خوشبختی ١١٠ میلیونی با وام مسکن(بخش اول)

خوشبختی ١١٠ میلیونی با وام مسکن(بخش اول)

بدون شک بانک مرکزی قصد دارد که به انبوه سازان هم به جای بنای هر خانه، 100 میلیون تومان وام مسکن بدهد که این وام برعکس قبل قابل برگشت به متقاضی است؛ به اصطلاح انبوه سازان قادرند در زمان معامله واحدهایشان وام مسکن و بازپرداخت آن را به متقاضیان منتقل کنند. این مسئله موجب می شود که توان خرید متقاضیان افزایش یابد.

وام مسکن چه مقدار افزایش می یابد؟

وام بنای مسکن که سال جاری در شهرهای بزرگ 70 میلیون، در مراکز استان ها 60 و در شهرهای کوچک تقریبا 50 میلیون تومان بوده است، از سال آینده بیشتر می شود. بر پایه آنچه بانک مسکن بیان کرده است، اندازه ی تسهیلات خرید در پایتخت به شکل فردی 100 و برای زوجین معادل 160 میلیون تومان خواهد بود. یقینا تسهیلات در کلان شهرهای بیشتر از 200 هزار نفر جمعیت به شکل انفرادی تقریبا 80 میلیون و برای زوجین 120 میلیون تومان است. البته در نقاط دیگر افراد 60 میلیون و زوجین 100 میلیون تومان قادرند وام بگیرند.

املاک تهران

باز پرداخت تسهیلات به پانزده سال رسید.

این مبلغ های بیان شده بدون حساب کردن 10 میلیون تومان وام جعاله مسکن است که معمولا به همراه وام مسکن به خریداران پرداخت می شود. و بدین ترتیب نهایت وام مسکن تا 110 میلیون تومان برای هر فرد خواهد بود. مسئله ی با اهمیت دیگر در مورد وام مسکن این است که زمان بازپرداخت وام مسکن هم از 12 سال به 15 سال رسیده است. به غیر از این بانک مرکزی قبول کرده است که برای تشویق انبوه سازان به بنای مسکن کوچک کمتر از 100 متر که خریداران بیشتری دارد به ازای بنای هر مسکن به انبوه سازان 100 میلیون تومان وام بدهند که برعکس زمان قبل این وام به خریداران پس داده می شود.

اگر چه هنوز جزئیات اصلی این برنامه گزارش نشده است؛ اما خوب است که بدانید بر پایه مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات بدون سپرده بنای مسکن در سال جاری می بایست با سود 18 درصد به خریداران پرداخت می شد؛ ولی سازندگانی که پروانه شایستگی حرفه ای دارند و انبوه سازانی که از پیشرفت های مدرن ساخت و ساز بهره می برند، قادرند از وام ها با بهای سود 17 درصد بهره ببرند.

انتقال تسهیلات به متقاضیان اتفاق خوبی است.

انجمن پول و اعتبار اما با وجودی با بالارفتن 30 میلیون تومانی وام مسکن در پایتخت موافقت کرده است که انبوه سازان بیان می کنند در سال های قبل پرداخت وام ساخت متوقف شده بود. ایرج رهبر، جانشین مدیر کانون انبوه سازان پایتخت در این مورد به «شهروند» می گوید: «وام هایی که انبوه سازان دریافت می کردند به نوعی مشارکتی بوده و قابل انتقال به خریدار نبود؛ به عنوان مثال سازنده موظف بود ظرف مدت 3 سال تسهیلات دریافتی را تسویه کند؛ در حالی که برای انبوه سازی که همزمان 500 واحد را می سازد شاید این امکان وجود نداشته باشد که تمام واحد ها را در این مدت تکمیل کند و بفروشد».

ایشان که ارقام تسهیلات بانکی و وام مسکن را برای ساخت و معامله مسکن کافی نمی داند، ادامه می دهد: « البته باید توجه داشت که پرداخت وامی که قابل انتقال به خریدار باشد از مشکلات ساخت و ساز در بازار کم می کند.

یقینا این فقط انبوه سازان نیستند که وام 100 میلیون تومانی را در شهرهای بزرگی مانند پایتخت ناکافی می دانند و طوری که فعالان بازار بیان می کنند این مقدار وام نمی تواند اثری در افزایش توان خرید مسکن ایجاد کند. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره ی این موضوع به «شهروند» می گوید: «در حال حاضر متوسط قیمت خرید هر متر مربع خانه در تهران از مرز 10 میلیون تومان هم فراتر رفته است؛ این بدین معناست که وام 100 میلیون تومانی تنها بهای خرید 10 متر خانه را پوشش می دهد».

املاک تهران

به بیان ایشان، شاید این مقدار وام مسکن در شهرهای کم جمعیت بتواند در بازار موجب رونق شود، اما 30 میلیون افزایش وام در شهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند پایتخت مشکلی را حل نمی کند.

ایشان با بیان اینکه در کشورهای مدرن و پیشرفته تقریبا 80 درصد ارزش ملک تسهیلات داده می شود، ادامه داد: «کمترین قیمتی که در بهمن به ثبت رسیده مربوط به خرید یک ملک در منطقه 18 تهران بوده که هر متر خانه به بهای حدود 4 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسیده است. در واقع این میزان وام مسکن حتی 20 درصد قیمت ملک در جنوبی ترین و ارزان ترین منطقه تهران را هم پوشش نمی دهد».

ادامه دارد....

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز