رهن و اجاره مسکن در تهران اردیبهشت 94

رهن و اجاره مسکن در تهران اردیبهشت 94

 

با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه و شروع قراردادهای اجاره، بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی دچار سردرگمی است.

 

روزنامه دنیای اقتصاد: با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه و شروع قراردادهای اجاره، بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی دچار سردرگمی است.بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ‌های اعلام شده در برخی مناطق تهران همچنان همان نرخ‌های سال گذشته است اما از سوی دیگر در برخی از محله‌ها مالکان فایل‌های سپرده شده خود را در بازار اجاره تغییر قیمت داده‌اند و علاوه بر این عده‌ای از آژانس‌های املاک، ثبات یا نوسان اجاره بها را در فصل اجاره غیرقابل پیش‌بینی عنوان می‌کنند.برخی کارشناسان مسکن معتقد هستند که نرخ اجاره ملک بر اساس ارزش ملک باید تعیین شود نه بر اساس نیاز مالک و حتی تورم. شاید در حال حاضر به دلیل نیاز اقتصادی موجران تاثیر تورم بر تعیین میزان اجاره بها از سوی مستاجر و ناظران بازار مسکن پذیرفته شده باشد اما تامین نیاز مالی از طریق اجاره بها، غیرمنطقی است.اما چند سالی است که مستاجران شاهد این ماجرا هستند و یکی از دلایلی که متقاضیان در پاسخ به سوال‌شان در رابطه با اینکه چرا اجاره بهای یک واحد بیش از حد معمول است، قیمت خوراک و اقلام مصرفی و در کل، افزایش هزینه زندگی را دلیل افزایش نرخ اجاره عنوان می‌کنند!نرخ تورم عمومی کشور در سال گذشته 15 درصد اعلام شده بود در حالی که نرخ تورم طی 2 سال گذشته 40 درصد بوده است. پس با این حساب اگر قرار باشد نرخ اجاره بر اساس تورم تغییر کند باید امسال میزان افزایش کمتر از سال‌های گذشته باشد.

رهن و اجاره مسکن

در خیابان سهروردی، یک مشاور املاک درباره وضعیت فعلی بازار اجاره به گفت: اکنون 70 درصد متقاضیان برای پرس وجوی نرخ اجاره در سال جدید مراجعه می کنند و 30 درصد مابقی به دلیل رسیدن موعد قراردادشان اقدام به تنظیم قرارداد جدید می‌کنند.

قوچانی در رابطه با میزان نوسان نرخ اجاره از ابتدای سال تا به امروز اظهار کرد: اجاره بها حدود 14 درصد متناسب با نرخ تورم تغییر کرده است.

از طرف دیگر اکثر متقاضیان در بازار اجاره خیابان امیرآباد به دنبال واحدهای رهنی بین 50 تا 60 میلیون تومان یا اجاره ماهانه 600 هزار تومانی هستند.

یک فعال بازار مسکن در خیابان امیرآباد، تصریح کرد: نرخ اجاره جدید با بازگشت اکثر مستاجران به بازار (شروع فصل اجاره) به طور یقین از سوی موجران اعلام خواهد شد اما نکته قابل توجه این روزهای بازار اجاره این است که حجم فایل اجاره چشمگیر نیست اما باید منتظر بود زیرا با شروع خرداد ماه بازار اجاره به طور کامل از هر نظر تعیین تکلیف خواهد شد.

رهن و اجاره مسکن

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز