بررسی وضعیت بازارهای مهم در روزهای باقی‌مانده سال

بررسی وضعیت بازارهای مهم در روزهای باقی‌مانده سال

در حالی که تنها دو ماه به شروع سال جدید باقی مانده است و بعد از این موج تورمی که در سال 97 به وجود آمد، این سوال بیشتر از قبل مطرح می شود که بازارهای مهم و به ویژه بازار مسکن به کدام سمت حرکت می کنند؟

در شرایطی که بازارهای مهم کشور در سال 97 روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند به نظر می آید دوره ی تازه ای برای این بازارها آغاز شده باشد. تحقیقات بیانگر این است که بازار مسکن بعد از رشدی به میزان صددرصدی، در حال حاضر از تکاپو افتاده و به کنج تنهایی خود رفته و رکود بر او حاکم شده است.

املاک تهران

بازار مسکن در این روزها با پایین آمدن بسیار شدید معامله ها مواجه شده است و به علت رشد بالای قیمت و کم شدن قدرت خرید مردم، واحدهای کوچک در تمام شهر تهران طرفداران زیادی پیدا کرده است. بالا رفتن تقاضا برای این گونه واحدها موجب شده است که آپارتمان هایی که در حد 50 متر هستند، در برابر هر متر مربع قیمتی بیشتر از واحدهای بزرگ تر همپای خود داشته باشند.

با این وجود پیش بینی های اعضای اتحادیه مشاوران املاک که خودشان در زمینه مسکن از فعالان به حساب می آیند نشان دهنده ی این است که قیمت واحدهای لوکس در مرحله ابتدایی و قیمت بقیه واحدهای مسکونی در درجه ی دوم کم خواهد شد. بعضی ها پایین آمدن قیمت مسکن را تا میزان 25 درصد احتمال می دهند.

بازار طلا و سکه

طلا و سکه هم از بازارهای مهمی هستند که به علت نقدشوندگی بالایی که دارند مورد توجه مردم هستند. بازار طلا و سکه در این روزها با رونق خوبی همراه هستند. قیمت طلا و سکه بعد از بالا رفتن قیمت دلار در طول دو هفته گذشته با افزایش مواجه شد، در هفته ای که در آن قرار داریم به کاهش رسید، اما بررسی ها بیانگر این موضوع است که همچنان سکه درگیر یک حباب بزرگ است و تقاضا بر این بازار یک فشار بالا را بر دیگر بازارها وارد می آورد. قیمت جهانی طلا هم مطابق با سیگنال های رسیده از طرف تحلیل گران بین المللی در حال بالا رفتن است. به همین جهت ممکن است بازار طلا و سکه روزهایی متفاوت از بازار مسکن را در روزهای باقیمانده از سال 97 در پیش رو داشته باشند.

املاک تهران

محدودیت هایی که در بازار ارز بود، روی بازار سکه هم اثر گذاشت و موجب شد قسمتی از تقاضایی که قبلا وارد بازار ارز می شد به سوی این بازار سرازیر شود. اما طلا به علت بالا رفتن قیمت و مزد ساخت همچنان در گزینه سرمایه گذاران خرد نیست و سکه و طلای آب شده برای خرید برتری دارند.

بازار ارز

بازار ارز نیز با این که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است، اوضاعی متفاوت از بقیه بازارها دارد. خرید و فروش ارز با تغییر و تحولات جدی مواجه شده است و از نظر قانونی، امکان خرید و فروش ارزهای متداول فراهم نیست. به همین دلیل ریسک در این بازار از دیگر بازارها بیشتر است. دلالانی که کارهای غیر قانونی را در حوزه خرید و فروش انجام می دهند هم آن چنان قابل اعتماد نیستند، چون امکان دارد دلارهای تقلبی را با ریال های واقعی تاخت بزنند و سرمایه ای که سرمایه گذاران روی آن حساب کرده بودند همچنان در این بازار بماند.

بازار بورس

بورس یکی از پایه های اصلی اقتصاد کشورها به شمار می رود. مشکلات اقتصادی خود را با نوسانات بورس نشان می دهند. اما در روزهای پایانی سال 97 چند موضوع مهم باعث رشد بازار بورس شده اند. یکی از آن ها محدود شدن سود بانکی از روز شمار به ماه شمار و دیگری تاکید بر ثابت شدن نرخ سود بانکی در حیطه 15 درصد برای سپرده های بلند مدت باعث رشد بازار بورس شده است. بدون شک قسمتی از سرمایه هایی که قبلا در سبد سپرده ها بودند، در حال حاضر به سوی بازار سهام در حرکت هستند. هرچند بازار سهام در مرحله پایانی سوددهی بازارهای سال 97 است، اما گرما و رونق آن بدون شک سود و صرفه اقتصاد را در پی خواهد داشت

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز