تاثیر منفی معوقات بانکی در رونق بازار مسکن

تاثیر منفی معوقات بانکی در رونق بازار مسکن

چگونه معوقات بانکی  در رکود بازار مسکن موثر است؟

نتیجه ای که از تحقیقات علمی به دست می آید آن است که افزایش نرخ تورم و تزریق تسهیلات بانکی موجب رونق بازار مسکن می شود.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که دولت یازدهم سیاست مختلفی را برای خروج از این بازار ساکن و راکد به کار بسته است اما همچنان موفق نبوده است. شرایط چون تسهیلات بانکی که به دو سمت عرضه و تقاضای بازار مسکن اعطا شده است.

بخش مسکن همیشه از اهمیت ویژه ای در اقتصاد برخورد است سهم عمده بخش مسکن  در تولید ناخالص داخلی و همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و اشتغال بر کسی پوشیده نیست. بخش مسکن به خاطر ایجاد زنجیره ای از فعالیت اقتصادی تولیدی نقش محرک خوبی را در اقتصاد ایفا می کند.

وضعیت تسهیلات اعطایی به بخش یکی از مهم ترین متغیرهای اثر گذار بر سیکل بازار مسکناست زیرا تسهیلات بانکی می تواند به ایجاد شرایط مناسب در بازار و همچنین خروج از رکود کمک کند.

وقتی که تورم و تسهیلات بانکی در بخش مسکن افزایش یابد رونق به بازار مسکن بر می گردد.روند افزایش قیمت مسکن در کشور ما نشان می دهد که چنانچه افزایش قیمت‌ها  را در کل اقتصاد شاهد باشیم، قیمت مسکن نیز افزایش می یابد اما تغییرات قیمت مسکن بیش از تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی بوده است.

ارتباط میان سیکل بخش مسکن و تسهیلات بانکی اعطا شده یکی از عوامل موثر بر این بازار است چرا که می تواند در برنامه ریزی های آینده این بخش نقش مهمی را ایفا کند.

اعتبارات بانکی همیشه نقش مهمی در اقتصاد و به دنبال آن بخش مسکن داشته اند به گونه ای که احتمالا کانال اعتباری از راه دو سمت عرضه (موسسات سپرده‌گذاری) و تقاضا (خانوار) قدرتمند خواهد بود.

املاک تهران

 عوامل موثر بر مطالبات معوق

بانک ها مسئولین جذب منابع مالی و همچنین مصرف این وجوه را بر عهده دارند.اما در این بخش اشخاص حقیقی و حقوقی عمدا یا سهوا دیون خود را نمی پردازند.به همین علت منابع مالی بانک ها کمتر شده و قدرت اعطای تسهیلات تقلیل می یابد.از همین رو یکی از مشکلات معمولی که همه ی بانک ها با آن دست به گریبان هستند مطالبات معوق و تسهیلات وصول نشده آنها می باشد.این مطالبات همه سالهخ در کشور ما و در همه بخش ها رو به افزایش است.

مطابق انتظار زمانی که سود سرمایه گذاران بخش مسکن کاهش می یابد روند سرمایه گذاری و چرخش مالی در این بخش کاهش می یابد و به دنبال آن کیفیت وام‌ها و تسهیلات در بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند. سرمایه گذاران همیشه با داشتن برنامه دقیق و انجام پیش بینی های لازم اقدام به گرفتن تسهیلات می کنند و به نوعی با دید فراتر و اصطلاحا بلند مدت قضیه را می نگرند زیرا باید پس از صرف مدتی به بازدهی و سودآوری برسند. در این بین امکان دارد سیاست های کلی اخذ شده مانع از سودآوری و بازدهی سرمایه باشد و در این صورت مشتری نتواند به عهد خود در مقابل سیستم بانکی عمل کند. همین موضوع باعث ایجاد مطالبات و معوقات بانکی می شود.

 تاثیر تورم بر بازار مسکن

سیگنال های مثبت در هر بخش سرمایه از جمله مسکن می تواند اقبال سرمایه گذاران را برانگیزد. در این صورت است که آن بخش دوران رونق و سود خود را طی می کند. یکی دیگر از عوامل رونق بازار مسکن افزایش نرخ تورم است.در واقع دوران تورمی همیشه با افزایش رونق بازار مسکن همراه است.

در هنگامی که بازار با رونق یا تورم همراه است تورم ناشی از رونق بر تمام بخش های مرتبط اثر گذار است .در نتیجه تورم چه از کانال رونق حقیقی اقتصاد و چه از کانال سیاست‌های باعث بهبود وضعیت بازار و همچنین رونق خواهد شد.

منبع:اقتصاد آنلاین

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز