمت در آنجا به میزان 105 درصد بوده است و در برابر کمترین رشد قیمت هم به منطقه 12 تهران که یکی از فرسوده ترین منطقه های شهر تهران به حساب می آید تعلق داشته است. به شکلی که رشد نقطه ای قیمت مسکن در این منطقه به میزان 54.6 درصد بوده است. در گزارشی که از سوی بانک مرکزی ارائه شده است منطقه یک شهر تهران گران ترین منطقه شهر نامگذاری شده است که متوسط قیمت در این شهر به میزان 21 میلیون و 810 هزار تومان بوده است و همچنین منطقه 18 ارزان ترین منطقه ی شهر بوده است و با متوسط قیمت 4 میلیون و 200 هزار تومان در برابر هر متر مربع معرفی شده است.

بر مبنای گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در ماه آذر امسال، حدود 6 هزار و 814 واحد مسکونی مورد معامله قرار گرفته است که در این بین سهم نوسازها از معامله ها حدود 43.4 درصد بوده است و این با وجودی است که در ماه آذر سال قبل تعداد آپارتمان های نوساز تا 5 سال ساخت که مورد معامله قرار گرفته است 48.8 درصد بوده است. در برابر آن به همان میزان که از معامله ی نوسازها کم شده است، بر سهم معامله های آپارتمان های 6 تا 10 سال و بالاتر از 15 سال ساخت اضافه شده است. گزارش انتشار یافته از سوی بانک مرکزی بیانگر این موضوع است که منطقه 5 هنوز هم به عنوان پر معامله ترین منطقه شهر تهران قرار دارد و بعد از آن 5 منطقه ی دیگر از شهر تهران پر معامله ترین نقطه های شهر بوده اند. این منطقه ها به ترتیب عبارتند از: 2، 4، 10، 14 و 7

در ضمن در این گزارشی که از سوی بانک مرکزی انتشار یافته است از صورت گرفتن معامله ی حدود 97 هزار و 900 واحد مسکونی در دوره ی زمانی 9 ماهه ی گذشته از سال 1397 خبر داد و این مسئله را عنوان نمود که با وجود این که ماه های آغازین سال با بالاترین رونق و گرما در بازار مسکن آغاز شد، اما این تعداد معامله در قیاس با همین مدت در سال گذشته به میزان 25.6 درصد کمتر شده است. در این زمان میانگین قیمت یک متر مربع بنای مسکونی معامله و ثبت شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران در شهر تهران حدود 7 میلیون و 540 هزار تومان بوده است که این میزان نسبت به همین مدت در سال قبل با افزایش و رشدی به میزان 63.9 درصد مواجه بوده است.

املاک تهران

در ماه آذر امسال شاهد بیشترین حجم معامله ها در بین گروه های مختلف متراژی بودیم که بیشترین سهم معامله ها به متراژ 50 تا 60 متر مربع مختص بوده است که حدود 14.8 درصد از تمام معامله های مسکن را به خود اختصاص داده است. بعد از آن آپارتامان هایی که 60 تا 70، و همچنین 70 تا 80 متر مربع وسعت داشتند با  سهم های 14.5 و 12.3 درصدی در رتبه های بعدی واقع شده اند.

سهم 55.7 درصدی آپارتمان هایی که کمتر از 80 متر مربع مساحت داشتند، از تمام آپارتمان هایی که فروخته شده است در آخرین ماه از فصل پاییز سال 97 نشان دهنده ی این است که این گروه از آپارتمان ها یک انتخاب بسیار عالی و مناسب هستند برای سازنده ها که ساخت و سازهای خودشان را در آینده به خوبی انجام دهند، به دلیل این که خرید این گونه آپارتمان ها نشان  دهنده ی متراژ بسیار مطلوبی از طرف متقاضیان خرید مسکن است که با نیاز و قدرت خرید آن ها نیز هماهنگی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز