تاثیر تحریم بر بازار مسکن ایران

تاثیر تحریم بر بازار مسکن ایران

کوشش های دولت در مورد برنامه ریزی برای بازار مسکن روی این اصل تاکید دارد که برگشت رونق و گرمی به بازار مسکن آرام باشد و هیچ حرکتی در مورد جهش قیمت با افزایش تقاضا اتفاق نیفتد. بررسی ها و آمارهای رسمی بیان گر این است که از آغاز سال 1396 که بازار مسکن به آرامی به رونق و گرمی رسید، با هیجانات کمی در مورد زیاد شدن قیمت روبرو بود. اما از فصل پاییز سال 1396 تغییر و تحولات بازار ارز، روی بازار مسکن هم اثر گذاشت به شکلی که در روزهای پایانی سال 96 قیمت مسکن رشد 26 درصدی را به ثبت رساند. بعد از تغییر و تحولات بازار ارز، در حال حاضر موضوعی که بیش از هر چیز اثر گذاری آن روی قیمت مسکن مورد توجه واقع شد وضعیت برجام و خارج شدن دولت آمریکا از برجام و برگشتن تحریم ها است.

املاک تهران

کارشناسان اقتصادی و فعالیت بازار مسکن بیشتر نوسانات در بازارهای رقیب مثل بازار سکه و بازار عرض را فشار تقاضا و تحولات قیمتی در نهاده های ساختمانی را تاثیر گذارترین علت بر روی قیمت مسکن می دانند، اما عقیده دارند که خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای، به تنهایی در بازار مسکن اثر خاصی نخواهد داشت. آن ها اعتقاد دارند که ایران در تولید فولاد،آهن، سیمان، گچ، آجر، سرامیک، و کاشی به طور کامل خود کفا است؛ اما نمی توانیم تاثیرات عوامل بیرونی مثل تغییر و تحولات نرخ ارز، سکه و شرایط عمومی اقتصاد بر بخش مسکن را منکر شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد نگرانی مردم در مورد تحریم ها و زیاد شدن قیمت مسکن با اشاره به تجارب بازار مسکن قبل از صادر شدن قطعنامه 598 می گوید در آن زمان هم وقتی که هنوز قطعنامه 598 صادر نشده بود، مردم روی قسمت هایی از بازارها سرمایه گذاری کرده بودند و انتظار گران شدن در بازارها بعید نبود، اما بعد از صادر شدن این قطعنامه دیدیم که قیمت در بازار رو به کاهش رفت و خیلی از مردم خسارت های زیادی دیدند. چند سال است که بازارهای کشورمان ایران با این گونه اتفاقات روبر می شود و این رویداد هم در آغاز به بازار مسکن شوک وارد می کند، اما به شکل مستقیم نمی تواند اثری روی این بازار داشته باشد. دولتمردان کشور ما در حال تلاش هستند که آرامش و ثبات را به اقتصاد و بازارها برگردانند و مردم هم باید با تصمیمات منطقی در بازارها و انجام ندادن رفتارهای عجولانه به دولت یاری برسانند.

بازار مسکن وابسته به ثبات ارز

فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن و مدیر بازنگری طرح جامع مسکن می گوید ه برگشتن تحریم ها از راه بازار ارز، روی بازار مسکن هم اثر گذار است. در اصل بازار ارز تحولات خود را پشت سر گذاشته و بازار مسکن هم از آن تاثیر می پذیرد، تحریم ها هم به خودی خود روی بازار مسکن تاثیری ندارد، چون ما در این بازار وابسته به واردات نیستیم، مگر این که تحریم دوباره در مرحله بعد موجب گرانی ارز شود و مسکن هم اثر پذیری از این تحولات داشته باشد. یزدانی این گونه ادامه داد: البته افزایش قیمت ارز هزینه های تمام شده در بازار مسکن را بالا می برد و قیمت ها در ماه های آینده به خاطر هزینه های تمام شده بالا می رود، اما اگر ثبات در بازار ارز حاکم باشد، گرانی مسکن دور از ذهن است، چون تحریم بر این بازار اثر گذاری مستقیمی ندارد.

املاک تهران

دو علت تاثیر گذار بر قیمت مسکن

کمال اطهاری کارشناس ارشد بخش مسکن تاثیر پذیری مسکن به شکل مستقیم از تحریم را رد می کند، اما او عقیده دارد شرایط اقتصادی بعضی از مشکلات را بر بازار مسکن تحمیل می کند. او اعتقاد دارد با اهمیت ترین مسئله در قفل شدن بازار مسکن موضوع اشتغال است. در شرایط کنونی اقتصاد و با برگشتن تحریم ها اشتغال به اندازه ی کافی به وجود نمی آید و شغل های موجود در صنایع هم در خطر قرار گرفته اند. متقاضیان مسکن به ویژه خانه اولی ها در این شرایط نمی توانند ریسک کنند و به این بازار وارد شوند. اطهاری رانتی بودن قیمت زمین را به دلیل تراکم فروشی علت با اهمیتی در گران شدن قیمت مسکن یاد می کند و می گوید که این موضوع دوبرابر شدن خانه های خالی را از سال 90 تا 96 زیاد تر کرده است. پس اگر با برگشتن تحریم ها این سیاست های اشتباه را پشتیبانی کنند باز هم به وجود آمدن شغل به خطر می افتد و بازار مسکن هم از آن متاثر خواهد بود.

بنابر گفته ی اطهاری، زمانی که کل اقتصاد با مشکل مواجه شود، روی بازار مسکن هم اثر می گذارد و مشکلات آن هم زیاد می شود. بنابر گفته اطهاری به این دلیل که بر بازار مسکن تاثیر می گذارند که ناتوانی دولت برای دانش بنیان کردن اقتصاد باعث از دست رفتن اشتغال می شود و تحریم آن را زیاد تر می کند. وقتی که قیمت دلار به 7 هزار تومان افزایش پیدا می کند مردم به رجحان نقدینگی دچار می شوند و تمایل دارند که طلا و ارز داشته باشند تا پول نقد و این موضوع باعث می شود که بازاری مثل بازار مسکن دارایی خود را از دست دهد. پس اشتغال و رجحان نقدینگی از دو طرف بر بازار مسکن فشار زیاد می آورند.

منبع:اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز